Yleinen

Se on Finnairin uusi ja upea A350-XWB!

keskiviikko, joulukuu 2, 2015

Revontulet katossa, businessluokan full-flat istuimet, 3 + 3 + 3 -jako economyluokassa, enemmän tilaa ja parempaa viihdettä. Tällaista olin kuullut Finnairin uudesta Airbus A350-XWB lentokoneesta ennen omakohtaista kokemusta. Melkoinen kokemus siitä tulikin, kun päästiin porukalla matkaan! Finnairin vieraina olivat menossa mukana minun lisäkseni Kaukokaipuu-, Curious Feet-, Pako Arjesta– ja Veera Bianca -blogit, Jyrki69 ja Me Naisten päätoimittaja Johanna.

Pomppasin torstaina kahden koneella Rovaniemeltä Helsinkiin ja juoksin passin tarkastuksen kautta non-Schengen alueelle ja Finnairin Premium Loungeen. Joo juurikin sinne, mihin ei minulla varmasti koskaan pitänyt olla mitään asiaa, kun niin hienoja tasokortteja en vielä omista. Valkkaria, shampanjaa ja pieniä suloisia makupaloja napsien kuuntelimme mielenkiintoisia faktoja Finnairista ja uudesta koneesta. Uutta tietoa minulle oli, että Tapio Wirkkala on suunnitellut Ultima Thule-sarjan juuri Finnairia varten. Kyseinen sarja oli Premium Loungessa ainakin hyvin esillä, sillä salaatitkin tarjoiltiin pienistä Ultima Thule-kulhoista ja shampanja saman malliston laseista, kuten businessluokassa lennoillakin.

Sitten olikin jo aika siirtyä koneeseen!

Business-luokka

Kattokaas nyt miltä näyttää! Eihän täällä edes näytä miltään lentokoneelta. Kerran vanhemmalla Airbusilla Nagoyasta Helsinkiin businessluokassa lentäneenä voin kyllä sanoa, että tämä uudistunut Vertti Kiven suunnittelema business-luokka on ihan kuus nolla verrattuna edelliseen. Ylellinen, rauhallinen, yksityinen ja mielenkiintoinen. Itse en tiedä designistä paljoakaan, mutta kyllähän kauniit muodot, värit ja harmonisuus hivelevät silmiä. Paikka oli mukava, mutta tällä matkalla siinä rennosti istuminen ei tullut kysymykseen, koska kokoajan halutti vain höpöttää porukalla.

En ole varmasti ainoa, joka on ollut A350:n business-luokassa vähän kuin lapsi karkkikaupassa. Jokainen istumapaikka oli oma kolo tuollaisten kiemuroiden keskellä. Paikalle istahtaessa oli heti oma rauha. Ketään ei tarvinnut edes vahingossa katsoa, jos ei erikseen alkanut kurkkimaan. Tuolit eivät olleet suoraan katse menosuuntaan, vaan pikkuisen vinossa. Ennen nousua ajattelin, sen olevan ehkä ongelma, mutta ei se kyllä mitenkään vaikuttanut. Omassa kolossa oli tilaa tarpeeksi. Suuremmat tavarat piti nakata ylähyllylle, ja businesspaikan tuolissa oli vielä pieni luukku, johon mahtui juuri ja juuri pikkuinen käsilaukkuni ja kamerani. Vesipullollekin oli oma paikkansa. Kaikki tärkeimmät sain siis pitää käden ulottuvilla.

Onnellinen bloggaaja voitti lentokoneesta pienoismallin kotiin vietäväksi!

Oli meillä vain mukavaa! Omalla paikalla viitsi olla kunnolla rauhassa vasta sitten, kun ilmoitettiin ruokatarjoilun alkamisesta. Matkan aikana tarjottiin illallinen, joka meillä oli kanaa pestokastikkeessa, sekä bataattipyreetä. Jälkiruuaksi oli mantelileivos.

Mutta voitteko kuvitella, se tärkein unohtui! Kun kuulutettiin laskeutumisesta ja pyydettiin nostamaan selkänoja yläasentoon, tajusin samalla hetkellä, että nukkumisasentoa unohtui testata. Ei auta. Ilmeisesti on nyt sitten varattava seuraavaksi matka Shanghaihin ja päästävä testaamaan sitäkin! Ehkä se ei loppupeleissä haitannut niin paljon, sillä voitin meidän kesken järjestetyssä arvonnassa A350:n pienoismallin. Aivan järjettömän siisti kapistus! Se on tällä hetkellä joulukoristeena kotona paraatipaikalla.

