Notice: Trying to get property 'plugins' of non-object in /var/www/www.rantapallo.fi/wp-content/plugins/styles/classes/styles-customize.php on line 150
Yleinen

Levin jääkausireitti ja illallinen Panoramassa

sunnuntai, kesäkuu 19, 2016

Leviä vastapäätä Immeljärven toisella puolella kohoaa Kätkävaara. Meillä oli suunnitelmissa lähteä eväsretkelle Kätkävaaran huipulle, mutta saimmekin infoa toisenlaisesta reitistä. En tiennytkään, että Levitunturilla ja Koutalaella menee myös patikkapolku. Ajattelin maiseman olevan pelkkää laskettelurinnettä kesälläkin ja jos haluaa vähän urheilla niin ei sitten muuta kuin rinnettä juoksemalla ylös. Levi Summitille nousevan gondolihissin edustalta lähtee kuitenkin Levitunturin oma Jääkausipolku, josta kuulin myös nimityksen geologinen reitti. Jälkimmäisenä se varmaan meidän mielessä elää, koska meidän retki oli sellainen kivien tutkiskelu matka.

Jääkausi patikkapolku Levitunturi (7)Jääkausi patikkapolku Levitunturi (3)Jääkausi patikkapolku Levitunturi (20)

Jääkausipolulla on pituutta 9km, ja se kiertää koko tunturin välillä nousten ylemmäs, välillä laskeutuen alas, yli laskettelurinteiden, pitkospuilla, metsässä ja kivikolla. Reitti on merkitty sinisillä merkeillä, joita löytää niin täplinä puista kuin siniseksi maalatuista kivistä. Reitillä on myös paljon infoa muinaisista eläimistä. Me meinattiin eksyä jo ensimmäisen 19m (joo yhdeksäntoista metrin) jälkeen, kun ei meinattu osata päättää kumpaa rinnettä sitä pitääkään lähteä seuraamaan gondolihissin luota ylöspäin. Onneksi löydettiin ensimmäinen sininen merkki ja osattiin oikeaan suuntaan.

Jääkausi patikkapolku Levitunturi (11)Jääkausi patikkapolku Levitunturi (13)

Samalla viikolla oli juuri ollut kesän tähän mennessä pahin myrsky ja se sattui näkymään reitillä aika hyvin. Tai siis pahasti. Kaatuneita puita oli monessa paikassa. Eikä vain kaatuneita, vaan ihan keskeltä katkenneita paksurunkoisia mäntyjä oli iskeytynyt maahan ihan urakalla ja paljon! Luonnon voimien edessä sai olla kyllä nöyrä ja hämmentynytkin. Rovaniemellä tuuli ei ollut heilutellut kovinkaan paljon ja alle parin sadan kilsan päässä sitten koko tunturin rinne oli ihan katki. Muutamat puut olivat kaatuneet pitkospuille, mutta ne oli helppo kiertää.

Kaikista mielenkiintoisinta reitillä taisi meidän mielestä olla reitin ensimmäisen parin kilometrin aikana ollut rakkakivikko rinteessä. Markku löysi sieltä heti jänniä juonia ja kalimuuttumista ja sille yhdelle kivikolle me juututtiin ainakin puoleksi tunniksi kääntelemään lohkareita ja tutkimaan juonia. Markku tuskaili miksei ottanut magneettikynää ja luuppia matkaan. Mie koitin toppuutella, ettei töitä saa kovin paljon tehdä vapaa-ajalla! 😀 Kovin oltiin silti niistä kivistä innoissaan ja tutkailtiin myöhemminkin reitillä kivikoiden varsia mitä geologisia ihmeitä sieltä löytyykään. Kiviharrastajalle siis ihan jännä paikka!

