Notice: Trying to get property 'plugins' of non-object in /var/www/www.rantapallo.fi/wp-content/plugins/styles/classes/styles-customize.php on line 150
Aasia

Vietnamin reissun parhaat (ja paskimmat) hetket pikakelauksena

torstai, helmikuu 1, 2018

Vietnamin reissulta on nyt rantauduttu takaisin edelleen kylmään ja pimeään Suomeen ihmettelemään sitä ettei parissa viikossa ehtinytkään vielä kotimaassa vuodenaika vaihtua kevääseen. Talven loppumista odotellessa lienee siis vain tyydyttävä fiilistelemään matkakuvia ja suunnittelemaan seuraavia matkoja.

Vietnamin reissu ei juuri olisi voinut paremmin onnistua, kaikki meni suunnitelmien mukaan just eikä melkein. Osasin jopa ennustaa hienosti etukäteen kohteet joihin tulisin eniten (jä vähiten!) ihastumaan. Parasta Vietnamissa oli ehdottomasti upeat luontokohteet: karstikalliosaaria, hiekkarantaa, sademetsää, tippukiviluolia, kaikkea löytyy!

Halonginlahdella kävimme kahden yön risteilyllä, joka olikin oivallinen valinta, koska siinä ajassa ehdimme risteillä myös rauhallisemmalla Lan Ha Bayllä sekä seikkailla Cat Ba -saaren kansallispuistossa. Tammikuu ei ole matalan lämpötilan, sumun ja sateen vuoksi kaikista paras aika vierailla Halonginlahdella, mutta säästä huolimatta maisemat olivat mielettömät!

Luolavierailulla käytiin jo Halonginlahdella, mutta kunnolla luolien makuun pääsimme Keski-Vietnamissa Phong Nha-Ke Bangin kansallispuistossa. Alueelta löytyy luolia muutama sata, joten meidän kolme eri luolaa kattanut vierailu oli vain pieni raapaisu kansallispuiston tarjonnasta. Valitsemamme luolat olivat riittävän erilaisia ettei luolaähkyä päässyt syntymään: yhteen mentiin veneellä, toiseen laskeuduttiin pitkät portaat ja kolmanteen päästäksemme trekkasimme ensin muutaman kilometrin viidakon keskellä ja lähdimme sen jälkeen uimaan itse luolaan.

Pohjois- ja Keski-Vietnamin luontoelämysten ja aktiiviteettien jälkeen päädyimme Hoi Aniin ottamaan vaihteeksi hieman rennommin. Suunnitelmana oli viettää rantalomaa, mutta kappas, emme olleetkaan oikein perehtyneet siihen että Hoi Anin rannoilla on tähän aikaan usein niin kova merenkäynti ettei uimaan parane mennä. Onneksi Hoi An kaikkine lyhtyineen oli niin sievä paikka ettei siitä turistimassoista huolimatta voinut olla pitämättä. Siellä tuli myös syötyä reissun parhaat ruoat!

Hoi Anista lensimme Phu Quocin saarelle, jossa vihdoin pääsimme kiinni ihan oikeaan rantaelämään. Lämpöasteet hipoivat kolmeakymmentä ja rantoja oli mistä valita. Kävimme snorklaamassa Phu Quocin eteläpuolelta löytyvillä pikkusaarilla. Ainoa valituksen aihe oli se että olisimme mieluusti jääneet Phu Quocille lojumaan pidemmäksikin ajaksi. Tai no se ja iltaisin meitä kiduttaneet hyttyset.

Vietnam oli siis ihania paikkoja täynnä ja monta jäi vielä käymättäkin. Mutta löytyi maasta myös jotain mihin en niin hirveästi ihastunut, nimittäin suurkaupungit. Hanoi ja Ho Chi Minh City ovat molemmat paikkoja joihin ei tule ikävä takaisin. Näistä kahdesta Hanoi jäi hailakasti plussan puolelle, mutta HCMC on kyllä vihoviimeinen paikka johon lähtisin uudestaan. Molempia riivasi heikko ilmanlaatu, jumalattoman kaoottinen liikenne ja meitä kiinnostavien nähtävyyksien puute. Hanoissa liikkumista helpotti viileähkö lämpötila ja kapeat, helpommin ylitettävät kadut, mutta HCMC:n yli kolmenkymmenen asteen helle, aggressiiviset kuskit ja monikaistaiset kadut saivat ainakin meikäläisen veren kiehumaan. Onnekkaasti olimme jo suunnitteluvaiheessa ennakoineet että Vietnamin suurkaupungit eivät tulisi olemaan se meidän juttu, joten vietimme niissä armollisen lyhyen ajan.

