Notice: Trying to get property 'plugins' of non-object in /var/www/www.rantapallo.fi/wp-content/plugins/styles/classes/styles-customize.php on line 150
Eurooppa

Montserrat ja ei niin täydellisen päiväretken tarina

perjantai, tammikuu 6, 2017

Mielikuva: Huikean kaunis vuori kätevän junamatkan päässä Barcelonasta. Täydellinen päiväretkipaikka. Näen Villen ja itseni kirmaamassa vuorikauriiden lailla vuoren laella kulkevilla patikointireiteillä, raikasta vuori-ilmaa hengitellen, välillä pysähtyen nauttimaan herkullisista eväistä ja huikeista maisemista.

Todellisuus: Unohdamme tarkastaa juna-aikataulut ja saavumme asemalle juuri junan lähdettyä. Junia menee kerran tunnissa. Perillä sataa ja koko vuori on sankan sumun peitossa. Meinaan vetää turvat sateesta liukkaalla polulla. Ville haluaa kokeilla köysirataa vuorelta palatessaan ja tunkeilevien ruotsalaisten takia myöhästyy junasta jossa jo olen. Aseman viereisessä baarissa ei käy kortti, joten tunnin odottelua ei saa helpotettua edes oluella.

Kaikesta tästä huolimatta Montserrat oli hieno kohde eikä harmita yhtään että tuli käytyä!

montserrat

Näkymä vuorelle juna-asemalta

Paikalle saapuminen oli ihan niin kätevää kuin ajattelinkin (kunhan tarkistaa ne juna-aikataulut). Juna lähtee Barcelonasta Plaça d’Espanyan juna-asemalta ja vie noin tunnin. Juna vie vuoren juurelle josta matkaa ylös jatketaan joko köysiradalla tai cremalleralla (joka on suomeksi…sellanen juna joka kiipeää vuoren rinnettä, mutta ei kuitenkaan funikulaari, ota näistä nyt sitten selvää). Junasta jäädään pois eri pysäkillä riippuen siitä pyrkiikö vuorelle köysiradan vai cremalleran kyydissä eli valinta on tehtävä jo etukäteen lippua ostaessa.

montserrat

IMG_20161009_152014

montserrat

montserrat

Jotta tämä liikennevälineasia ei olisi liian yksinkertainen löytyy Montserratin “päätasolta” (jossa sijaitsee luostari, ravintolat, kaupat yms.) vielä kaksi funikulaaria. Sant Joanin funikulaari vie ylös kohti vuoren huippua ja erinäisiä patikointireittejä. Sinne olisimme halunneet, mutta koko alue oli täysin sumun peitossa joten ei siinä oikein olisi mieltä ollut. Santa Covan funikulaari taasen johtaa hieman alaspäin, sen avulla voi ohittaa Santa Covan kävelyreitin pahimmat ylämäet. Molempiin funikulaareihin tarvitaan omat lippunsa.

Kuten tuossa ohimennen tulikin mainittua Montserrat ei siis ole pelkkä vuori vaan paikan varsinainen vetonaula on vuorella sijaitseva luostari, jonka sisällä olevaa mustaa madonnapatsasta ihmiset (varsinkin katoliset) tykkää käydä ihmettelmässä. Mutta me emme! Me halusimme patikoimaan!

montserrat

Tuonne ylös huippujen väliin olisi funikulaarilla päässyt

montserrat montserrat

 

Sumun ja sateen johdosta patikointivalikoimaa oli heikosti, joten päätimme kävellä ainoastaan Santa Covan kiveen louhitulle kappelille. Reitti sijaitsi hieman alempana, jolloin meillä olisi jotain toivoa päästä nauttimaan maisemissa muustakin kuin sumusta.

montserrat

montserrat

montserrat

montserrat

Ihan selvä ukkelin pää tossa yhessä kalliossa!

montserrat

Kukapa tätä kallionseinämää katsellessa ei toteaisi että tuossapa vallan mainio paikka kappelille!


Meistä kummallakaan ei ollut sadevaatteita ja tuon reitin jälkeen vaatteet alkoivat jo olla melko nahkeat joten aloimme suunnata takaisin Barcelonaa kohti. Harmittaa vähän ettei päästy tutkimaan vuorta niin hyvin kuin olisi haluttu, mutta käännetään se niin päin että onpahan syy tulla joskus takaisin.

 

Vinkkivitoset:

  • Kartan alueen patikointireiteistä saa ilmaiseksi Montserratin omasta turisti-infosta.
  • Alueella on useampikin ruokapaikka ja turistikrääsämyymälä (joista hämmentävästi ei löydy sadetakkeja!)
  • Plaça d’Espanyan juna-asemalta voi ostaa lippuatomaatista yhdistelmälippuja junaan ja cremalleraan tai köysirataan. Erillisestä lipputoimistosta olisi vielä saanut tuohon yhdistelmään lisättyä Sant Joanin ja Santa Covan funikulaarit. Ostamani juna+cremallera menopaluu maksoi 20,50€.
  • Kannattaa tarkastaa säätiedotus! (Minkä minäkin kyllä tein eikä se sadetta luvannut, mutta aina ei voi voittaa)
  • Tältä sivustolta löytyy kattavasti tietoa kulkuneuvoista, lipuista ja luonnonpuistosta

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply