Notice: Trying to get property 'plugins' of non-object in /var/www/www.rantapallo.fi/wp-content/plugins/styles/classes/styles-customize.php on line 150
Aasia

Junamatkustus Vietnamissa – hyviä kokemuksia ja muita kokemuksia

torstai, toukokuu 24, 2018

Junamatkustus Vietnamissa mietitytti etukäteen sillä olin lukenut useammastakin paikasta että junalla matkustaminen Vietnamissa on erittäin hidasta eikä sen turvallisuutta ja luotettavuuttakaan liiemmin kehuttu. Lopulta kuitenkin päädyimme matkustamaan junalla pari pätkää ja se osoittautui aivan passeliksi ratkaisuksi, pääsimme onnistuneesti paikasta A paikkaan B kaikki ruumiinosat tallessa ja jotakuinkin aikataulussa.

Pitkien matkojen siirtymiin on Vietnamissa kolme vaihtoehtoa: lentäen, junalla tai bussilla. Nopein tapa on tietysti lentäen ja lensimme itsekin mm. Da Nangista Ho Chi Minh Cityyn. Vietnamin sisäisiä lentoja saa melko halvalla Vietjetiltä ja Vietnam Airlinesilta, mutta tolkuton lentely aiheuttaa tietysti valtavasti enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin vaikkapa junailu. Toisaalta yöjunassa tai -bussissa voi hyödyntää yöaikaa siirtymiseen, jolloin säästää majoituskuluissa. Ei nyt hirveästi, koska majoittuminen on Vietnamissa melkoisen halpaa muutenkin, mutta säästö se on pienikin säästö!

Päädyimme matkustamaan Hanoista yöjunalla Dong Hoihin, noin 500 kilometrin matka johon kului aikataulun mukaan 9,5 tuntia, todellisuudessa noin tunti enemmän. Dong Hoista matkaa jatkoimme päiväjunalla Da Nangiin, joka puolestaan oli noin 5,5 tunnin matka, jonka aikana saimme nauttia kauniista maisemista.

 


Millaisia ovat Vietnamin junat?

Myönnän että olin epäluuloinen Vietnamin junien suhteen, mutta yllätyin positiivisesti varsinkin makuuhyttien laadusta. Hytit olivat siistejä, lakanat olivat puhtaat, tyynyt mukavat, matkatavaroille oli riittävästi tilaa ja jokaiselle oli oma pistorasia ja lukulamppu. Ahtaanpaikankammoisena huolehdin myös etukäteen että kuuden hengen vaunussa petien väliin jäisi ahdistavan vähän tilaa, mutta vaunut olivat niin korkeat että mitään ongelmaa ei sen suhteen ollut. Hyteissä oli myös ilmastointi, joten lämpötila pysyi nukkumiselle otollisena. Melua, hytkymistä ja tärinää junassa riitti huomattavasti enemmän kuin mihin Suomessa on tottunut, mutta ainakin minä sain korvatulppien avustuksella nukuttua varsin mainiosti.

Junaruokaa emme testanneet, mitä nyt kävimme ravintolavaunussa nauttimassa oluen ja tuoretta ananasta. Myöhemmin illalla seurasin hämmentyneenä kuinka junan henkilökunta petaili itselleen nukkumapaikkoja ravintolavaunun penkeille ja lattialle.

Meille toivotettiin herkullista

Istumavaunut eivät olleet mitään uutuuttaan hohtavia, minua ne muistuttivat VR:n vanhoista 90-luvun pikajunavaunuista. Melko nuhjuista, mutta tekee tehtävänsä. Näissäkin vaunuissa oli ilmastointi. Tarjolla olisi ollut myös pehmustamattomia istuimia, mutta kuuden tunnin istuminen puisillla penkeillä ei juuri houkuttanut. Junaliput olivat muutenkin niin halpoja ettei kärsimys todellakaan olisi ollut sen arvoista.

Jos junailemaan mielii niin suunnitteluvaiheessa kannattaa käydä Seat61-sivustolla, jossa on erittäin selkeästi kerrottu käytännössä kaikki tarpeellinen tieto junamatkustamisesta Vietnamissa.

Ne ikävämmät puolet

Muutama juttu meidän junailuissa ei sujunut ihan niin sulavasti kuin mihin VR:n kyydissä on tottunut. Ensimmäinen ikävyys olivat makuuvaunun hattuhyllylllä vilistävät hiiret. Minua ne eivät häirinneet, mutta ylimmällä pedillä nukkunut kaverini hermostui jyrsijöiden häiriköintiin siinä määrin että käpertyi alapunkan jalkopäähän nukkumaan. Seuraava tarpeeton eläinkontakti koettiin päiväjunassa, jossa yhtäkkiä penkkini reunalla tallusteli torakka. Pelästyneen kiljahduksen saattelemana kaveri hävisi jonkun muun päivää ilahduttamaan, mutta tämänkin kohtaamisen olisin mieluusti voinut jättää väliin. Elukoiden läsnäolo oli sinänsä yllättävää, että vessatiloja lukuunottamatta junissa oli ihan perussiistiä.

