Perhereissu Tanskaan – Legoland

Teimme kesällä 2019 perhereissun Tanskaan. Olimme reissussa neljä päivää ja matkassa oli mukana mieheni, poikani sekä mieheni tytär poikansa kanssa.

Lähdimme aamulla ajelemaan kohti Legolandia. Keli oli melko pilvinen ja jopa sateinen. Ajelimme hauskoja pikkuteitä ja selkeästi olimme löytäneet reitin, jota ei kukaan muu ollut ajelemassa. Nauroimme, ettei uskoisi meidän olevan menossa kohtuullisen suureen huvipuistoon, sillä olimme lähes ainoat tiellä. Myöhemmin syy selvisi, kun huomasimme, että kaikki muut autot olivat tulossa vastakkaisesta suunnasta puistoon. Jätimme auton parkkipaikalle, joka oli hiljalleen täyttymässä.

Parkkipaikalta oli pieni kävelymatka Legolandin portille. Portilta pääsimmekin jonottamaan lippujonoon. Mietimme siinä pitkään jonottaessamme kuinka paljon tehokkaampaa olisi, jos paikalla olisi lippuautomaatteja. Olimme saaneet majapaikasta kupongit, joilla lapset pääsivät puistoon ilmaiseksi yhden täysihintaisen aikuisen kanssa.

Liput saatuamme menimme puistoon. Puisto on jaettu eri teemojen alueisiin. Löytyy minimaailma, duplo-, ninjago-, jää-, merirosvo-, seikkailu- ja legoredomaailmat sekä merimaailma. Aloitimme minimaailmasta, jossa on eri maita ja kaupunkeja rakennettu legoista, alueelta löytyy myös mm. satama ja lentokenttä.

Pikkumiehetkin jaksoivat hyvin ihmetellä pientä legomaailmaa ja sen yksityiskohtia. Oli mahtavaa, kun satamissa, kaupungeissa ja kylissä oli liikkuvia elementtejä; autoja, lentokoneita, laivoja ja junia. Joissain paikoissa oli myös käytetty äänitehosteita.

Menimme katselemaan koko Legolandin yli näköalatorniin ja jatkoimme sen jälkeen kierrosta. Oma pikkumieheni on todellinen Ninjago-fani ja mennessämme Ninjago-maahan, oli mahtavaa nähdä lapsen tuikkivat silmät ja kuulla kuinka poika tuntee kaikki Ninjago-hahmot, joita on tehty legoista eri puolille aluetta. Kävimme koko porukalla Ninjago the ride -laitteessa. Siellä kuului käsillä huitomalla ampua ”pahiksia”. Toki meistä oli kaikessa tohinassa otettu myös kuvat, jotka sai ostaa ajelun jälkeen.

Kiersimme myös muita alueita ja kävimme välillä ostamassa hodarit. Jatkoimme sitten kiertämistä ja kävimme muutamissa laitteissa. The Dragon oli hauska laite pikkumiehen kanssa, jossa oli yhdistetty vauhtia ja legoista rakennettuja juttuja. Ghost – the haunted house oli kummitustalo, jossa käveltiin ja lopuksi oli hetken vemputtava laite. The Temple oli laite, jossa istuttiin vaunuissa ja ammuttiin pitkin matkaa eri kohteita. Vikings River Splash oli perinteinen koskenlasku, jossa kyydissä olijat istuvat ringissä. Kävimme myös juna- ja veneajeluilla, joista jälkimmäisessä nähtiin hauskoja legoista rakennettuja hahmoja. Meidän porukasta hauskimpia olivat laitteet, joissa pääsi ampumaan interaktiivisesti.

Kaupassakin oli pakko vierailla ja ostaa legoja, joihin oli etukäteen säästetty rahaa myymällä vanhoja leluja pois. Mahtava kauppa oli se, jossa pääsimme itse rakentamaan omia legohahmoja. Siellä oli samanlaiset lokerot kuin irtokarkkikaupassa ja lokeroissa oli erilaisia osia, joista sai valita omiin hahmoihinsa parhaat osat.

Päivän päätteeksi kävimme vielä merimaailmassa, joka oli mahtava. Siellä oli isot akvaariot täynnä upeita kaloja mm. haita, rauskuja yms. Meidän porukka tykkäsi erityisesti lasikuvuista, joissa pääsi keskelle akvaariota.

Meidän perhe antaa Legolandille hyvät pisteet. Huvipuistossa riitti katsottavaa niin aikuisille kuin lapsillekin ja viihdyimme hyvin. Sääkin suosi valtaosan päivästä ja iltapäivällä tuli välillä jopa kuuma. Hyvät kengät on tärkeät, sillä päivän aikana tulee käveltyä ja seistyä paljon. Meidän perheelle riitti kyllä yksi päivä ja olimme tyytyväisiä, että teimme jo etukäteen päätöksen olla vain yhden päivän siellä.