Yleinen

Þingvellirin piilotteleva Öxarárfoss ja peysaprinsessat

lauantai, joulukuu 3, 2016

Oli pakko päästä näkemään Reykjavikin lisäksi vähän luontoa. Esjavuori pysytteli melko tiukasti pilvipeitteen suojissa koko visiitin, mutta viimeisenä lomapäivänäni pääsimme suuntaamaan kohti kansallispuisto Þingvelliriä. Meidän piti lähteä liikenteeseen jo aamulla, mutta Emilian käytössä olevasta autosta oli mystisesti tyhjentynyt yön aikana rengas ja sen täyttämiseen ja korjaamiseen vaatinut aika verotti päivän seikkailuamme. Puolen päivän maissa pääsimme kuitenkin lähtemään. Olin googlettanut lähistöllä sijaitsevia vesiputouksia, ja koska Gullfoss on jo niin nähty niin halusimme molemmat jotain spesiaalimpaa. Yllättäen Þingvelliristä löytyi vesiputous, josta en ollut koskaan kuullutkaan. Öxarárfoss sijaitsee vain muutaman kilometrin Golden Circlen reitiltä eteenpäin siitä risteyksestä mihin turistibussit ajavat katsomaan repeämälaaksoa. Alkoi ihan hävettämään. Mie olen kuitenkin käynyt kansallispuistossa jo neljä kertaa ja aina ajanut ohi. Mutta kas vain, vaikka navigaattorilla ajettiin varman päälle laittaen perille, oli tien varressa jopa pieni kylttikin! Miten ihmeessä en ole koskaan sitä huomannut, vaikka aina tien varsien kylttejä olen tutkinut nimenomaan vesiputouksia etsien. No parempi myöhään.

Ajomatkalla oli kunnon Islanti-maisemat ja Þingvellirin repeämälaaksolle päästiin melkein parin sadan metrin kävelyn jälkeen parkkipaikalta.

Öxararfoss (2)Öxararfoss (6)Öxararfoss (11)

Täytyy myöntää, että tällä miniroadtripillä kansallispuistoon oli tasan yksi ainoa tarkoitus. Molemmat halusimme nähdä vesiputouksen, jota kumpikaan ei ole koskaan aikaisemmin nähnyt tai siitä edes kuullut, ja vielä enemmän halusimme ottaa kuvan lopapeysat päällä kauniissa islantilaisessa ympäristössä. Mission accomplished!

Öxararfoss (18)Öxararfoss (22)Öxararfoss (38)Öxararfoss (53)

Enkö kävisikin islantilaisesta? Ainakin kaupassa, lentokentällä ja noh, ihan jokapaikassa puhuteltiin ensiksi islanniksi. Kotoisaa!

Tihkukin taukosi meidän lyhyen kävelyretken ajaksi kun väistelimme kivikossa mutaisaa polkua. Ei ehkä kummallakaan ollut kunnollisia vaatteita matkassa liukkailla kivillä patikointiin, mutta onneksi matka ei ollut pitkä. Jo repeämälaakso oli vaikuttava, ja melkein jopa hienompi kuin sillä turistoituneemmalla puolella. Tässä rotkomaisuuden tajusi ihan erilaisella tavalla korkeiden reunojen noustessa melkein heti polun molemmin puolin. Luonnollisempaa eikä niin rakennettua.

Noin kilometrin ihmettelyn jälkeen alkoi kivipaasien takaa häämöttämään valtaisa vesisuihku. Olimme lähestymässä putousta.

Öxararfoss (62)

Loppumatkan sai käpötellä katettua käytävää ja katsella luonnon ihmettä. MIKSI tätä vesiputousta ei mainosteta Golden Circlen vetonaulana? Miksi ihmeessä tästä ei kerrota enempää, vaikka tänne on rakennettu ihan katselulavakin? Putous on upea, voimakas ja se hehkuu yhtäkkiä pilvenraosta paistavan auringon kanssa kilpaa. Erotamme ihan selvästi putouksessa jäätikön sinistä. Sitä väriä, joka kertoo veden olevan peräisin vanhasta jäätiköstä. Se on mieletöntä ja suoraan siinä silmien edessä. Paikalla on meidän lisäksemme kolme (3!) ihmistä. Voin vain kuvitella paljonko samalla hetkellä on porukkaa Gullfossilla tai Þingvellirin turistipuolella. Ehkä tänne ei tulla, kun paikalla ei ole vessoja, kahvilaa ja huoltamoa.