Mutta niin, ne vessat. Vessoja löytyi sekä lattiamallia että pöntöllä varustettuna, mutta ongelma oli se että junan kyyti oli siinä määrin heittelevää että vessassa käynti vaati aikamoisia tasapainottelun taitoja. Yön jälkeen vessat olivat myös niin karmeassa kunnossa, että yhtäkkiä tuntui ihan loistavalta idealta pidätellä seuraavat kuusi tuntia.

Pientä päänvaivaa aiheuttivat myös potentiaaliset hyttikaverit. Meidän kuuden hengen makuuhytissä oli kolme vapaata paikkaa ja etukäteen huolena oli se että päätyisimme jakamaan hytin jonkun haisevan, kuorsaavan, piereskelevän kanssamatkustajan kanssa. Onneksi kuitenkin kävi niin että hyttiimme ilmestyi ainoastaan erittäin hiljainen ja tuoksuton vietnamilainen pariskunta, joka poistui paikalta vähin äänin jossain kohtaa yötä.

Lippujen osto

Jos eläintarinat eivät karkoittaneet junailuhaluja niin ei muuta kuin lippujen ostoon! Lippuja voi hyvin ostaa myös paikan päältä, joko rautatieasemilta tai hotellin kautta, mutta itse tykkään aina suunnitella ja selvittää etukäteen.

Jos on liikkeellä suosittuun aikaan, joihin lukeutuu mm. tammi-helmikuun vaihteessa vietettävä vietnamilainen uusi vuosi Tết, niin suosittelen ostamaan liput etukäteen. Sama pätee jos mielii neljän hengen makuuhytteihin.

Meidän junaliput ostin etukäteen baolau.com sivuston kautta. Toinen suositeltu vaihtoehto on 12go.asia. Molemmissa lippujen hintaan lisätään pieni toimituskulu ja käsittelykulu, mutta niistä kertyy vain pari euroa, joten vararikkoon ei joudu.

Esim. Dong Hoi – Da Nang junaliput pehmustetuilla penkeillä maksoivat kaikkineen kolmelta hengeltä 805 000 dongia eli n. 30 euroa. Yöjuna Hanoista Dong Hoihin maksoi puolestaan n. 20 € per naama, kuuden hengen makuuhytissä.

Ihan putkeen ei tuo yöjunan lippujen osto mennyt, sillä tarkoituksenani oli ostaa meille liput neljän hengen hyttiin. Lukemani mukaan liput tulevat myyntiin 60-90 päivää ja lyhemmille matkoille joskus vasta viikkoa tai kahta ennen lähtöä. Kyttäsin kuukausitolkulla koska 4 hengen hyttipaikat Hanoi-Dong Hoi välille tulisivat myyntiin ja lopulta kävi sitten että ne hyppäsivät suoraan ei-myynnissä olevista loppuunmyydyiksi. Mysteeriksi jäi että mokasinko jotain vai oliko matkassa vain huonoa onnea. Ostin lopulta meille siis liput kuuden hengen hyttiin, joka ei sekään ollut huono vaihtoehto. Lippujen osto itsessään oli tosi simppeliä, sivustolla voi maksaa kortilla ja liput tulevat pienellä viivellä suoraan sähköpostiin josta ne voi tulostaa.

Makuuhyttilippujen ostossa saa olla muutenkin tarkkana, sillä yöjuniin voi olla tarjolla ns. normaalien makuuhyttien lisäksi myös yksityisten firmojen (Livitrans ja Violette) vaunuja. Näissä vaunuissa on 4 hengen hyttipaikkoja, jotka ovat lähes samanlaisia, mutta hinta on kolminkertainen.

Vaikkei kokemus ollutkaan pelkästään positiivinen niin lähtisin toistekin Vietnamiin junailemaan, erityisesti yöjuna tuntui kätevältä tavalta siirtyä paikasta toiseen eikä huvi ole hinnallakaan pilattua!

Muut Vietnamin reissua käsittelevät jutut löydät täältä.

You Might Also Like

12 Comments

  • Reply Liisa / Hollanninhippiäinen sunnuntai, toukokuu 27, 2018 at 20:33

    Tästähän sai hyvän konkreettisen kuvan asiasta. Modernimman näköistä kuin ehkä luulisi. Muuten kaikki ihan jees, mutta mitä ne hiiret siellä vaunuissa tekevät… hmm. Ja tietysti vessat; mutta aika monessa maassa junan vessa ei ole kovin hygieeninen paikka. Kiva lukea näistä kokemuksista näin nojatuolimatkalaisenakin, joka ei ole edes Aasiassa vielä käynyt ollenkaan; nettimatkailu avartaa.

    • Reply Anni | Rajatapaukset maanantai, toukokuu 28, 2018 at 13:21

      Kiva kuulla, juuri se oli tarkoitus että saisi mielikuvan siitä millaista Vietnamin junissa käytännössä on!
      Veikkaisin että hiiret olivat siellä ruoan perässä pyörimässä. Yritimme ainakin itse pitää kaikki eväät visusti suljetuissa laukuissa. Vessat on tosiaan murheenkryyni vähän jokapaikassa, Suomessakin olen törmännyt aina välillä aika törkyiseen menoon.

