Notice: Trying to get property 'plugins' of non-object in /var/www/www.rantapallo.fi/wp-content/plugins/styles/classes/styles-customize.php on line 150
Aasia

Halong Bayn risteily – osa 2/2

perjantai, maaliskuu 9, 2018

Edellisen illan aikainen nukkumaanmeno kannatti, sillä Halonginlahden risteilyn toisena päivänä aamiaista tarjoiltiin klo 6:30 ja ennen puoli kahdeksaa olimme jo jonottamassa Ti top-saaren porteilla pääsyä saaren huipulla sijaitsevalle näköalapaikalle. Ti topilla on alueen ainoa näköalapaikka ja se kuuluu siksi tietysti lähes jokaisen risteilyn ohjelmaan. Aikaisen herätyksen ideana oli ehtiä paalupaikalle ennen muiden turistiryhmien saapumista.

Aamu oli sumuinen ja kalsea, mutta neljänsadan rapun kiipeily kohti saaren huippua ja jo tarkeni! Matkanjärjestäjän suunnitelma toimi ihan hyvin sillä ensimmäisen vartin saimme aivan rauhassa ihailla maisemia ja antaa kameran laulaa. Kovin kauas ei näkyvyyttä riittänyt, mutta toisaalta sumu loi myös omanlaistansa mystistä tunnelmaa.

Siinä vaiheessa kun käännyimme paluumatkalle olivat rappuset alas asti täynnä porukkaa. Pientä omahyväisyyttä saattoi ehkä havaita kasvoillani kun laskeuduin rauhassa alas muiden kivutessa tiiviissä jonossa ylöspäin kuin possujunassa konsanaan.

Saaren yhteyteen on myös rakennettu pieni hiekkaranta, se oli ihan miellyttävä taas kerran sen viisitoista minuuttia jonka sai viettää rauhassa ja hetkessä ranta olikin väärällään porukkaa. Joku rohkelikko pulahti uimaankin, vaikka lämpöasteita taisi olla viitisentoista eikä auringosta näkynyt vilaustakaan.

Kiinnostava fakta Ti Top saaresta: Se on nimetty Neuvostoliittolaisen kosmonautin Gherman Titovin mukaan. Tästä kommunistisesta sankarista löytyy myös patsas saarelta.

Suunta otettiin seuraavaksi kohti Lan Ha Baytä ja Cat Ba saaren kansallispuistoa. Yhtäkkiä ympärillä koko ajan kulkeneet muut risteilylaivat jäivät taakse ja saimme ihailla karstimaisemia aivan itseksemme. Oppaamme mukaan Lan Ha Bay muistuttaa sitä millainen Halong Bay on ollut vuosia sitten. Täältä löytyy kelluvia kalastajakyliä jollaiset on ajat sitten häädetty Halonginlahdelta ja turismia on merkittävästi vähemmän.

Lan Ha Bayssa risteilimme pienemmällä hyvin pelkistetyllä paatilla jossa ei ollut lainkaan hyttejä. Niille ei kyllä myöskään ollut erityisemmin tarvetta sillä päivä oli täynnä ohjelmaa ja itse laivassa vietimme vain muutaman tunnin siirtymät.

Cat Ba saarelle saavuttuamme vaihdoimme kulkupelin laivasta fillariin ja polkaisimme muutaman kilometrin upeiden luontomaisemien keskellä Viet Hain kylään. Kylä on epäilemättä joskus elänyt yksin maanviljelyksestä, nyt tuloja tuovat myös kylässä vierailevat turistiryhmät. Tutustuimme erään vanhan rouvan kotiin ja kasvattipossuihin, mikä oli tavallaan mielenkiintoista, mutta henkilökohtaisesti en kauheasti nauti vierailuista joissa vain tullaan pällistelemään vieraiden ihmisten elämäntapaa. Hirveän vaivaannuttavaa!