Kahden ja puolen tunnin lento Lontooseen tuollaisessa businessluokassa oli rentouttavaa (sen ajan kun viitsi vain istua :D) ja näin ensimmäisellä kerralla jopa elämyksellistä. Voin vain kuvitella, miten hyvin se pääsee oikeuksiinsa sitten pitkillä reiteillä. Kokemus vahvistaa ajatusta siitä, että voisin joskus käyttää Finnair Plus-pisteitäni matkustusluokan korotuksiin. Ihan heti niin ei ole käymässä, sillä kulutimme juuri kaikki pisteemme kahteen yöhön Kämpissä joulun aikaan.

Economy-luokka

Niin upea kuin business-luokka olikin kaikkine hienouksineen, economy-luokan muutokset varmasti koskettavat suurempaa osaa porukasta. Varmaan aika moni on lentänyt pitkällä matkalla sellaisella koneella, jossa on economyssa penkkirivit 2+4+2. Jotenkin mie aina olen joutunut istumaan keskellä niin, että jaloittelu kesken lennon on hankalaa. Käytävät ovat ahtaat ja paikat jopa minunlaiselle melko rimpulalle naiselle sellaiset, että joutuu toivomaan lisää tilaa hartioille. A350-koneessa economyssa oli ihan eri tunnelma, kuin vanhemmissa koneissa! Penkkirivit ovat 3+3+3, käytävät ovat leveämmät ja niin myös penkit. Liikkuminen on paljon helpompaa ja kaikenlainen ahtautumisen fiilis on poissa. En tietenkään voi sanoa tätä kuin omasta puolestani.

Meille tarjoiltiin juhlalennon kunniaksi mustikkabriosseja mustikkamehun kera. Kelpas! Mulla oli tosiaan laukussa vielä Harrod’silta ostettu erittäin sokerinen kuppikakku, mutta säästin sen sitten yöpalaksi kentälle. Nam.

ne revontulet!

Olin hyvän aikaa paluumatkalla ehtinyt katsoa Amy Winehousesta kertovaa elokuvaa, kun tunnelmavalaistus pistettiin kunnolla täyteen loistoon. Mie en normaalisti paljon lennon aikana seikkaile muualle omalta paikaltani, mutta nämä revontulet piti käydä kuvaamassa. Mikä tunnelma! Mitkä värit! Olin positiivisesti yllättynyt siitä, että economypuolellekin tuli tällaisia mukavia elementtejä. Mukavaa, että panostetaan myös viihtyvyyteen, eikä vain tungeta mahdollisimman montaa kapeaa penkkiä mahdollisimman tiiviisti ja valoissakin on vain on ja off. Tässä oli kyllä hieno show.

mutta mitä sanoo koneesta (toivottavasti entinen) lentopelkoinen?

Lentokoneet on mulle aina ensisijaisesti välineitä päästä paikasta A paikkaan B. Hirveästi huvittelulentoja ei ole takana, sillä olen pitkään ollut lentopelkoinen. Välillä pahasti, välillä vähemmän. Tämän vuoden aikana olen ehtinyt matkustaa niin paljon, että olen onnistunut tienaamaan Finnair Plus Silver-kortin, johon tarvitaan 24 reittilentoa pelkästään Finnairilla tai Oneworldilla. Siihen vielä päälle kaikki muut. On siis tullut lenneltyä! Viimeaikaiset lennot on menneet niin hyvin ja tasaisesti, ettei seuraavia lentoja ole oikeastaan edes osannut jännittää. Tätä lentoa jännitin ihan kokemuksenkin takia vähän etukäteen. Mulla lennoilla pelottaa lähinnä meren yli lentäminen, nousut, paineenvaihtelu ja turbulenssi. Olen aika herkkä kaikelle heilunnalle, ja esimerkiksi Linnanmäellä minusta ei saa kaveria edes sellaiseen nopeaan karuselliin. A350:n take off oli pehmeistä pehmein. Olisi itseasiassa voinut kuvitella olevansa junassa. Minun paikka sijaitsi keskellä ja se oli vielä katsesuuntaisesti keskelle päin, etten edes voinut kunnolla katsoa ikkunasta ulos. Sekin lisäsi fiilistä siitä, ettei olisi ollut lennolla laisinkaan. Kone tuntui hyvin vakaalta, eikä pienetkään käännökset saaneet paineenvaihtelua tuntumaan samalla tavalla kuin vaikka niissä pienemmissä Airbuseissa, mitä esimerkiksi Rovaniemen reitillä käytetään.

