Korvausta myöhästyneistä lennoista.

Siinä vaiheessa, kun istuu lentokentällä odottamassa oman lennon lähtöä ja valotauluille ilmestyy tieto siitä, että lähtöaika on myöhästynyt ja muuttunut tunneilla, ei pään sisällä kuin kiehu raivo sekä suunnaton pettymys. Onneksi kuitenkin noiden negatiivisten tunteiden kesto on ainakin itsellä ollut hyvin lyhyitä, sillä super pitkiltä myöhästymisiltä olen ainakin tähän asti säästynyt. Niiden muutaman tunnin ajan jaksaa hermostua noin miljoona kertaa ja yhtä monta kertaa muistaa kirota lentoyhtiön myös alimpaan helvettiin. Ainakin itse olen kuitenkin niin super nopea leppyjä, että kun saan siirrettyä takapuoleni lentokoneen istuimeen parempi fiilis valtaa myös samantie mielen. Välillä tuntuu, ettei nitä tunteja kestäneitä fiiliksiä enää lähes muistakaan koneen sisässä.

Muutamia kertoja olen kuitenkin minäkin saanut istua lentokentällä lähtöportin luona odottamassa myöhästynyttä lentoa. Kerran myös vuosia sitten Barcelonassa odotettiin tunteja koneessa puuttuvia matkustajia sekä sen jälkeen nousulupaa. (Tuo on muuten ollut ehkä se kaikista hermoja raastavin kokemus. Yölento ja oma väsymys. Takapenkki rivissä huusi väsymystään pari lasta ja itsekin oli niin väsynyt ja vielä väsyneempi siihen odottamiseen, että teki mieli itsekin alkaa huutaa.)

Kuten aikaisemmin mainitsin, niin unohdan kuitenkin salaman nopeudella kaiken odottelun, kun hommat alkaa rullaamaan ja matka etenemään. Niinpä olin oikeastaan unohtanut reilu vuoden takaisen epäonnisen kotiinpaluun Lontoosta. Tuolloin odottelimme tunti kaupalla paluulentoa takaisin Suomeen. Puhelin lauloi pitkin iltaa muuttuneista lähtöajoista ja kentällä ei voinut tehdä muuta kuin odottaa. Kaveri taisi tuolloin myös myöhästyä töistä seuraavana aamuna, mutta onneksi työpaikat ja pomot ovat olleet tarpeeksi ymmärtävisiä. Hetkellisen pettymyksen jälkeen asiaa on jaksettu voivotella, jonka jälkeen asia on kuitenkin unohdettu ja varailtu taas seuraavia lentoja kyseiseltä lentoyhtiöltä.

Ajoittain esille nousee uutisia ja tiedoitteita lentomatkustajien oikeuksista, joista on oikeastaan ihan hyvä olla edes jollain tapaa kartalla. Suosittelen kaikkia käymään kurkkaamassa ainakin EU:n myöntämät oikeudet EU-alueilla, jos ne eivät ole aivan selvillä. (europa.eu) Itse en ole ainakaan näiden suhteen aina ihan kartalla, joten kertaus ajoittain voisin olla ihan hyväksi. Lyhyt lainaus seuraavaksi siitä, milloin lentomatkustajalla on mahdollista hakea korvausta lennon peruuntumisesta tai myöhästymisestä:

Oikeus korvaukseen
Jos sinulta on evätty pääsy lentokoneeseen, lentosi on peruutettu tai saapuu lentolipussa mainittuun lopulliseen määränpäähän yli 3 tuntia myöhässä, sinulla voi olla oikeus saada korvausta 250–600 EUR lennon pituudesta riippuen.
EU:n sisäiset lennot:
  • Enintään 1 500 km: 250 EUR
  • Yli 1 500 km: 400 EUR
Lennot EU:n alueella olevan ja EU:n ulkopuolella olevan lentokentän välillä:
  • Enintään 1 500 km: 250 EUR
  • 1 500–3 500 km: 400 EUR
  • Yli 3 500 km: 600 EUR
Jos lentoyhtiö on tarjonnut sinulle toista aikataulultaan vastaavaa lentoa, korvausta voidaan pienentää 50 %.

Paluulentomme Lontoosta Helsinkiin, oli siis reilu vuosi sitten keväällä myöhässä reilu kolme tuntia. Silloin mieleenkään ei tullut hakea minkäänlaisia korvauksia lentoyhtiöltä. Kuluvan kesän alussa myöhästyminen muistui taas mieleen, kun sähköpostiin saapui viesti, että korvausta myöhästyneestä lennosta voisi vielä hakea. Tuntui uskomattomalta, että pystyi hakemaan korvausta yli vuotta aikaisemmin lennetystä lennosta. Ilmeisesti korvausten hakemisella ei ainakaan ole mitään erityisen lyhyttä aika rajaa. Sähköpostissa oli vinkki yrityksestä, joka hoitaisi kaiken mahdollisen paperisodan lentoyhtiön suuntaan. Korvauksen hakeminen niin ”helposti” tuntui myös hieman uskomattomalta.