Jääkausi patikkapolku Levitunturi (28)
Jääkausi reitti Levitunturi (25)Jääkausi reitti Levitunturi (32)Jääkausi reitti Levitunturi (20)

Jossain ennen puolta väliä Utsuvaarallekin oli hyvät näkymät ja jopa Levin Iglut näkyivät reitille asti! Koitimme joskus talvella käydä niitä katsomassa, mutta olivat niin piilossa, että se oli ihan sula mahdottomuus. On ne vain kauniilla paikalla. Niin kuin jalokiviä siellä rinteessä. Toinen hauska ”nähtävyys” matkan varrella on Bike Parkin ja toisen gondolin kohdilla rinteessä sijaitseva Joulutarina-elokuvasta tuttu Joulupukin mökki. Kyseinen tönö on ihan pelkkä lavaste, jossa ei sisällä ole edes lattiaa tai toisella puolella kattoa samanlaisia koristeita kuin toisella. Me oltiin mökin kohdalla jo ihan poikki, joten tyydyttiin kurkkimaan sinne alhaalta rinteestä. Sinne olisi nimittäin pitänyt nousta meidän reitiltä vähän ylöspäin, eikä jaksettu vaivautua. Jos reippautta ja evässuklaita löytyy, niin suosittelen ehdottomasti. Tuo on varmaan Levin kuvatuimpia kohteita, josta löytyy instastakin varmasti vähintään satoja otoksia!

Jääkausi reitti Levitunturi (36)Levitunturi (46)Levitunturi (48)

Seitsemän kilometrin jälkeen katsottiin kartasta, että paluumatkaa varten reitillä pitäisi tehdä pieni kierros vähän kuin takaisin päin ja lähteä sitten rinnettä alas kohti hotellia. Meillä molemmilla oli ihan huutava nälkä ja tavoistamme poiketen olimme ”unohtaneet” ottaa tarpeeksi suklaata evääksi. Normaalisti sitä nimittäin on riittävästi, ellei jopa liikaa. Teimme siis päätöksen palata huipulle seuraavana päivänä ottamaan vahinko takaisin ja lähdimme talsimaan kohti Panoramaa ihan asfalttitietä pitkin. Mahat kurnien käytiin pikaisesti huoneessa virkistäytymässä ja melkein juostiin ravintolaan hotellin toiseen kerrokseen.

Illallinen Panorama ravintolassa

Sen mie sanon, että niin hyvää leipää kuin Panoramassa en ole saanut ikinä missään. Meillä meni heti hetki kun valitsimme ruokia listalta, mutta onneksi saatiin makuhermoja avustamaan jo korillinen leipää. Se oli pannun kautta käynyttä ihan tuoretta ja pehmeää ja tarjoiltiin kylmän voin ja suolakiteiden kanssa. Maku muistutti eniten köyhiä ritareita ja siinä vaiheessa kun keho huusi suolaa, oli suolainen voi kuuman leivän päälle ihan taivaallista. Me tyhjennettiin jo ennen alkupaloja ensimmäinen satsi ja sen jälkeen sitä tuotiin vielä lisää. Yhtään muita ruokia vähättelemättä tuo leipä oli illallisen parhaita elementtejä. Nälkä tosin voi vaikuttaa makuhermoihin monella tapaa, mutta me nautittiin! Kyytipojaksi mulla oli Moët & Chandonia ja Markun lasista löytyi vaaleaa islantilaista Einstökiä. Kyseinen olut on niin vaalea, että jopa itse pidän siitä, vaikken suuri oluen ystävä olekaan.

Ravintola Levi Panorama Kittilä (1)  Ravintola Levi Panorama Kittilä (2)  Ravintola Levi Panorama Kittilä (6)  Ravintola Levi Panorama Kittilä (9)

Alkupalaksi:

Pororilletteä, pikkelöityä kurkkua ja karpalosmetanaa

Haudutettua punajuurta ja Aura Gold juustoa

Ravintola Levi Panorama Kittilä (20)Ravintola Levi Panorama Kittilä (24)

Pääruuaksi:

Paahdettua härän sisäfilettä, punaviinikastiketta ja parsaa

Kuhaa, tillivoita ja puikulapaistos

Ravintola Levi Panorama Kittilä (27)  Ravintola Levi Panorama Kittilä (29)  Ravintola Levi Panorama Kittilä (34).