Kyllä, koimme laskeutuessa Lontooseen turbulenssia, mutta minua ei pelottanut. Ilma ei jotenkin heitellyt konetta samalla tavalla, kuin miltä se heittoisuus pienemmässä koneessa tuntuu. Onkohan se sitten se tilan tuntu mikä matkustamossa on, ettei tunne olevansa missään pienessä tai ahtaassa koneessa, jota ilmavirrat voivat heitellä ”miten sattuu”. Olin myös ottanut Postafen-lääkkeen puolikkaan ennen lähtöä Rovaniemeltä. Eniten olin huolissani siitä, lentävätkö Ultima Thule-lasit pieneltä pöydältä vaatteilleni, jos liikaa keikuttaa! 😀 Kaiken kaikkiaan uskon, että tällä konetyypillä lentoa saattaisin tulevaisuudessa jännittää vähemmän, kuin niillä pienemmillä. Henkilökohtaisesti lentopelkoon minulla itselläni on auttanut vain lentäminen lentäminen ja lentäminen. Monta peräkkäistä mukavasti ja tasaisesti mennyttä lentoa valaa uskoa siihen, että seuraavatkin matkat sujuvat hyvin. 🙂 Suuret kiitokset Finnairille tästä ainutkertaisesta kokemuksesta!

Lentopelosta puheenollen. Tässä linkki myös reilun vuoden takaiseen kokemukseeni, kun pääsin lentopelkoisena matkustamaan Rovaniemeltä Helsinkiin Finnairin A319-koneen ohjaamossa! Tuon kokemuksen jälkeen on ollut paljon helpompi suhtautua kaikkiin ääniin ja liikkeisiin mitä lennolla tapahtuu. Linkki postaukseen.

Täällä on varmasti muitakin jo uuden A350-koneen kokeneita. Mitäpä olitte mieltä? Kone kuin kone, vai kerrankin vähän kivempaa ja modernimpaa matkustuskokemusta?

Seuraa blogia facebookissa, bloglovinissa ja instagramissa!

You Might Also Like

7 Comments

  • Reply Alex keskiviikko, joulukuu 2, 2015 at 17:40

    Upea reissu näyttää olleen!
    Ehdottomasti kerrankin hieman parempi matkustuskokemus. Vaikka en itse aikaisemmin ole ollut mitenkään erityisen kiinnostunut lentokoneista on nyt pakko myöntää, että Finnairin uusi A350 XWB on saanut meikäläisen innostumaan (sekä tästä kyseisestä koneestä, että lentokoneista yleensäkin). Minuakin säväytti upea revontuli-show; mielestäni hienoa, että Finnairin pohjoinen kotimaa näkyy tällä tavalla matkustamossa.

    Omat kokemukset A350’stä tässä: https://wpdev.rantapallo.fi/matkoilla/2015/11/03/finnairin-uusi-airbus-a350-xwb/

    • Reply Maarit Johanna keskiviikko, joulukuu 2, 2015 at 17:42

      Kiitos kommentista ja mielipiteestä! Huomaan niin samanlaisia fiiliksiä kuin itsessänikin. Aikaisemmin on ollut mukava bongata koneita, aina kun Rovaniemellä asuessa se oli mahdollista. MUTTA TÄMÄ oli jotain niin epälentokonemaista, että innostuin itsekin 🙂

      Käyn ehdottomasti lukemassa oman kokemuksesi myös heti!

  • Reply Jerry / Pako Arjesta tiistai, joulukuu 8, 2015 at 18:53

    Tää oli kyllä niin upea kokemus :). Piti kommentoida jo aiemmin, mutten silloin kerennyt. Hienoja kuvia sait noista revontulista! Hienoa, että tuo economy-luokkakin tuntui niin hyvältä (itsekin kävin katsastamassa sen) ja tilavalta. Kannattaa todellakin harkita niiden Plus-pisteiden käyttöä matkustusluokan korotuksiin ;). Se on sen arvoista :). Hieno postaus!

    • Reply Maarit Johanna keskiviikko, joulukuu 9, 2015 at 07:48

      Oli todellakin! Ja kiitos 🙂 Kyllä minusta silti tuntuu, että pari yötä Kämpissä on hauskempi sijoitus, kun korkeintaan 11h kestävä istuminen siinä bisnesluokassa. Ehkä joskus sitten voi ihan rahalla maksaa nuo paremmat paikat 🙂

      • Reply Jerry / Pako Arjesta torstai, joulukuu 10, 2015 at 08:25

        Hauskempi se voi hyvinkin olla, mutta rahallisestihan jäisit aika selvästi voitolle matkustusluokan korotuksella ;). Mutta jokainen tyylillään! Kämp on varmasti yksi parhaista ”sijoituskohteista” noille pisteille :). Rahalla maksaminen on hyvä tavoite :).

  • Reply Jenna lauantai, joulukuu 12, 2015 at 14:57

    Ihana A350! Ja nams, mustikkabriossit <3

  • Leave a Reply