Kaiken kaikkiaan Vietnamista jäi todella positiivinen fiilis, viihdyimme älyttömän hyvin, mitään suuria vastoinkäymisiä ei koettu ja ruokakin oli erittäin maittavaa. Lähes kaikkiin käymiimme paikkoihin menisin ilolla uudestaankin, Hanoihinkin voisin poiketa toistekin, tosin vain porttina nyt väliin jääneille Pohjois-Vietnamin trekkailu ja luontokohteille.

Tämä blogikirjoitus on osa Instagram Travel Thursday -tempausta, jonka ideana on jakaa matkailuinspiraatiota ja hyvää reissufiilistä Instagram-kuvien avulla. Järjestäjinä toimivat Travellover ja Vagabonda.
Minut puolestaan löytää instasta nimimerkillä rajatapaukset.

• Reply VEERAPIRITA / AURINKORASVAA & ALOE VEERAA torstai, helmikuu 1, 2018 at 19:00

Mitä mieltä te olitte Phu Quocista ? Mua aina hirveästi kiinnostaa kumpaan kastiin porukka jakautuu saaren suhteen – puolesta vai vastaan.

Mä en myöskään niin Saigonista välitä, kyllä siellä sen pari päivää on mutta ei sen suurempaa hinkua koskaan ole sinne. Hanoi on sitten toinen asia, tykkäsin paljon. Harmittelin niin paljon, kun ei oltu kuin kaksi päivää siellä. Ehdottomasti seuraavaan Vietnamin matkaan pitää sisällyttää Hanoita enemmän. 🙂

• Reply Anni | Rajatapaukset lauantai, helmikuu 3, 2018 at 10:20

Kyllä me tykättiin Phu Quocista! Oltiin siellä vaan kolme yötä joten suurin valituksen aihe oli se että oltas haluttu jäädä pidemmäks ajaks niin ois oikeesti ehtinyt tutkia siellä vähän muitakin paikkoja kuin sitä omaa lähintä rantaa. Älyttömästi sinne rakennettiin uusia resortteja että jos oltais oltu jossain sellaisella alueella niin ehkä mielipide olis ollut vähän eri. Nyt oltiin vaan innoissamme kun vihdoin päästiin viettämään kunnon rantaelämää!

Täytyy kirjoitella vielä Hanoista erikseen, kyllä siellä oli sellasia juttuja joista tykättiinkin, kuten Hoan Kiem järven ympärillä viikonloppuna ollut block party meininki, mutta kokonaisuutena ei jäänyt sellainen fiilis että sinnekään hirveästi hinkuisi takaisin.

• Reply Terhi | VAGABONDA lauantai, helmikuu 3, 2018 at 10:28

Mun omat kokemukset Vietnamista jäivät kahden viikon reissun perusteella aika laimeiksi, mutta nyt olen alkanut ajatella, että ehkä sille pitäisi antaa uusi mahdollisuus. Hoi An oli suosikkipaikkani, ja sinne haluaisin uudestaan – ja Halong Bay pitäisi ehdottomasti nähdä kun jäi viimeksi väliin. Näyttää nimittäin kuviesi perusteella sateisena ja sumuisenakin upealta paikalta!

• Reply Anni | Rajatapaukset lauantai, helmikuu 3, 2018 at 15:42

Mekin tykättiin kovasti Hoi Anista, sinne voisi hyvin mennä uudelleenkin. Halong Bay on kyllä ehdottomasti Vietnamin must see -kohteita, varmasti vielä parhaimmillaan vähän lämpimämmällä ja kirkkaammalla säällä vaikka näkemisen arvoinen se oli nytkin. Ja jos Pohjois-Vietnamiin päin suuntaa niin Sapa ja sen trekkailut kiinnostaisi myös kovasti!

• Reply Sari / matkalla lauantai, helmikuu 3, 2018 at 13:46

Kiitos tästä jutusta. Haaveilemme matkasta Vietnamiin. Nyt ahminkin kaiken mahdollisen niistä. Auttaa suunnittelussa.

• Reply traveldreamer17 lauantai, helmikuu 3, 2018 at 18:46

Ollaan miettimässä matkaa ensi joulukuulle. Jotenkin juuri Vietam kiehtoo. Maisemat näyttävät tosi upealta! Suurkaupunkeihin emme varmaan mene, lähinnä luontoa ja rantaa haetaan. Täytyypä lukea teidän muutkin jutut Vietnamista.