Jälkkäriksi:

Suklaakakkua ja talon vaniljajäätelöä

Leipäjuustoa, kermaa ja hillaa

Ravintola Levi Panorama Kittilä (38)  Ravintola Levi Panorama Kittilä (40)  Ravintola Levi Panorama Kittilä (54)

Alkupalan suhteen olin hiukan skeptinen. Pidän kyllä aurajuustosta, mutta en ollut ihan varma sopiiko punajuuri ja juusto yhteen. Ensimmäisellä haarukallisella selvisi niiden olevan mitä hienoin makupari! Markun tilaama pororillette oli hyvää, mutta jäi auttamatta kakkoseksi. Punajuurta voisi kokeilla kotonakin joskus. Pääruokaa odotimme malttamattomina, mutta onneksi oli sitä ihanaa leipää odotellessa. Sitä osasi olla ihan järjetön nälkä. Onneksi alkupalat laannuttivat vähän intoa, ettei tarvinnut heti alkaa syömään kovin kovalla tahdilla. Meidän molempien annoksissa näytti olevan samantyyppinen kasvisperunaparsa-paistos pohjalla ja se toimi. Minun kala oli maustettu ihanasti ja voikastike sopi kuhalle tosi hyvin. Olisimpa jaksanut syödä annoksen ihan kokonaan. Leivällä piti vielä pyyhkiä kastiketta lautaselta. Markun pihvi olisi kaivannut vielä hivenen mureutta, mutta muuten ei kuulemma mitään valittamista. Ennen jälkkäriä pyydettiin vielä lasit täyteen ja tuijoteltiin vain maisemia ikkunasta. Aika kiva paikka. Varsinkin kun sai koko ravintolan melkein kokonaan meille kahelle! Jälkkäreissä menikin sitten pidempi tovi täydellä vatsalla. Mie rakastan leipäjuustoa ja Markku ottaa melkein aina suklaakakkua jos sitä vain on valikoimassa. Panoraman leipäjuusto oli uunissa mutkan käynyttä kermassa haudutettua. Oikein hyvää, mutta parasta leipäjuusto on ihan leipäjuustona kokonaisten hillojen (eli siis lakkojen) kera.         Restaurant Levi Panorama (7)   Ravintola Levi Panorama Kittilä (63)

Ei tarvinnut ruuan jälkeen nousta enää sängystä ylös ennen kuin uni tuli. Täydellä mahalla kelpasi katsoa vähän aikaa jalkapalloa. Olisipa vierassauna ollut auki puoleen yöhön, niin sinnekin olisi ehtinyt. Ensi kerralla taas!

Panorama hotellissa on muitakin ravintoloita, mutta ne eivät ole kesäaikaan auki. Tähän kuitenkin kannattaa tutustua, jo ihan näköalojen vuoksi! Voisin hyvinkin harkita tänne tuloa kesällä vaikka vain skumppalasilliselle ja jälkiruualle. Kerkeää siinäkin nähdä vähän maisemia : )

Pakko vielä tähän loppuun tunnustaa, että käytiin seuraavana päivänä ottamassa vahinko takaisin Jääkausireitillä. Ennen kotiin lähtöä ajettiin autolla niin korkealle kuin pääsi ja kiivettiin huipulle. Näkymät jopa Pallakselle asti oli aika huimat. Korkealta löytyi lisää geologista jännää, mutta vesisateen yllättäessä mekin karattiin kotimatkalle.

Levitunturi (15)

*Postaus on toteutettu yhteistyössä GoLevi.fi:n kanssa. Mielipiteet ovat omiani*

• Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, kesäkuu 19, 2016 at 22:42

Vähänkö siistiä olla kiviharrastaja! 😀 Hienon näköinen reitti ja on noi Lapin maisemat vaan hienoja, vieläkin mun alkukevään matkaa sinne muistelen… Snickersit on ihan lyömättömiä patikkaeväitä. 😀 Ja leipäjuusto on parasta!

• Reply Maarit Johanna maanantai, kesäkuu 20, 2016 at 19:45

No joo on! Mie oon onneksi jopa työskennellyt kivien kanssa useamman kesän, joten ehkä voin jo sanoa itseäni ees harrastajaksi 😀 Minusta piti tulla geologi, mutta feilasin yliopiston pääsykokeet. Onneksi Markku geofyysikko tietää kans kivistä paljon 😀
      Hei sun pitää tulla kans kesäinen Lappi kokemaan! Varsinkin täällä tunturiseudulla. Voi juu. Suklaapähkinäpatukat on kyl parhautta <3

• Reply Laura maanantai, kesäkuu 20, 2016 at 23:24

Huikeaa. Tunnustan, en ole käynyt Lapissa koskaan muuhun vuodenaikaan, kuin talvella. Melkoinen aukko sivistyksessä. Vielä joskus.
    Upean vaelluksen päätteeksi moinen illallinen on aika luksusta. Kivan kuuloinen loma teillä!

