Interrailille?

Itse oon muutamia kertoja lähtenyt reilaamaan. Mun mielestä ainakin Euroopan näkeminen sillä tavalla on tosi hyvä vaihtoehto. Ainakin se on helppoa lännessä, idässä vähän hankalampaa. Interrail -lipun saa kätevästi haettua Suomen suurimmilta rautatieasemilta ja hinta määräytyy aivan sen mukaan kuinka pitkään haluat olla reissussa.

IMG_3807

Mä oon käyttänyt vuosien aikana erilaisia VR:n tarjoamia kansainvälisiä lippuja. Vielä kymmenen vuotta sitten junnut ja opiskelijat sai myös kesäisin Suomeen ”kesäpassin”, jolla pääsi matkustamaan rajoittamattomasti tiettyjen päivien ajan. Tätä herkkua oli käytössä vaan liian vähän aikaa ja alennus sysättiin aika nopeasti just junnuilta ja opiskelijoilta. Muistan hyvin sen, kuinka itse ostin noita lippuja useammankin. 3päivän lippu maksoi vähän alle 60€ ja oli käytettävissä kaikissa Suomen junissa. Muistan miten lipun avulla taittui helposti festarimatkat ja pidemmät yöjunat pohjoiseen. Lipussa oli vielä plussaa se, että jos lähti päiväksi jollekin festarille pääsi samalla lipulla myös illaksi kotiin. Oon ehdottamasti sitä mieltä, että ton lipun pitäisi tulla takaisin VR:n matkalipputarjontaan. Sen avulla on tosi vaivatonta lisätä myös kotimaamatkailua.

Lisäksi oon hyödyntänyt rautateitä matkustamalla junalla Venäjälle ja ostamalla pinon eri kestoisia maakohtaisia junapasseja Saksaan. Ensimmäisen kerran ostin maakohtaisen passin Saksaan 2006, kun käytiin Berliinissä, Hannoverissa ja Kölnissä. Seuraavana vuonna ostin saman kolmen päivän passin Saksaan kun lähdin kaverin kanssa sinne festareille ja loppuvuodesta vielä viikonmittaisen, kun lähdettiin taas kiertämään Saksaa. Myös vuonna 2008 junapassi oli hommattava, kun lempi bändin Saksan kiertue oli julkaistu. Tällöin opimme myös, kuinka Saksassa pystyy helpoimet matkustamaan pummilla ICE-junissa ruuhka-aikaan.

IMG_4090

En muista vuotta milloin Interrail -kortit meni uusiksi, mutta ainakin tuolloin 2006 koko Eurooppa oli jaettu sektoreihin, joihin sai ostettua ns. ”sektori-passeja”. En muista enää millä nimellä ne kulkivat, mutta mun mielestä ne olisi käteviä yhä edelleen. Eli jos nyt mielivaltaisesti jakaisin Euroopan eri alueisiin, voisi yksi alue olla esim. Pohjoismaat ja toinen Irlanti-Britit-Ranska ja kolmas vaikka Ranska-Italia-Slovenia. Eri alueiden liput olivat voimassa näiden alueiden valtioiden rautateillä ja hinta oli määräytynyt kyseisten valtioiden junalippujen mukaan. Eli Pohjoismaiden lippu oli huomattavasti kalliimpi kuin etelämpien. Omasta mielestä toi jako oli hyvä, koska aika harva kiertää reilatessa koko Euroopan, vaan reissaaminen yleensä kohdistuukin vain tietylle alueelle. Näin ei tulisi maksettua lipusta ”turhaa hintaa”.Vuonna 2009 oltiin ostamassa taas junalippua Eurooppaan, kunnes huomattiin että noita aluekohtaisia ei enää ollut. (Enää taitaa olla BeNeLux-lippu ja joku toinen). Lippu jäi ostamatta ja huomattiin, että Euroopassa on niin kattava bussiliikenne että matkaliput sai monesta paikasta halvemalla kuin rautateitse matkustaen. Matkustettiin Amsterdam-Pariisi väli EuroLinesin bussilla, joka maksoi pari kymppiä ja muuten matksustettiin sitten Hollannissa lähiliikenteen junilla Amsterdamin lähikaupunkeihin.
Vuonna 2011 ostin ensimmäisen interrail-lipun koko Eurooppaan. Matkareitti kulki tollon lähes Euroopan halki, sillä matka sisäännytti Tsekit, Unkarin, Romanian, Itävallan, Sveitsin ja Espanjan. Noiden matkojen aikana sai huomata, että matkoille tulee kaikkia erilaisia lisiä , kun juniin vaaditaan esim. paikkalippu tai yöjunasta voi joutua maksaa reili-lipun lisäksi useampia kymppejä.Vuonna 2012 lähdin kavereiden kanssa ensimmäistä kertaa niin sanotusti InterRailaamaan. Koululoppui ja valmistujaiset oli parin viikon päästä, joten ennen töihin siirtymistä oli hyvä tilaisuus lähteä reissuun. Meidän reitti sijoittui Italiaan, Sloveniaan ja Kroatiaan (+ paluu Budapestista, Unkarista). Kroatiassa tosin vuokrattiin auto,jotta päästiin kaikkiin niihin paikkoihin joihin haluttiin.

IMG_4187

Viime kesänä lähdin kaverin kanssa puolestaan kiertämään Euroopan itäisempiä valtioita. Pari kaveria oli ollut edellisenä kesänä samoilla suunnilla reilaamassa ja silloin oli iskenyt päin näköä se todellisuus, kuinka huonot rautatieyhteydet tuolla suunnilla on. Usein joutui matkustamaan turhia edestakaisia matkoja, joihin kului vain aikaa. Lisäksi tiesin, että kaikissa meidän kohteissa ei edes olisi kunnon raideliikennettä. Niinpä päätimme, ettemme hommaa tällä kertaa ollenkaa interrail -passia. Tällä kertaa se olisi vain huono vaihtoehto. Matkustimme kaikki matkat busseilla tai kimppakyydein. Matkareittimme oli Slovakia-Itävalta- Bosnia ja Hetsegovina – Kroatia – Montenegro -Albania -Kosovo -Makedonia -Kreikka -Turkki. Suosittelen ehdottomasti unohtamaan InterRail -liput jos aikoo matkustaa kyseisiin valtioihin. Bussit kulkevat yllättävän hyvin ja liput ovat edullisia.

Nyt ajattelin, että voisin palata kahteen viimeiseen reilimatkaan ennen kesää, kun varmaankin moni suunnittelee reilille lähtöä.-A
Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Maarit Johanna keskiviikko, huhtikuu 1, 2015 at 18:46

    Reili kuulostaa aina hyvältä! Mulla on itellä ollut suunnitteilla reili kahdesti mutta se on jäänyt toteutumatta. Miten helppo oliskaan käydä ne käymättä jääneet Euroopan maat junalla!
    Muistan myös tuon junapassin kun olin teini. Nimenomaan festareille aina sillä ja hamstrasin myös niitä aina muutamat per kesä. Rovaniemeltä Helsinkiin ja takasin niin älyttömän kätevä. 🙂

    • Reply AnnKat keskiviikko, huhtikuu 1, 2015 at 22:17

      Reilille kannattaa kyllä ehdottomasti lähteä! Voisin itsekin lähteä koska tahansa uudestaan…
      Ja juu, itsekin tuli käytettyä kesäpassia Helsinki-Rovaniemi-Helsinki matkalle, kun oli päästävä Simerockiin. :DDD Harmi, ettei sellaisia enää ole saatavilla.

    Leave a Reply