Öxararfoss (63)Öxararfoss (83)Öxararfoss (102)Öxararfoss (92)Öxararfoss (105)

En osannut kuvitellakaan, että pääsen Reykjavikin ulkopuolelle tai varsinkaan luontoon tällä matkalla. Tai ihan uudelle luontokohteelle ja vielä tällaiselle vesiputoukselle. En mie paljon muutenkaan uskonut tästä reissusta, mutta älytöntä miten hyvä siitä tuli.

Peysaprinsessat valloittivat vesiputouksen ja päivä sai tarkoituksen.Öxararfoss (106)Öxararfoss (108)Öxararfoss (57)

Seuraa blogia facebookissa, bloglovinissa ja instagramissa!

• Reply Outi lauantai, joulukuu 3, 2016 at 17:26

Hei nyt näyttää kyllä niin tutulta että luulenpa että me käytiin tietämättämme tuolla ei-niin-turistipuolella. Merkillistä. Me kun luultiin olevamme siinä ”pääkohteella” 😀 Näin perillä siis toden totta olin koko reissun missä mennään. Sillon kyllä porukkaa oli jonkin verran meidän lisäksemme ja vesiputoustakin oli katselemassa viritettyine kameroinen ainakin tusinan verran ihmisiä. Mutta kyllä tuo nyt niin tutulta näyttää että olen melko varma että samaisessa paikassa käyskenneltiin 🙂

• Reply Maarit Johanna sunnuntai, joulukuu 4, 2016 at 17:48

Jes mahtavaa! Tusina kuulostaa vielä suht kohtuulliselta. Kultainen kierros on normaalisti niiin täyteen ympätty porukkaa, että tämä oli aika virkistävä ylläri. Sai olla niin rauhassa ^^

• Reply Simo sunnuntai, joulukuu 4, 2016 at 06:09

Me pysähdyttiin tuonne puolivahingossa kun seikkailtiin autolla Thingvellierissä, ilman navia ;), ja jossain kohti Mona tahtos pysähtyä ja mennä kattomaan minne väki kulkee. Ja tuohan sieltä löydettiin! 😀

• Reply Maarit Johanna sunnuntai, joulukuu 4, 2016 at 17:49

Oonko mie ite sitten ollut niin sokia vai mikähän tässä on omalla kohalla ollut ongelma 😀 Hyvä kun ootte löytäneet!

• Reply Anski sunnuntai, joulukuu 4, 2016 at 11:07

No huh mitkä maisemat! Upea putous!

• Reply Maarit Johanna sunnuntai, joulukuu 4, 2016 at 17:49

Sanoppa muuta! Aivan upea luonto tuolla saarella muutenkin kertakaikkisesti 🙂

• Reply Sunna maanantai, joulukuu 5, 2016 at 10:36

Voi miten kaunista! Olet ihan oikeassa, jäätikön väri erottuu upeasti. Sie kyllä näytät ihan islantilaiselta! Löytyipä sullekin se varjokansalaisuus. Ja Islanti taas on ainoita paikkoja Euroopassa, jossa mie olen ihan selkeästi turistin näkönen 😀

• Reply Maarit Johanna tiistai, joulukuu 6, 2016 at 10:05

Haha, näköjään 😀 Mie veikkaan, että tukassa pitäis olla häivähdys punaista ja vieläkin voimakkaammat pisamat, jotta menisin täydestä!
      Sun täytyy nyt siis lähteä sinne Väli-Amerikkaan ja paahtua kunnon paikalliseksi :p