KUN KORTTITIEDOT KOPIOIDAAN.

Kun kerran korttitiedot kopiodaan, niin väistämättä tuleville reissuille mukaan lähtee pelko… Mitä jos…? Palataan viime kevääseen ja siihen yllätykseen, josta luultavammin kukaan ei haaveile…

Viime kuukausien, viikkojen ja oikeastaan koko kuluneen vuoden on saanut lukea ei niin mieluisia uutisia siitä, kuinka satojen suomalaisten pankki- ja luottokorttitiedot on kopioitu erilaisten sivustojen kautta. Ensimmäinen oma reaktio näitä uutisia lukiessa on ollut se, että on alkanut kyseenalaistamaan niitä sivustoja, joita suomalaiset käyttävät. Paheksuen itse olen miettinyt, etteikö ihminen yhtään mieti minne niitä korttitietojansa syöttää.

Itse olen aina kuvitellut, että itse kuulun siihen ”fiksumpien” ihmisten joukkoon ja osaan miettiä mihin ne kortin numerot näppäilen ja mihin en. Käytänkin korttia maksu- ja varauskäyttöön lähinnä vai silloin kuin teen reissuilleni hotelli tai muita majoitusvarauksia. Varaukset teen yleensä tunnetuimpien varausjärjestelmien kautta joko käyttämällä booking.com tai hotels.com sivustoja. Olen aina ajatellut, että näiden sivustojen käyttö on jollain tapaa ”turvallisempaa”, mutta viime viikkojen jälkeen en ole asian suhteen enää yhtään niin varma.

Olisi mieluisampaa kirjoittaa asiasta vai aiheena ja kuuleman sekä luetun perustaalla. Tällä kertaa joudun kyllä toteamaan, että tällä kertaa olen yksi näistä suomalaisista, joiden korttitiedot ovat päätyneet kopioiduiksi. Tuntuu jollain tapaa kamalalta, kun johonkin niin henkilökohtaiseen kun pankkitiliin kajotaan. Millä muulla tapaa voisikaan päästä enemmän ihon alle?

Eräänä tiistai-iltana kun maksoin verkkopankin kautta matkalippua huomasin, ettei tilini saldo pitänyt paikkaansa. Onnibussin lipun hinnan ollessa vain muutaman euron tiesin, että matkalipun maksaminen ei tulisi olla millään tavalla ongelmallista. Pidän käyttötililläni aina vain pienen summan rahaa, sillä toiselta tililtä siirtäminen käyttöön on nykyään tehty niin helpoksi. Itse myös tykkään minimoida riskejä ja esimerkiksi sen suhteen että onnistuisin hävittämään pankkikorttini. Olin kuitenkin hyvin tietoinen sinä päivänä tilini saldosta, sillä olin aamulla maksanut laskuja sekä ensimmäiset kesälomalennot. Lisäksi olin lähdössä seuraavana aamuna parin päivän reissulle toiseen kaupunkiin, joten olin varmistanut myös käyttötilinisaldon.

Illalla kuitenkun huomasin, että tililtäni oli ”kadonnut” rahaa ja kirjauduin tietokoneella verkkopankkiini. Huomasin käyttötililläni katevarauksia, joiden alkuperästä minulla ei ollut minkäänlaista tietoa. Varaukset olivat tehnyt ”PLAYSTATIONNETWORK”  ja koska en ole millään tapaa tällaisten sivustojen käyttäjä, en edes tiennyt mikä sivusto oikein oli. Katevarauksia oli muutamia 50,00€ suuruisia (tai oikeastaan niin monta kun tilini käyttösaldo antoi periksi). Minulla ei ollut minkäänlaista tietoa katevarauksien alkuperästä, joten ensimmäinen asia jonka verkkopankkini sivuilla tein oli, että siirsin kaikki käyttörahani tililtäni toiselle. Tämän jälkeen soitin pankin asiakaspalvelunumeroon, jossa selvitin tilanteen ja epäilykseni ulkopuolisen kortinkäytöstä. Kortti kuoletettiin välittömästi.

Tämän jälkeen kyselin asiakaspalvelusta kuinka minun tulisi toimia tämän jälkeen. Sain kehoituksen seurailla tiliä sekä katevarauksia. Sain kuulla, että katevaraukset pysyvät varauksina maksimissaan 10vrk ja mikäli varaukset lähtevät tililtäni, minun tuli tehdä asiasta poliisille rikosilmoitus ja olla tämän jälkeen yhteydessä myös pankiini. Pankkini pyysi minua tekemään rikoisilmoituksen lisäksi minulle kuulumattomista tapahtumista reklamaatioilmoituksen, jonka pystyi tekemään kätevästi verkossa. Onneksi jotkin asiat on tehty nykyaikana todella yksinkertaisiksi, sillä sekä rikosilmoituksen että korttireklamaation tekeminen onnistuu helposti netin kautta.