Flightright ei ollut itselleni ennestään erityisen tuttu, sillä en ollut koskaan aikaisemmin joutunut hakemaan minkäänlaisia korvauksia myöhästyneistä lennoista. Hakemuksen tekeminen onnistui kuitenkin verkossa ja mikä parasta Flightright oli koko korvausprosessin ajan tasaisin väliajoin yhteydessä minuun sähköpostitse. Sain kuulla ja lukea miten prosessi eteni ja opastuksen siitä miten minun tuli toimia. Korvausta varten minun sekä jokaisen kanssani korvaustahakevan tuli täyttää valtakirja, jotta puolestamme haettaisiin meille kuuluvat korvaukset. Itselleni tällainen tapa että joku muu hakee korvaukset puolestani on paras mahdollinen, sillä luultavasti itse en olisi ikinä jaksanut ryhtyä kyseiseen rumpaan ja näin korvaukset olisivat jääneet myös hakematta.

Korvaushakemukset etenivät viikko viikolta ja lopulta sain viestin sähköpostiini, että yrityksellä oli minulle kerrottavana hyviä uutisia. Korvaushakemus oli mennyt läpi ja lentoyhtiö oli maksanut hakevamme korvaukset. Lentoyhtiö oli maksanut juuri EU:n listaaman mukaisesti 400€ per lentolippu. Tililleni siirrettiin viikoa myöhemmin viestistä korvaussumma, josta tosin oli vähennetty tiedossa ollut palvelumaksu. Itselläni ei ole mitään sanottavaa kuluihin menneestä osuudesta, sillä itse jaksan uskoa siihen, etten koskaan olisi hakenut senttiäkään lentoyhtiöltä ilman Flightrught -yritystä.

Millaisista palkkioista sitten on kyse, kun kallistuu Flightright:in suuntaan?
Yrityksen verkkosivuilla on mahdollista tehdä ilmainen tarkistus siitä oletko oikeutettu minkäänlaiseen korvaukseen myöhästyneestä tai peruuntuneesta lennosta. Siihen tarvitaan vain lennontiedot sekä mahdolliset viive-, peruuntumis- tai muutostiedot. (Aikaraja enintään 6vuotta.) Tämän jälkeen voi antaa valtuudet asiantuntijoille, jotka vievät prosessin puolestasi eteenpäin. Palkkiot korvaussummista on 25% + alv. Lisäksi Flightright lupaa asiakkaalleen onnistuneen kokemuksen. Mikäli korvaushakemus ei mene jostain syystä läpi lentoyhtiön kanssa kuluja ei myöskään muodostu asiakkaalle.

Itse olen erittäin tyytyväinen Flightright :n palveluihin ja siksi haluankin suositella yritystä kaikille. Uskon siihen, että korvausten hakeminen isoilta lentoyhtiöiltä on tätä kautta helpompaa hakea kuin yksittäisenä hakijana. Voin olla väärässäkin, mutta onnistuneen kokemuksen kautta aion ainakin itse myös jatkossa käyttää yrityksen palveluja. (Samalla kuitenkin toivon, että lentoni olisi aina jatkossakin aikatauluissa!) 🙂

Onko muilla kokemuksia Flightright -yrityksestä vai millä muilla tavoin olette hakeneet teille kuuluvat korvaukset myöhästyneistä tai peruuntuneistä lennoista?

-A

Previous Post Next Post

13 Comments

  • Reply Leena keskiviikko, elokuu 17, 2016 at 20:35

    Minulla kokemusta AirBerlinin kanssa. Lentomne La Palmalta pääsi lähtemään myrskyjen takia 3 tuntia myöhässä ja sitten olisi ollut koneenvaihto Berlinissä tunnin vaihtoajalla…niin Helsingin viimeinen lento ehti lähteä. AirBerlin majoitti meidät Berliinissä yöksi ja seuraava iltana meillä oli paikat Helsinkiin. Hain korvausta taksimaksuista ja syömisestä sekä pyysin heitä korvaamaa myöhästymisestä meille. Kuittien mukaiset korvaukset tuli tilille pitkän kirjeen kanssa jossa kerrottiin että EU:n pykälien mukaan emme ole oikeutettuja muuhun korvaukseen, mutta hyvätahdon eleenä he haluavat korvata meille seuraavaan varaukseen AirBerlinllä 400€ hengeltä. Eli 800€ sain sitten seuraavasta lennosta tilille kun ilmoitin varausnumeron. Tämä sopi meille todella hyvin ja seuraavat lentomne oli lähes ilmaiset La Palmalle!

