Notice: Trying to get property 'plugins' of non-object in /var/www/www.rantapallo.fi/wp-content/plugins/styles/classes/styles-customize.php on line 150
Yleinen

Blogit korvaamassa Tripadvisoria?

torstai, heinäkuu 2, 2015

Bloggaaja-kolleegani Passionate Traveller-blogista kirjoitteli viimeisimmässä postauksessaan hiukan analytiikasta ja suosituimmista julkaisuistaan. Selkeään enemmistöön kuuluivat hotelliesittelyt ja arvostelut, sekä ravintolat. Olen huomannut omassa blogissani täysin saman ilmiön! Hotellipostauksiin tulee Googlesta liikennettä päivittäin. Myös aamiainen Loisteessa on vetänyt blogiin porukkaa.

Liikennettä hotellipostauksiin, ravintolajuttuihin ja muihin esittelyihin tulee päivittäin. Maanantaina julkaisemani postaus Arctic Light Hotellin aamiaisesta nousi hetkessä blogin kaikkien aikojen suosituimmaksi postaukseksi. Siis täh! Alle kahdessa päivässä! Ilmeisesti ihmiset ovat nykyään laatutietoisia ja erikoisuudet kiinnostavat. Arctic Light Hotellin aamiaistakin on markkinoitu hyvissä ajoin jo ennen hotellin aukaisemistakin, mutta sen sisällöstä ei ole tihkunut tarkempia tietoja ulos. Olen kuullut aikaisemmin kommentteja aamiaisesta vain seuraavanlaisesti:

todella terveellinen ja ihana” ”paljon raikkaita vaihtoehtoja” ”sopii erikoisruokavalioille

Tällaiset kommentit eivät kuitenkaan kerro mitään konkreettista vaan ovat pelkkää kuvailevaa tekstiä. Tämän takia halusin käydä paikan päällä ja kirjoituksella ja kuvilla näyttää mitä niillä kommenteilla on tarkoitettu. Ja kyllä, terveellistä, raikasta ja ihanaa ruokaa erikoisruokavalioisille siellä olikin, mutta halusin myös avata mitä siellä oikeasti oli.Käytän aktiivisesti Tripadvisoria. Myönnän, että useisiin ravintola- tai hotellivalintoihin on vaikuttanut Tripadvisorista luetut mielipiteet ja varsinkin kommentit. Yhä useammin ja useammin, olen kuitenkin yrittänyt etsiä tietoa blogeista. Miksikö? Sillä blogiteksteissä on kattavammin kerrottu esimerkiksi asiakaspalvelukokemuksesta, miljööstä, pienistä hauskoista yksityiskohdista tai jostain muusta mieleenjääneestä. Tripparissa herkemmin puhutaan yleistyksin, jolloin en välttämättä osaa pitää arvostelua edes luotettavana. ”Vähän likainen huone, mutta ihan ok palvelu”-tyyppinen arvostelu ei kerro tiedon etsijälle yhtään mitään. Blogeissa lukija tietää suunnilleen myös millainen bloggaajan persoonallisuus on ja millaisiin asioihin hän kiinnittää huomiota. Kirjoitusta voidaan ehkä pitää sen vuoksi luotettavampana. Jos negatiivista sanottavaa löytyy, se kerrotaan muiden asioiden ohessa ja selitetään miksi sellaista oli. Myös ihania plussia tuodaan esille. Suuri positiivinen puoli blogeissa on myös kuvat! Tripparissa on kyllä kuvia, mutta ne ovat valitettavan usein huonolaatuisia ja itseään toistavia. Kaikkea eivät myöskään arvostelijat tiedä. Vierailimme Break Sokos Hotel Levillä joulukuussa ja en missään ollut vielä törmännyt kuvaan hotellin kylpyläosastolta. Niitä ei ollut Tripparissa eikä hotellin omilla sivuilla. Se olin sitten mie ite, joka julkaisin sieltä kuvat omassa blogipostauksessa ensimmäisenä. Se kyllä kiinnosti yleisöä!Tripadvisor on myös vähän persoonaton. Tottakai luotan siihen, jos tuhat arvostelijaa on rankannut ravintolan X kaupungin parhaaksi ja se saa kaikilta ylistäviä kommentteja. Arvostelenkin tässä lähinnä yksittäisiä arvosteluja miten ne auttavat tiedon hakijaa. Onneksi palvelussa on myös nappi, jota voi painaa, mikäli koki arvostelun hyödylliseksi. Olen käyttänyt sitä usein! Nyt seuraa oodi taas blogeille: Vegan Restoran V Tallinnassa taitaa olla Tripparin mukaan peräti kaupungin toiseksi paras ravintola. Arvosteluja on PALJON. Mutta parasta on, että niin moni matka-/ruokabloggaaja on käynyt Vegan Restoran V:ssä itse ja kirjoitellut kokemuksistaan. Näiden innoittamana tein itsekin pöytävarauksen kyseiseen ravintolaan tämän viikon lauantaille, kun siskoni kanssa seilaamme Tallinnaan viettämään tyttöjen viikonloppua. Minä olen niin kaukana vegaanista kun ihminen voi olla, mutta postaukset ja arvostelut ovat tehneet minun niin suureen vaikutuksen, että raflaa on pakko kokeilla! Ravintola vaikuttaa todella hyvältä. Ja toki Taru on superinnoissaan, kuten oli myös Arctic Lightin aamiaisesta! Hyvinvointiteemainen matkamme saa siis hyvän alun ja minäkin ehkä innostun enemmän kasvisruuasta.