• Reply Maarit Johanna keskiviikko, kesäkuu 22, 2016 at 21:01

Oi sun täytyy ehottomasti tulla kesällä! Varsinkin tunturiseudut on ihan mielettömiä silloin(kin 🙂 )

• Reply Teija / Lähdetään taas tiistai, kesäkuu 21, 2016 at 22:37

Olen hiihtänyt paljon Levillä, ja kerran käveltiin lumikengillä juurikin tuonne joulupukin mökin luo/ohi. Kesällä en ole Levillä käynytkään, eikä reittimme viime viikollakaan Lapissa kulkenut riittävän läheltä Leviä.

Oli muuten vaikeaa löytää avoinna olevaa lounasravintolaa Lapista. Onneksi meillä kulki keittiö mukana asuntoautossa. Välillä tosin laiskotti ja olisi ollut kiva istua valmiiseen pöytään.

Kannattaa kokeilla tuota punajuurta myös vuohenjuuston kanssa. Sopii hyvin sekin!

• Reply Maarit Johanna keskiviikko, kesäkuu 22, 2016 at 21:03

Munkin täytyy vissiin lähteä talvella rinteeseen, jotta näkee siinä kauneimmassa asussa tuon mökin. Niin lähellä rinnettä se on. Joo Levi ei oikein mene yksiin nelostien kanssa, jos te sitä kautta kuljitte Nuorgamiin 🙂
      Lounasravintolat… Noh, niitä on isoimmissa kylissä auki lounasaikaan jos ei satu olemaan kesäsesonki 😀

Kiitos muuten vinkistä! Mie rakastan vuohenjuustoaki aivan erityisesti <3

• Reply Saana keskiviikko, kesäkuu 22, 2016 at 16:11

Ei, en kestä… ensin tuli pakonomainen tarve päästä vaeltamaan. Sitten luin eteenpäin, ja jostain kumman syystä iski hirmuinen nälkä! 🙂 Istuskelen majakassani ja odottelen, josko tuuli tyyntyisi sen verran että voisin lähteä pienelle melontaretkelle. Vai istahtaisinko sittenkin alakerran ravintolaan tai veisin makkarani nuotiopaikalle ja istuisin iltaa siellä. Kiitos nyt tästäkin dilemmasta! 🙂

• Reply Maarit Johanna keskiviikko, kesäkuu 22, 2016 at 21:04

Voi sun kanssas 😀 Mie tekisin niin, että lähtisin patikkaretkelle kannettavat eväät matkassa ja söisin kävellessäni! Tai niin mie monesti retkellä teenki. Huippujengiä katsoessani pystyin samaistumaan Tuija Pehkoseen tosi hyvin kun hän sanoi olevansa energiariippuvainen. Joo niin mieki! Ruoka ei koskaan riitä.

Ja ai vitsi ku kelepais melontaretki nyt tähän niskajumille illalle!

• Reply Pirkko / Meriharakka torstai, kesäkuu 23, 2016 at 11:59

Hyvännäköistä leipää ja ruokaa! Itse petyin Lapissa Luostolla pahasti ruokiin jonain jouluna kauan sitten niin että sittemmin Keski-Eurooppa tulee meille ensin mieleen, jos jouluidylliä hakisimme. Mutta ehkä ajat ovat parantuneet. Tuolloin kauan sitten Luostolla leipäkin oli Fazerin valmiiksi siivutettua paahtoleipää muovipussista.