Rikosilmoituksen teon jälkeen piti odotella tutkintailmoitusta useampien viikkojen ajan. Ennen kuin posti toi kirjeen Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksekselta viikkoja oli kulunut tapahtuneesta jo neljä. Sain siis olla tyytyväinen, ettei tililtäni anastettu summa ollut tuota suurempi. Suurempi summa olisi voinut mahdollisesti sotkea vaikka mitä suunnitelmia, jos vielä olisin pitänyt kesälomanikin noiden viikkojen aikana.

Kirjeen saapumisen jälkeen minun tuli toimittaa reklamaatioilmoitus yhdessä tehdyn rikosilmoituksen kanssa pankkiini. Tämän voi hoitaa joko postitse tai pankin konttorissa. Itse päädyin samantie konttorissa asioimiseen, jotta saisin asian hoidetuksi mahdollisimman nopeasti. Lähdin tutkintapäätöksen kanssa pankin tiskille ja toivoin, että loput tehtäisiin puolestani… Toiveiseeni vastattiin ainakin joltain osin, sillä pankkiin päästyä virkailija hoitikin sitten kaikki puolestani. En joutunut esittelemään asiaani erityisen pitkään, kun tiskin toisella puolella jo ymmärrettiin tuloni syy. Itselleni tuli jollain tapaa viimeistään siinä vaiheessa fiilis, etten tainnut olla pankin ainoita asiakkaita, joille oli käynyt vastaavaa.

Sain kuulla, että reklamaatioilmoitukseni sekä ilmoitukseen liitetty rikostutkita lähetetäisiin eteenpäin ja tämän jälkeen pankki hoitaisi loput aiheeseen liittyvän. Minun oltaisiin yhteydessä mikäli jotain epäselvyyksiä vielä ilmenisi. Muussa tapauksessa sain kuulla, että yleensä rahat palautetaan tilille heti kun pankki ottaa asian hoitaakseen. En oikein tiennyt miten tilanteeseen olisi kuulunut reakoida. Poistuin paikalta ja jäin odottelemaan tuloksia. Muutamaa päivää myöhemmin  sain verkkopankin kautta ilmoituksen, että asia oli otettu käsittelyyn ja menetetyt rahani oli palautettu tililleni.

Olin helpottunut ja kiitollinen etten tehnyt tapahtuneessa minkäänlaista taloudellista tappiota. Vaikka tililtäni käytetty rahamäärä oli melko pieni, olin tyytyväinen saadessani ne takaisin. Jossain vaiheissa olin jo varma, etten tulisi koskaan näkemään menetettyjä euroja. Olin tyytyväinen, että kyseisiin tilanteisiin on tehty reakoiminen niin helpoksi. Silti tilanne laittoi miettimään asioita eri tavalla. Jotenkin pitkiin aikoihin kukaan ei ole päässyt yhtä ihon alle, kuin tällä kertaa. Yleensä ajattelee, ainakin itse ajattelen, että juuri pankkitilini on yksi niistä henkilökohtaisemmista asioista. Kun toinen tai jossain määrin kolmas osapuoli pääsee siihen käsiksi, niin kyllä se jossain määrin tuntuu. Alkoi väistämättä miettiä missä tilanteissa korttia enää uskaltaa käyttää ja missä ei.

Onneksi tilanteesta kuin tilanteesta pääsee kuitenkin myös oppimaan aina jotain uutta. Luultavasti en olisi ikinä ajatellut asiaa sen tarkemmin, jos tapahtuneet eivät olisi osunut omalle kohdalle. Jatkossa muistan ainakin itse tsekkailla verkkopankkisaldoa tasaisemmin ja tarkemmin. Lisäksi muistan päivittää kortin käyttömaamahdollisuudet ajantasalle. Tämäkin on tehty niin helpoksi, etten edes ymmärrä miksen sitä jatkossa päivittäisi aina reissujen mukaan. Ja ehkä tärkeimpänä on ainakin muistettava, että siellä käyttötilillä on täysin turhaa pitää sen suurempia summia…

Pidetään peukkuja edes varmuuden vuoksi pystyssä, että tulevan kaukomatkan aikana olisin se ainoa, joka käyttää pankki- ja luottokorttiani.

-A

Previous Post Next Post

1 Comment

  • Reply merilinnea torstai, tammikuu 5, 2017 at 19:17

    Hui kauheeta 🙁 Taidankin heti tsekata käyttötilini saldon…

  • Leave a Reply