Istanbul, Turkki

Meidän viimeinen etappi ennen kotiinpaluuta oli Thessalonikista Istanbuliin. Oltiin käyty aamupäivällä ostamassa bussiliput illan suussa lähtevään bussiin. Odoteltiin auton saapumista aseman edessä ja hieman alkoi hermostuttaa, kun minkäänlaista merkkiä kulkupelistä ei näkynyt missään. Kysyttiin aseman henkilökunnalta, että mahdettiinko olla edes oikeassa paikkassa, jolloin meitä käskettiin vain olla rauhassa ja odottaa. Jotenkin Suomessa on tottunut siihen, että jos aikataulun mukaan lähtöaika on esim. 15:30, niin kulkepeli myös lähtee 15:30 eikä mahdollisesti 16:00 tai 16:30. :DDD Vaikka kuinka yritti painaa mieleen sitä tosiasiaa, ettei muualla Euroopassa, varsinkaan idempänä ole samanlaista aikataulujen kanssa, helposti alkoi aina panikoimaan jos bussia ei näkynyt oikeaan aikaan.

Bussi saapui eteemme reilu vartin myöhässä ja tämän jälkeen kuskilla ei ollut minkäänlaista kiirettä lähtöön. Keskustelun toisten kuskien kanssa pystyi hyvin pitämään ja tietenkin pari tupakkaa ehtii aina polttaa ennen ratin taakse siirtymistä. Jollain tavalla ihailtavaa sellainen kiireettömyys, mutta samalla niin vierasta itselle.

IMAG3296-001 IMAG3299-001Matkustettiin läpi yön ja itse sain jonkin verran nukutuksi matkan aikana. Saavuimme aamulla muutamaa tuntia etuajassa Istanbulin linja-autoasemalle, joka sijaitsee hieman kauempana kahdesta keskusta-alueesta, Sultanahmed (vanha kaupunki) tai Taksim (ns. uusi keskusta-alue).

Meidän hotellivaraus oli tehty Taksimin alueelle ja olin tyytyväinen sijaintiin, sillä sieltä pääsi nopeasti kiertämään Taksimin aluetta ja ostoskatu oli myös hyvin lähellä. Hotellimme sijaitsi lähes Taksim-aukiolla, sen yhdistä sivukaduista. Vaikka sijainti olikin niin keskeinen, sivukatu oli kuitenkin yllättävän hiljainen ja rauhallinen. Olimme perillä niin aikaisin aamulla, että kaupunki oli lähes kuollut ja missään ei liikkunut ketään. Rinkat selässä päädyimme lähimpään mahdolliseen kahvilaan, josta saisi aamukahvia ja aamupalaa. Tällä kertaa se oli Starbucks, sillä paikka oli ensimmäinen joka tuli eteemme ja emme jaksaneet lähteä etsimään mitään muuta vaihtoehtoa rinkkoinemme.

Kulutimme aikaa kahvilla ja kellon ollessa sen verran, että hotellin respa aukeaisi lähdimme laahustamaan majoitusta kohti. Saimme huoneemme heti, vaikka sisäänkirjautumiseen oli vielä aikaa. Kun respan työntekijä hoiti sisäänkirjautumista, maistelimme paikallista teetä, joka oli mielttömän hyvää, mutta myös niin kuumaa että poltin kieleni heti. Saimme juoda teemme kaikessa rauhassa ja tämän jälkeen meille lähdettiin esittelemään huonettamme. Ilmastoitu huone oli parasta mitä saattoi toivoa, sillä ulkolämpötila oli lähes neljässäkymmenessä.

1b 1a 1_ 1 IMAG3314_1 IMAG3312_1

Kiertelimme Istanbulissa lähinnä Taksimin aluetta ja Sultanahmed jäi vastaavasti lähes näkemättä. Istanbul osoittautui itelle kuitenkin niin erilaiseksi, kun mitä olin etukäteen ajatellut, että sinne on kyllä pakko päästä paremmalla ajalla joskus myös uusiksi. Ehkä tällöin ehtii kiertää paremmin myös tuota Sultanahmedin aluetta.

Mielestäni Istanbulissa näkyi paljon samoja piireitä kuin monissa muissakin Itä-Euroopan kaupunkeissa. Osa vanhoista rakennuksista ovat mielettömän upeita ja etenkin julkisivut mielettömiä pienine yksityiskohtineen. Vastaavasti myös huonokuntoisia ja rappeutuneita rakennuksia on valtavasti, ja vaikka rakennuksen sijainti olisi kuinka keskeinen tahansa kunnostustöidenaloittamista ei ollut havaittavissa. Omasta mielestä tämä on jollain tavalla todella sääli, kun upeiden vanhojen rakennusten annetaan sillä tavalla ränsistyä, mutta luultavasti tämä kaikki on selitettävissä kuningas-rahan kautta.

IMAG3307-001 IMAG3305-001 IMAG3302-001

Kuljimme paljon jalkaisin Taksimin katuja, mutta päätimme myös nähdä kaupunkia eri puolelta ja niin hyppäsimme lautan kyytiin, joka kulki Euroopasta Aasian puolelle. Lauttaliput olivat todella edullisia ja itse matkustimme paatin kyydissä yksin sen takia, että näimme eri alueita. Lautalla oli mukava istua, kun kylmä merituuli puhalsi viilentäen. Hyppäsimme välillä lautan kyydistä pois ja nousimme seuraavan kyytiin. Suosittelen tätä kaikille, jos haluaa tehdä reissulla jotain hieman edullisemmin.

11 1d 1c

Meidän lennot Istanbulista lähti aikaisin aamulla ja edellisenä yönä ei ehtinyt nukkua montakaan tuntia ennenkuin kello herätti ja sai siirtyä lentokenttäbussiin. Kun kävelimme Taksim-aukion ohi bussille, oli jollain tavalla huvittavaa kun kaikki baarit olivat vielä auki ja kaduille asti kuului jumputus. Piti miettiä kahteen kertaan mitä kello oikein oli, kun muut eivät olleet vielä edes päättäneet iltaansa. Silloin muisti myös sen, ettei missään muualla haluta sulkea ravintoloita yhtä aikaisin kuin Suomessa..

Vaikka Istanbulissa viettikin pari päivää, kaupunki jäi monella tapaa suureksi kysymysmerkiksi. Jollain tavalla kaupunki oli todella mielenkiintoinen ja vaikka olen pitkään ollut sitä mieltä ettei Turkki matkailumaana kiinnosta lähes yhtään, Istanbul muutti kaikki käsitykset täysin. Mitä luultavammin tulevien vuoien aikana matkustan vielä uudestaan kaupunkiin, jotta pääsen tutustumaan siihen vieläkin paremmin.

Koko reilillä näki ja koki niin paljon, etten olisi voinut etukäteen odottaa mitään vastaavaa. Jos nyt joku on vielä kahden vaiheilla, että lähteekö ensi kesänä Eurooppaan reissuun ja reilille, niin en voi kuin suositella ja kannustaa lähtöön. Jos vain mahdollisuus tulee vastaan, niin olen sitä mieltä että jokaisen olisi edes kerran elämässään se koettava.
(Toivottavasti itsekin vielä pääsisi monta kertaa…)