• Reply Maarit Johanna maanantai, kesäkuu 27, 2016 at 17:23

Tosi surkiat kokemukset teillä 🙁 Ei ehkä idylliin kuulu muovipussileivät. Panoramassa sellaisista arkijutuista ei ollut onneksi tietoakaan. Voin lämpimästi suositella 🙂

• Reply Jonna torstai, kesäkuu 23, 2016 at 12:36

Lappi kesällä on joskus vielä ohjelmassa! Mutta nykytilanteessa ei mitenkään kerkiä (kun Suomessa ollaan vain 3 viikkoa kesällä ja siinäkään ajassa ei ehdi kaikkia ystäviä ja sukulaisia tapaamaan). Nuorimmaisemme kummisetä asuu nykyään Kittilässä ja olisihan se siistiä jos sinne joskus ehtisi! Mutta lakkoja onneksi saa alempanakin kerättyä ja ne ovat kyllä mustikoiden ja vadelmien ohella ihanaa kesäherkkua 😛

• Reply Maarit Johanna maanantai, kesäkuu 27, 2016 at 17:25

Tiedän todellakin tunteen. Meillä on aina Helsinkiin mentäessä kauhea kiire tavata sukulaisia ja kavereita niiden lyhyiden päivien aikana kun Helsinkiin aina mennään. Ja kuitenkin samalla haluttaisi rentoutuakin ihan tekemättä mitään sen kummempia suunnitelmia.

Hei me nähtiin jo kypsähilla Laajasuolla, kun käytiin viikonloppuna alppiruusutarhassa Haagassa! Ruusut olivat kyllä jo kuihtuneet, mutta hillat näyttävät olevan pian parhaimmillaan. Mustikatkin olivat jo sinisenä. Eli eiköhän sitä tekemistä keksi Suomessa, vaikkei Lappiin asti tulisikaan. 🙂

• Reply Paula - Viinilaakson viemää torstai, kesäkuu 23, 2016 at 16:43

Ihanaa että joku kirjoittaa Lapin matkailusta myös muuna kuin talvisesonkina. Onhan siellä valtavan kaunista. Ravintolassa vaan näyttää olevan melkoisen hiljasta? Pöh! Semmosta se on, harmi. Oispa kivaa päästä Lappiin myös kesällä.

• Reply Maarit Johanna maanantai, kesäkuu 27, 2016 at 17:41

Lapissa on ihanaa myös kesällä 🙂 Nyt on kyllä kiva matkailla täällä, kun asuu Rovaniemellä ja monet tosi hauskat paikat on just helposti saavutettavissa. Mutta onhan se tosi, ettei täällä turisteja ihan niin valtavasti ole kuin talvella. Siksi tunturikeskusten ravintolatkin hiljenevät. Tervetuloa 🙂

• Reply Lotta | Watia.fi perjantai, kesäkuu 24, 2016 at 12:05

Kylläpä alkoi taas tehdä mieli Lappiin! Niin ihania maisemia! <3 Suht jees tuo ravintolakin; sekä maisemien, että ruuan osalta. Mutta eniten silmiin pisti EINSTÖK! Toi olut on niiiiin hyvää. Sitä saa valitettavasti tosi harvoin Suomesta. 🙁

• Reply Maarit Johanna maanantai, kesäkuu 27, 2016 at 17:42

Sun pitää taas tulla tänne kunhan Aasiasta jälleen selviät Suomeen! Einstök on kyllä sellainen olut, mitä minunkin pitäis maistaa ihan kunnolla. Ja pitäähän se hyvänen aika tukea islantilaista :p

• Reply lena / london and beyond perjantai, kesäkuu 24, 2016 at 13:18

Tulipa taas Lappi-kuume! Me oltiin kesällä juuri myös Levillä noin kolme vuotta sitten, ja oli muuten ihan huippua. Vaellusta, golfia, upeita maisemia ja tietty bonuksena oli Matteon eka Lapin reissu siinä samalla. Arvaa järkyttyikö italian mies siitä itikoiden määrästä? Tuo Markun juoma islantilainen olut on muuten ihan ykkönen (ja joo, Möetkin kelepais:D)!

• Reply Maarit Johanna maanantai, kesäkuu 27, 2016 at 17:43

Teillä on korkea aika tulla uudelleen käymään! Missä muuten golfasitte? 🙂 Levilläkin taitaa olla omat radat ja myös Rovaniemeltä löytyy.
      Itikoita on jos sattuu viettämään aikaa puustoisella alueella. Avotunturilla harvemmin on yhtään itikoita! 🙂
      Jep, Einstök oli oikeen hyvä valinta!

