Notice: Trying to get property 'plugins' of non-object in /var/www/www.rantapallo.fi/wp-content/plugins/styles/classes/styles-customize.php on line 150
Yleinen

Risteillen Pietariin St. Peter Linen Princess Marialla

sunnuntai, marraskuu 15, 2015

Ystävääni Riikkaa ei tarvinnut paljon houkutella, kun kysyin tahtooko hän reissuseurakseni Pietariin. Muutama viikko takaperin me onnelliset sitten käväisimme itänaapurissa vierailulla! St Peter Line –laivayhtiöllä on mahdollista tehdä visiitti Pietariin ilman viisumia, joten tottahan tilaisuus oli käytettävä. Kaupungissa asuu myös Valentina, ystävä, johon tutustuin hänen ollessaan Rovaniemellä vaihdossa. Hän kävi viime syksynä Islannissa visiitillä ja nyt oli minun vuoro tehdä vastavierailu. Laivamatka jännitti minua yllättävän paljon etukäteen, sillä minulla on hyvin vähän kokemusta laivoista ja yleensä keinuminen aiheuttaa minulle matkapahoinvointia. Olen kesällä karaissut itseäni Tallinnan risteilyllä, mutta nyt laivassa piti olla yötä molempiin suuntiin.

Matkalla mennen tullen

Hyttimme oli heti neloskannella ja mukavan tilava. Sellainen ysikytluvun junahytti-tyylinen viba jäi sisustuksesta. Mahduimme sinne hyvin laukkuinemme ja saimme takitkin naulakkoon. Mulla oli oletuksena ainakin kaksi kertaa pienempi hytti. Onneksi olin väärässä. Me viihdyttiin hyvin Prinsessa Marialla ensikertalaisiksi laivatytöiksi! Paatti on toki jo reilu kolmekymppinen, mutta ei siinä meille ollut ongelmaa. Meille kävi ajoituksessa sen verran hyvä tuuri, että laiva oli oikeastaan ihan tyhjä. Odotimme kokoajan, että missähän ne turistimassat ovat, mitä ”yleensä” kaikissa laivoissa on. No ei niitä ollut. Laivassa oli meidän lisäksemme hyvin vähän porukkaa. Saimme käydä ostoksilla ihan keskenämme ja illalla yläkannen Funny Rabbit -baarissa alkoholittomat mojitot nautiskelimme rauhassa, kun vain muutama ihminen oli yökerhon puolella. Oli ihmeellistä kävellä melkein tyhjässä kauniissa laivassa kuin jossain elokuvan kulisseissa. Kuinka odottamaton risteilykokemus! Laitoimme aikaisin nukkumaan, että ehtisimme aamiaiselle, sekä kokemaan saapumisen satama-alueen läpi Pietariin.
6:30 oli melkoisen aikainen herätys, mutta mitäpä sitä ei tekisi once in a lifetime-elämyksen takia. Buffetaamiainen ei ollut se nimenomainen elämys, vaan tuo saapuminen Pietariin. Harmi vain, oli pilvistä. Söimme rauhallisessa salissa vain muutaman muun asiakkaan kanssa ja siirryimme ulkokannelle. Aamiaisen jälkeen päivä alkoi pikkuhiljaa kirkastua ja Prinsessa Maria lipui kontrastien satama-alueelle.
Sulassa sovussa kauniit neuvostorakennukset, torninosturit, jäteläjät ja hurjaa vauhtia puolivalmiiden rakennusten välissä kiidättävät Ladat. Taustalla melkein varjona järkyttävän pitkä siltatyömaa ja tusinoittain lokkeja. Ja mie yksin siellä ysikannella sitä kaikkea tuijottelemassa. Siinä vaiheessa ei vielä oikein tajunnut tulleensa Venäjälle. Puhelin oli kuitenkin jo Venäjän verkossa. Ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2008. Olin saapunut Pietariin for the very first time!
Laiva saapui satamaan 9:30 paikallista aikaa ja tasan klo 10:00 olimme jo Iisakin kirkon aukiolla. Laivasta ulos pääsy, passin tarkastus ja shuttlebussiin ohjaus kesti ehkä kolme minuuttia. Homma hoitui ihan yhtä nopeasti takaisinkin päin, kun lähdimme satamaan 16:45 lähtevällä shuttlebussilla. On toki huomioitava, että esimerkiksi viikonloppuisin porukkaa saattaa olla huomattavasti enemmän ja ajat pidempiä.

Takaisin tullessa raahauduimme ostostemme kanssa hyttiin ja rojahdimme vuoteillemme ja nostimme jalat ylös. Olimme melkoisen uupuneita koko päivän kestäneestä nähtävyysbongailusta Pietarissa (josta lisää seuraavassa postauksessa), että oli pakko levätä pari tuntia. Illalla teimme visiitin ylemmälle kannelle Napoli Mia-ravintolaan, jossa on samassa tilassa myös Kampai-sushibaari. Sushirulla puoliksi kävi mainioksi alkupalaksi ja minun on pakko sanoa, että risotto rucolalla ja parmesaanilla oli taivaallista. Pizzat olivat myös hyviä. Ruoka oli yllättävän hyvää! Harmitti vain, kun ulkona oli jo pilkkopimeää, ettei ikkunapaikalla istuessakaan nähnyt mitään. Se oli kuitenkin vain sivu seikka. Paluumatkan yön nukuimme kuin tukit väsyneinä Pietarissa tehdyn pitkän nähtävyyskävelyn jälkeen. Niin ja hei! Oliko muuten matkapahoinvointia laivassa? Ei vähääkään. Unohdin jopa ottaa lääkkeen paluumatkalla! Kyyti oli tasaista, eikä edes yhtään keinuvaa. Keli tietenkin vaikuttaa tuollaisiinkin, mutta samahan se on lentomatkallakin. Tämän reissun perusteella aion saada myös perheeni risteilylle!