    • Reply AnnKat sunnuntai, elokuu 21, 2016 at 14:15

      Kertomasi kuulostaa kyllä hyvältä. Toivottavasti itsellekin kävisi joskus tuollainen tuuri… 🙂

  • Reply Teija / Lähdetään taas keskiviikko, elokuu 17, 2016 at 22:50

    Minulla on juuri prosessi menossa, kun lentomme myöhästyi lähes 9 tuntia. Olimme valmismatkalla, joten ensin matkatoimisto ohjasi minut lentoyhtiön puoleen, lentoyhtiö taas matkatoimiston puoleen. Kuluttajaneuvonnasta minut ohjattiin takaisin lentoyhtiön puoleen, ja nyt lentoyhtiö sitten ohjaa minua Kuluttajariitalautakunnan puoleen.
    En ole tuosta palvelusta ennen kuullutkaan, mutta alkaa jo pikkuhiljaa tuntua siltä, että siitä melkein kannattaisi maksaa. Taidan kuitenkin nyt vielä kääntää tämän viimeisen kortin ja katsoa, mitä sieltä Kuluttajariitalautakunnasta sanotaan. Aikamoinen prosessi tosiaankin!

    • Reply AnnKat sunnuntai, elokuu 21, 2016 at 14:18

      Suosittelen kyllä tuota palvelua, jos haluaa jatkossa päästä mahdollisimman helpolla. Itse ainakin mielelläni maksan siitä palvelunhinnan etten joudu itse vääntämään korvausten kanssa…
      Tsemppiä prosessin kanssa ja pidetään peukkuja!:)

  • Reply laura / to travel is to live keskiviikko, elokuu 17, 2016 at 23:56

    Tulipa hyvään saumaan tää postaus! Norwegianin lento Losiin oli reippaasti myöhässä mutta Norwegianin korvauspäätös oli kielteinen. Katsotaan, muuttuko tilanne tämän palvelun kautta 🙂

    • Reply AnnKat sunnuntai, elokuu 21, 2016 at 14:19

      Käytä ihmeessä nyt tuota palvelua. Olen kuullut että juuri kyseinen lentoyhtiö on huono maksamaan yksittäisille hakijoille korvauksia, mutta omalla kohdalla juuri palvelun kautta saatiin heiltä korvaukset. 🙂

  • Reply Ansku BCN torstai, elokuu 18, 2016 at 14:46

    Minullakin on meneillään prosessi, tosin eri firman kanssa. Norvegianin lento Helsingistä Lontooseen oli myöhässä ja huvikseni kokeilin, että miten toimii korvauksenhaku. Tänä kesänä taisi Euroopan lentoliikenne olla sen verran sekaisin, että tuskin ihan heti tulee vastausta, mutta fingers crossed, olen mä kuitenkin korvauksiin oikeutettu 🙂

    • Reply AnnKat sunnuntai, elokuu 21, 2016 at 14:21

      Pidetään peukkuja että korvaukset menee läpi. Ja pidetään myös meidän oikeuksista kiinni!!! 🙂

  • Reply Sari torstai, elokuu 18, 2016 at 16:36

    Oma valitusprosessi just päätöksessä: rahat tilillä 1200e. Finnairin lento Singaporeen viivästyi 11 tuntia 2014 joulukuussa. Jatkolento Sydneyn kautta toiselle paikkakunnalle siirtyi 1 vuorokaudella. Jouduin valittamaan kulutusriitalautakuntaan kun Finnair ei suostunut korvaamaan teknisestä syystä aiheutunutta viivästymistä. Kysyy pitkää pinnaa ja kärsivällisyyttä mutta olisin vienyt asain eteenpäin jos lentoyhtiön päätös olisi ollut toinen.

    • Reply AnnKat sunnuntai, elokuu 21, 2016 at 14:25

      Mieletöntä, että viimein sait korvaukset! Noi prosessit on kyllä näköjään niin pitkiä, että heikommat (kuten minä) olisi pudonnut jo matkalla pois. Onneksi jaksot vääntää ja pitää kiinni oikeuksistasi.

  • Reply AnnKat sunnuntai, elokuu 21, 2016 at 14:27

    Kiitos muuten vielä kaikille kommenttinjättäneille… Aivan mahtavaa lukea, että noista korvauksista on myös noin hyviä kokemuksia. 🙂

  • Reply Aaro perjantai, helmikuu 3, 2017 at 13:31

    Itse laitoin korvauksen Airhelpille. https://www.airhelp.com/fi/ Koko prosessi meni suomeksi ja heidän ottama kompensaatio oli myös tuo 25%, mutta alvi sisältyi tuohon hintaan. Mulla lentoyhtiö oli SAS ilmeisen hyvin suhtautuivat. Suosittelen!

  • Reply Jacky lauantai, huhtikuu 29, 2017 at 18:47

    Mulla oli lokakuussa Finnair 7 tuntia myöhässä. Bangkokissa Koneessa odottelin osia, Finnairin mukaan osa oli ”vikaantunut” ? mitä lie tarkoittaa. Kielteinen päätös tuli pitkän väännön ja ”tutkinnan” jälkeen ja asia nyt kuluttaja riitalautakuntaan.taidan laittaa tota kautta asian hoitoon.

  • Leave a Reply