• Reply Anni | Rajatapaukset sunnuntai, helmikuu 4, 2018 at 17:28

Luonto oli kyllä Vietnamissa parhainta eli sen puolesta erittäin hyvä kohdevalinta! Vietnamista tulee vielä lähiviikkoina monen monta juttua 🙂

• Reply Betty maanantai, helmikuu 12, 2018 at 07:40

Jes, kerrankin tein itse oikean valinnan kohteen suhteen,. Ollaan miehen kanssa lähdössä 10päivän päästä Vietnamiin, lennot on Ho chi minh cityyn ja arvelinkin että paikka on vain ”ilmaton” ja kuuma tungos joten ei olla ku yksi päivä mennessä siellä (sekin päivä tarkoitus suunnilleen levätä lennoista ja uida altaalla) seuraavana päivänä mennään 14 päiväksi Phu Quoc:iin. Valitettavasti jostain syystä päätetiin kumminkin palatessa olla vielä pari päivää Ho chi:ssä mikä nyt alkaa tuntumaan virheeltä mutta lennot ynnämuut on jo ostettu joten näillä mennään.
    Phu quocissa meillä on hotelli ihan long beachillä, parin km päässä keskustasta.
    Onko siellä minkälainen liikkenne? Ollaan ajateltu vuokrata skootterit jotta liikkuminen on helppoa.
    Onneks HO chi:ssä luksushotellitkin on halpoja joten päätettiin sit panostaa siihen, ollaan sitten kaks vikaa päivää vaikka hotellin luksusta nauttimassa jos ei muuta halua tehdä 😀

• Reply Anni | Rajatapaukset tiistai, helmikuu 27, 2018 at 08:34

Hupsista, tämä kommentti oli mennyt multa ihan ohi, sori!
      Saigon ei ollut mun juttu mutta kyllä siitä on todistettavasti jotkut tykänneetkin! Kannattaa googletella omia kiinnostuksen kohteita ja keskittyä niihin 🙂

Phu Quocilla oli paljon rauhallisempi liikenne kuin HCMC:ssä tai Hanoissa, mutta kyllä sielläkin niitä skoottereita viuhui. En itse uskaltaunut ajamaan skootterilla koska en ole ikinä moisella ajanut ja Phu Quoc ei ollut ihan niin rauhallinen paikka että siellä olisi viitsinyt ruveta asiaa opettelemaan. Mutta jos on ennenkin ajellut niin kyllä siellä pitäisi pärjätä ihan hyvin. Ymmärtääkseni joka puolella saarta tiet eivät ole kaikista parhaassa kunnossa, joten kannattaa selvitellä vähän ennnen kuin lähtee ajelemaan.

• Reply Travelloverin Annika lauantai, helmikuu 24, 2018 at 20:24

Ah, Vietnam! Halongille kannattaa tosiaan ehdottomasti mennä kahden yön risteilylle. Yhdessä yössä eivät edes ajele Unescon maailmaperintökohdemaisemiin. Maan suurkaupungeista olen kyllä kovin eri mieltä. Kaoottisiahan nuo ovat, mutta etenkin Hanoi on minusta aivan ihana!

• Reply Anni | Rajatapaukset tiistai, helmikuu 27, 2018 at 08:36

Hyvä että suurkaupungeillekin löytyy faneja! Olisihan se tylsää jos kaikki olisivat aina ihan samaa mieltä joka asiasta 😀

• Reply Kohteena maailma / Rami torstai, maaliskuu 1, 2018 at 08:58

Mukava lueskella paikoista, minne on suunnitellut itsekin reissaavansa. Puoliso haluaa ensi talvena kovasti Vietnamiin, itse aavistuksen enemmän Karibialle. Katsotaan nyt mihin päädytään, mutta varmasti Vietnam on lähiaikoina suunnitelmissa. Huonommistakin hetkistä huolimatta tällainen loma sopisi minulle erinoamaisesti!

• Reply Hanoi - iltamarkkinoiden kuhinaa ja liikenteessä puikkelehdintaa - Rajatapaukset perjantai, maaliskuu 2, 2018 at 16:42

[…] Vietnamin reissun pikakoosteessa tulikin todettua, Hanoi ei jättänyt hirvittävän imartelevaa muistijälkeä. Toki Hanoissa tuli […]