Huokaisin helpotuksesta kun siirryimme viidakkopolulle patikoimaan, rohkeimmat kiipeilivät luolaonkaloissa kunnes jatkoimme eteenpäin vielä erään karstikallion huipulle. Ei se nyt järin korkea taikka älyttömän vaikea kiipeily ollut, mutta oman jännitysmomenttinsa toi se ettei ollut hajuakaan mihin olimme menossa. Koko homma tuli jotenkin odottamatta eteen, en muista että edes risteilyn kuvauksessa olisi mainittu minkään sortin kiipeämistä. Kiipeilyhän on ihan hauskaa enkä ollut mitenkään pahoillani, lähinnä hämmentynyt yhtäkkisestä lisäaktiviteetista. Lopulta reitti oli juuri sopivan haastava siihen että tunsi huipulle päästyään saavuttaneensa jotain muttei niin paha että olisi jäänyt kärsimään traumaattisesta kokemuksesta. Oikeastaan kiipeily oli ihan hauskaa ja nälkä siinä ainakin tuli, joten ei muuta kuin suunta takaisin kohti laivalla odottavaa lounasta.

Käärmeviinaa olisi päässyt maistamaan. Jätin väliin.

Mamman tislaamo oli kieltämättä ihan hieno viritys!

Karstikallion huipulta oli komeat näkymät alas laaksoon

Päivä jatkui yhtä aktiivisena lounaan jälkeen kun luvassa oli toistamiseen melontaa, käytännössä täysin vapaasti oman mielen mukaan. Kävimme tutustumassa toiseen laguuniin, jossa ei onneksi ollut apinoita, vaan sattumalta päänähtävyys oli kalastava mies joka järjettömän taitavasti souti jaloillaan samalla kuin onki käsillään. Ihailtavaa taidokkuutta! Puolisentoista tuntia jaksoin meloa ympäriinsä upeissa maisemissa kunnes väsymys alkoi painaa siinä määrin että oli aika palata laivalle. Uimaankin olisi päässyt, paatin katoltakin olisi ollut lupa hyppiä (mikä on Halonginlahden puolella kiellettyä), mutta jännästi hädin tuskin 20-asteinen ilma ei hirveästi houkuttanut vesileikkeihin.

Illaksi palattiin maihin ja seuraava yö vietettiin kolmen tähden hotellissa Cat Ba townissa. Kaupunki oli varsin hiljainen, kuulemma se herää eloon lähinnä kesäisin kun paikalliset saapuvat viettämään lomiaan.

Meidän pikkupaatti

Kelluvissa kylissä kasvatetaan kaloja altaissa. Lähes jokaisella oli koira tai useampikin varoittamassa potentiaalisista kalavarkaista!

Koulut sijaitsevat Cat Ba saarella ja koulukyyti on vähän erilainen kun mihin Suomessa on totuttu.

Viimeisenä päivänä otettiin suunta takaisin kohti Halonginlahden satamaa. Puolessa välissä vaihdoimme taas laivaa ja jatkoimme matkaa isomman ja hieman mukavamman aluksen kyydissä. Hyvää tuuria sattui kohdallemme sen verran että aurinko alkoi ensi kertaa näyttäytyä ja pääsimme vihdoin nauttimaan upeista maisemista muutoinkin kuin sumun peittäminä. Toki kun vietimme koko paluumatkan laivan kannella maisemista nauttien niin viimeistään satamassa saattoi huomata että yhden jos toisenkin kalpean suomalaisen naama alkoi helottaa kauniin punaisena.

Kaiken kaikkiaan risteily oli todella onnistunut. Lämmin ja aurinkoinen sää olisi varmasti tehnyt risteilystä vielä upeamman, mutta toisaalta tammikuun sumuisuus oli jo etukäteen hyvin tiedossa, eikä se meitä juuri hetkauttanut. Ne muutamat tihkukuurot joita esiintyi tulivat nekin sopivasti juuri siirtymien aikana. Summa summarum, Halonginlahti oli tammikuussakin todella upea paikka ja sille kannattaa ehdottomasti varata useampi päivä jotta pääsee näkemään myös niitä alueita joilla risteilyaluksia on edes vähän harvemmassa.