  • Reply Janni / Lentopelko tiistai, toukokuu 29, 2018 at 10:09

    Kuulostaa aikalailla tutulta Thaimaan junailuun verrattuna, mutta onpas hyvännäkönen hytti teillä! Meidän junamatkan puitteet ei ollu ihan yhtä kauniit, mutta rotilta sentään säästyttiin. Meidän oli tarkoitus Vietnamissa mennä HCM – Da Nang väli yöjunalla. Oltiin varaamassa lippuja kahta päivää etukäteen (ei suunnitella kauheasti etukäteen) eikä niitä silloin enää saanut. Ainakin netistä olisi pitänyt ostaa lippu 3 vai 5 päivää etukäteen. Ei sitten lähdetty asemalta enää kyselemään. 🙂

    • Reply Anni | Rajatapaukset torstai, toukokuu 31, 2018 at 09:45

      Taas pääsi rikkomaan omia ennakkoluuloja kun junasta löytyikin noin siisti hytti, mitä nyt parista hiirestä 😀
      Näin olen kanssa ymmärtänyt että yöjunien makuupaikat saatetaan helposti myydä loppuun, tietysti riippuu varmaan myös ajankohdasta, tuurista ja ehkä kuun asennosta 😉

  • Reply VEERAPIRITA / AURINKORASVAA & ALOE VEERAA tiistai, toukokuu 29, 2018 at 17:14

    Itsellä on vain hyvää sanottavaa meidän Hanoi – Lao Cai välisestä junamatkasta, jossa määränpäänä oli Sapa. Oli kyllä positiivinen yllätys meillekin makuuhyttien kunto, meitä oli onneksi omasta porukasta tarpeeksi ettei tarvinnut jännätä tulevia kanssamatkustajia. Hyhhyi, olisi kyllä itelläkin ollut epämiellyttävät olot yläpedissä hiirien kanssa. :’D

    • Reply Anni | Rajatapaukset torstai, toukokuu 31, 2018 at 11:14

      Hetken mietin olisinko tarjoutunut vaihtamaan paikkaan yläpedissä nukkuvan kaverini kanssa, mutta en sitten kuitenkaan ihan taipunut. Ei minua hiiret hirveästi haittaa, mutta olisi pikkaisen ankeaa herätä hiirikaveri naamalla :/

  • Reply Sini sunnuntai, kesäkuu 3, 2018 at 08:56

    Saigonissa kerroin paikalliselle tulevaisuuden haaveestani reissata Vietnamia junalla pohjoisesta etelään ja pysähtyä matkan varrella eri paikkoihin. Hän oli ihan ihmeissään, miksi kukaan haluaa matkustaa junalla Vietnamissa, koska junat ovat likaisia ja kamalia. 🙂

    • Reply Anni | Rajatapaukset maanantai, kesäkuu 4, 2018 at 08:35

      Minun kokemuksieni mukaan tuo olisi erinomainen tapa nähdä Vietnamia! Veikkaan että Vietnamin junat eivät ole aina olleet näinkään hyviä, voi olla että paikallisilla on vähän erilaisia kokemuksia. Enkä kyllä itsekään haluaisi matkustaa niissä puupenkillisissä vaunuissa.

  • Reply Anna | TÄMÄ MATKA sunnuntai, kesäkuu 3, 2018 at 09:16

    Siistin näköinen tuo makuuvaunu. Tosin tietenkin eläimet voisivat matkustaa jotenkin muuten … 😀

    Itselläni parhaiten mieleen on jäänyt vierailu kiinalaisessa junanvessassa. Märkä metallipinta näytti heti riskiltä, ja vielä enemmän mietitytti junan 230km/h nopeus ja huojunta puolelta toiselle. Koppikin oli tehty pienelle ihmiselle. Onneksi kiinalainen junanvessainsinööri oli ollut tehtäviensä tasalla ja seinään oli kiinnitetty tukeva kahva, josta pitää kiinni ja josta oli näppärä nykäistä itsensä ylös kyykystä.

    • Reply Anni | Rajatapaukset maanantai, kesäkuu 4, 2018 at 08:37

      Juu, eläimille omat vaunut, kiitos 😀

      Juna ja vessa taitaa olla sellainen kombinaatio että siitä on haastavaa saada kovin miellyttävää kokemusta. Tuollakin oli onneksi seinässä tanko, joka kyllä tuli tarpeeseen, koska juna hytkyi puolelta toiselle välillä melko voimakkaastikin. Ei siis ihme jos kymmenen tunnin jälkeen jälki ei ollut kovin siistiä.

  • Reply Kiutu torstai, kesäkuu 14, 2018 at 08:10

    Kiitos informatiivisista matkapostauksista, oma Vietnamin matka on elokuussa ja blogistasi olen saanut paljon vinkkejä!

    • Reply Anni | Rajatapaukset keskiviikko, kesäkuu 20, 2018 at 20:32

      Kiitos kun kommentoit, ihan huippua kuulla että näistä on hyötyä! Ihan huippua matkaa sulle 🙂

    Leave a Reply