• Reply Arna | Cocoa etsimässä -matkablogi lauantai, kesäkuu 25, 2016 at 10:21

Mä olen käynyt Lapissa pariinkin otteeseen kesällä, mutta valitettavasti en silloin lapsena/nuorena osannut näitä karun kauniita maisemia juuri arvostaa :/. Pitäisikin lähteä uudelleen nyt kun luonto ja patikkahommat ovat alkaneet kiinnostaa enemmän. Hyvän näköiset eväät tuolla ravintolassa! Ja maisemat! Itsehän en punajuuresta juuri välitä, mutta sinihomejuuston kanssa se vain toimii, nam!

• Reply Stacy Siivonen lauantai, kesäkuu 25, 2016 at 15:12

Hieman haastava kenkävalinta sinulla tuohon louhikkoon, mutta sen sijaan eväiden sisältö on asiallinen. Geokätköilijänä olen ihan pakostikin tutustunut kiviin. Levillä en ole kulkenut, mutta meninpä juuri sille viereiselle Kätkätunturille. Siitä on kyllä paljon aikaa, olisikohan ollut 1983. Silloin ei siellä tarjoiltu tuollaisia herkkuja ravintelissä eikä ollut igluja eikä paljon muutakaan. Upeat maisemat on kyllä ravintelista.

• Reply Juha-Petteri Kukkonen | Sirbizler.com lauantai, kesäkuu 25, 2016 at 21:59

Lappi kesällä ei ole kiehtonut itseäni koskaan, kun en suuremmin välitä hyönteisistä 😉 Panoramassa piipahdin viime talvena ja ihan oli vakuuttavat maisemat paikassa. Ruoka ei kyllä jäänyt mieleeni…

• Reply Martta / Martan Matkassa sunnuntai, kesäkuu 26, 2016 at 00:35

Lappi voisi kyllä olla todella kiinnostava patikointikohde, vähän karua, mutta upeita maisemia, toisaalta nuo ötökät pelottavat…

• Reply Liza in london sunnuntai, kesäkuu 26, 2016 at 12:05

Hahah, tuo vaelluksen jälkeinen nälkä on tuttua täälläkin! Viime syksynä Madeiralla 30km kierroksen jälkeen bussia takaisin kauounkiin (ja siis ravintolaan!!) odottaessamme jouduin hillitsemään itseäni, etten mennyt kysymään vierailta,saisinko vahan heidan sipsejaan.

• Reply Tiia / Fangirl Quest sunnuntai, kesäkuu 26, 2016 at 15:16

Ihania maisemia!! Voi hitsi kun löytäisi aikaa ja energiaa omalle vaeltelulle jossain Suomen kolkassa. Joku päivä vielä!! 🙂

• Reply meidänmatkassa sunnuntai, kesäkuu 26, 2016 at 19:58

Aivan ihanalta paikalta vaikuttaa! Oon jo aiemminkin todennut etten ole käynyt Lapissa visiitillä kuin muutamaan otteeseen, mutta mieli sinne tekisi varsinkin ruskan aikaan. Harmi kun lomia tuppaa aina olemaan liian vähän 😀 Ja noi ruuat, voi jeesus lähden heti jääkaapille!

• Reply Sanna I Siveltimellä sunnuntai, kesäkuu 26, 2016 at 23:17

Mä en ole koskaan käynyt Lapissa kesällä ja siksi nää on ihan uusia paikkoja ja kivoja lukea ja tutustua. Aika hulppeissa maisemissa ootte saanet illallistaa 🙂

• Reply marikaw tiistai, heinäkuu 5, 2016 at 20:18

On maailman eniten hirveetä kun eväät loppuu jollain haikilla kesken. Ostin viime vuoden lopussa vaelluskengät ja pitäis päästä korkkaamaan niitä jossain, pitäsköhän tehä lappi roadtrip.
    Ja ihana kiviharrastus. 😀

• Reply Maarit Johanna tiistai, heinäkuu 5, 2016 at 20:43

No sano muuta! Mulla on aina laukun ja repun pohjalla joku raaka- tai proteiinipatukka tai jopa useampi. Tällä retkellä ei ollut kuin yksi ja se me suunnilleen revittiin kääreistään kun sen olemassaolo muistettiin. 😀