Takaisin tullessa keli oli uskomattoman hieno. Aurinko nousi hitaasti ja aamun valoa oli kannella tervehtimässä monet matkustajat kameroineen. Aamiaisella oli paljon porukkaa samaan aikaan. Kotimaahan saapumisen kunniaksi söimme buffetista lättyjä, pullaa, blinejä ja sokerimuroja. 😀 Tarjolla oli toki myös suuri määrä terveellisiä vaihtoehtoja ja ne perusbuffetin lämpimätkin elementit. Perunaröstit hapankermalla oli minun suosikkeja. Huomenta vain Helsinki!

Kokemuksena hyvin vähän risteilyjä elämässään kokeneille matka Pietariin laivalla oli jo elämys itsessään. Eniten siitä sai irti juuri heräämällä aikaisin ja tervehtimään aurinkoa ja Pietarin satama-aluetta aamuhämärässä. Marraskuu on aika hyvä aika matkustaa, kun reitillä ei ole nimeksikään ruuhkaa ja saa olla ihan omissa oloissaan.

Olemme perheen kanssa suunnitelleet matkaa Pietariin junalla jo muutaman vuoden, mutta minunlaiselleni paljon matkustavalle ajatus passin lähettämisestä Etelä-Suomeen viisumin hankkimiseksi kuulostaa ahdistavalta. Olen yrittänyt puhua perheelleni nyt laivamatkaa. Päästäis kaikki porukalla helposti ja ilman viisumia! Suunnittelemamme reissu olisi muutenkin korkeintaan muutaman vuorokauden, joten viisumivapauden maksimiaikakaan (72h) ei täyttyisi.  Ehkä minut näkee siis joskus Princess Marialla uudestaan!

*Yhteistyössä St. Peter Linen kanssa*

• Reply Kthetraveller sunnuntai, marraskuu 15, 2015 at 15:42

No kiva kun pääsit sinäkin risteilemään 🙂 Se Pietariin saapuminen ja sieltä lähteminen on jotenkin niin eeppistä, että tälle laivatytölle se oli yksi parhaimpia nähtävyyksiä laivamatkoilla. Piipahdin tutustumassa tuohon laivaan viime perjantaina ja sain visiitistä tosi paljon irti, sellaistakin jota minä tai moni muukaan risteilymatkustaja ei tiedä. St. Peter Linellä matkatessa risteilykokemuksesta voi ottaa niin paljon enemmän irti, ettei uskoisikaan. Palailen tosin itse asiaan myöhemmin 😉 Jään odottamaan postaustasi Pietarista, oli tosi nätti kaupunki!

• Reply Maarit Johanna sunnuntai, marraskuu 15, 2015 at 21:07

Blogeista löytää kyllä niin kunkkuja ideoita! Tuo herääminen olisi varmasti jäänyt välistä, jos en olisi lukenut etukäteen, että kannattaa ehdottomasti olla valveilla siihen aikaan. Meillä jäi harmittamaan ainoastaan se, ettei jaksettu kävelypäivän jälkeen käydä testaamassa lisämaksullista uima-allasta ja saunaosastoa. Jos ei oltais oltu niin poikki, olisimme varmasti menneet. Jään odottelemaan sinun raporttia laivasta! Pietarijutut tulossa ensi viikolla 🙂

• Reply Anna Koskela maanantai, marraskuu 16, 2015 at 07:52

Itse kävin tuon saman risteilyn viime helmikuussa sitten. http://tamamatka.pallontallaajat.net/2015/02/28/testissa-paiva-pietarissa-risteily-ja-eremitaasi/

Mieleen jäi samoin tuo saapuminen satamaan. Aamun hämärässä oli hauska seurailla isoja varastoalueita, koiranulkoiluttajia, ja lähiöiden elämää. Sekä tietenkin itse sataman touhuja.

En ole mikään risteilyillä ramppaava ihminen, joten jokainen laivamatka on aina kokemus : )

• Reply Maarit Johanna maanantai, marraskuu 16, 2015 at 13:01

Muistankin lukeneeni postauksesi juuri ennen reissuun lähtöä! Eremitaasi jätettiin välistä, koska aikaa oli niin vähän.
      Sataman alue oli kyllä upea. Olisipa vain keli ollut parempi. Mystiseltä se näytti tihkusateessakin.

Mulle on ehkä vähän samat fiilikset risteilyistä. Kun ei asu siinä sataman vieressä, on jokainen retki aina omanlaisensa kokemus ja elämys 🙂 Paitsi muistan kyllä matkan kymmenen vuoden takaa, kun tulimme Tallinnasta laivalla kauheassa tuulessa Helsinkiin. Tarjoilijatkin oksentelivat. Sitä en halua enää koskaan kokea 😀

• Reply Inga Haapa-aho sunnuntai, joulukuu 27, 2015 at 09:35

Töissä tuli puhetta, onko kukaan käyny St. Peter’s Linella Pietarissa. Oli mukavaa heittää työkaverille linkki, että en oo käyny mutta tässä olis aiheesta infoa. 😉