Lue myös: Miten valita Halong Bayn risteily?

• Reply sari/ matkalla lähelle tai kauas sunnuntai, maaliskuu 11, 2018 at 14:53

Te taisitte olla Halong baylla kaksi yötö? Aika paljon päiviinne erilaista aktiviteettia mahtui! Tuo kiipeäminen näköalapaikalle näytti kyllä melkoisen ruuhkaiselta. Kannatti varmaan mennä ajoissa. Kiva fiilistellä etukäteen, kun on kaavailussa matka jouluksi tuohon suuntaan.

• Reply Anni | Rajatapaukset maanantai, maaliskuu 12, 2018 at 12:25

Juu, olimme kaksi yötä ja se tuntui ihan sopivalta määrältä. Ohjelmaa tosiaan oli runsaasti, ei kaikkeen olisi tietenkään ollut pakko osallistua, mutta toisaalta halusi kokea mahdollisimman paljon kun nyt kerran tuolla oltiin. Ti Top saaren näköalapaikka on kyllä tosiaan melko ruuhkainen, mutta ainakin tuo aikainen aamu oli erittäin hyvä ajankohta saada koko paikka hetkeksi itselle. Ei joutunut jonossa kiipeämään!

• Reply VEERAPIRITA / AURINKORASVAA & ALOE VEERAA perjantai, maaliskuu 16, 2018 at 16:55

Huh nousi pieni ärsytys pintaan tätä lukiessa omista matkamuistoista tuolla saarella / näköalapaikalla. Meidän reissun aikana tuo saari oli aivan täynnä kiinalaisia turisteja joilla ei ollut minkäänlaisia käytöstapoja, niitä oli oikeasti joka puolella. Me käytiin uimassa tuolla rannalla ja oikeasti jouduttiin varmaan tuhannen kiinalaisen turistin piirittämäksi ja päädyttiin heidän loma-albumiin bikineissä – kiinalaiset juoksi kaukaa meitä kohti kameroineen ja yritti ottaa yhteiskuvia meistä heidän kanssaan ja pari miestä otti ihan selkeästi pelkästään mun rinnoista kuvia. Huhhuh. 😀

• Reply Anni | Rajatapaukset perjantai, maaliskuu 16, 2018 at 17:57

Voi ei! Toi on todella karseeta käytöstä! Ihan kuin ei olisi muutenkin tarpeeksi ärsyttävää jos koko pieni saari on ihan pakattu täyteen porukkaa. Olen itsekin joutunut Aasiassa paikallisturistien turhan innokkaan kuvauksen kohteeksi (kirkkaan punaisessa tukassa on jotain mistä aasialaiset innostuu vähän turhankin paljon :D), mutta en onneksi ikinä bikineissä! Jessus.

• Reply Emilia/Matkan varrella sunnuntai, maaliskuu 18, 2018 at 19:16

Muistin tätä juttua lukiessa, että omat kokemukset Halong Bayltä on vielä jakamatta! Me oltiin vain vuorokausi, ja se vietettiin hyvin samanlaisten aktiviteettien parissa kuin tekin. Sää oli meilläkin melko kehno, mutta onneks osattiin etukäteen varautua kylmyyteen ja kosteuteen niin se ei paljon menoa haitannut. 🙂

• Reply Anni | Rajatapaukset maanantai, maaliskuu 19, 2018 at 11:55

Oon kyllä ihan samaa mieltä että kunhan potentiaalisesti kökköön säähän osaa varautua ja suhtautua oikealla asenteella niin yllättävän vähän se kuitenkin menoa haittaa! 🙂