… tai sitten näistä donitseista

Yritän vain tässä siis sanoa sitä, että ostopäätöksiini ja matkailuun liittyviin valintoihin on vaikuttanut paljon enemmän blogitekstit, kuin Tripadvisor. Yksikin kattava postaus paikasta kertoo esimerkiksi hotellista tai vaikka ravintolan palvelusta paljon enemmän kuin monet yksittäiset arvostelut. Toki tsekkailen edelleen mitä Trippari tietyistä kohteista sanoo, mutta olen kyllä huomannut käyttäväni blogeja ennemmin informaation hakemiseen.

Oletteko huomanneet saman vai vannotteko ehdottomasti Tripadvisorin tai jonkin toisen sovelluksen tai sivuston nimeen?

 Postauksen kuvat ovat random otoksiani eri hotelleista matkan varrelta.

You Might Also Like

13 Comments

  • Reply Kthetraveller torstai, heinäkuu 2, 2015 at 19:02

    Minä olen melko ahkeraan ulkomailla reissaava joten olen käyttänyt pääasiassa Tripparia ja muita arvostelusivustoja hotelleja verratessa. Kannattaisi varmaan kattella uudella silmällä blogeja, kun ei oikein tullut mieleen että joku muukin tehtailisi arvosteluja ulkomaisista hotelleista samaan tahtiin kuin minä 😉 Kiitti linkkauksesta muuten. Hali!

    • Reply Maarit Johanna torstai, heinäkuu 2, 2015 at 20:18

      No joo, ehkä tämä postaus olisikin pitänyt asetella koskevaksi lähinnä Suomea, Pohjoismaita sekä muita todella suosittuja kohteita. Mutta sie oot kyllä ansioitunut hotelliarvostelija, kun on niin paljon ulkomaisiakin vaihtoehtoja ! 🙂

  • Reply alex torstai, heinäkuu 2, 2015 at 19:16

    Wau! Kyllähän tuo postauksen rakettimainen nousu toplistan kärkeen kertoo jotain blogien suosiosta ja asemasta natkoja suunniteltaessa.
    Itse olen vankka Tripadvisorin kannattaja ja monta onnistunutta hotelli- ja ravintolavalinta on sen kautta tehty vuosien varrella. Oikeassa kuitenkin olet Tripadvisorin rajoitteista (etenkin kuvissa ei usein ole oikein hurraamista), ja itse olen aina sanonut että ko. sivuston arvosteluita pitää lukea hieman valikoiden; paitsi arvioiden lukumäärää kannattaa kiinnittää huomiota mm.arvioijien kotimaahan (muiden suodatettavien kriteerien lisäksi). Tripadvisor on oikein käytettynä kuitenkin hyvänä apuna suunnittelussa.
    Blogien suhteen aivan samaa mieltä siitä, että etenkin blogi jota seuraa säännöllisesti antaa aivan eri ja henkilökohtaisen ulottuvuuden arvosteluun kuin Tripadvisor pystyy.
    Mutta omalta osalta jatkossa kyllä edellenkin periaatteella ”molempi parempi”.

    • Reply Maarit Johanna torstai, heinäkuu 2, 2015 at 20:22

      Olen samaa mieltä! Kuten jo K:lle mainitsinkin aikaisemmassa kommentissa, että ehkä tämä postaus olisi pitänyt kirjoittaa selkeämmin koskemaan Suomea ja muita suosittuja kohteita. Ulkomaille joka paikkaan blogit (ainakaan suomalaiset) eivät välttämättä käy. Suomessa ja Pohjoismaissa, myös Tallinnassa on paljon paikkoja, joista on tehty postauksia ja myönnän kyllä näistä kohteista saavani enemmän tietoa blogeista kuin Tripadvisorilta. Olet muuten oikeassa tuosta arvostelijoiden kotimaasta. On ihan hyvä, että palvelulla on joku laatutaso. Etteivät ole kreikkalaiset valjastaneet naapureitaan arvostelemaan viidellä tähdellä omaa perhehotelliaan 😀
      Molempi parempi, pää osin kyllä, Suomessa kyl blogit voittaa! Ainakin mun tapauksessani 🙂

    • Reply Kthetraveller torstai, heinäkuu 2, 2015 at 20:50

      Täytyy myöntää että kiinnitän myös hyvin paljon Tripparissa arvostelijan kotimaahan huomiota/kansallisuuteen. Jotkut haluavat lomaltaan sitä ja jotkut toiset tota. Trippailin tulevasta hotellistamme viimeisimmät arviot ja ko. hotelli oli saanut todella paljon kehuja (mm. palkittu viime vuonna) mutta yksi henkilö kertoi että alue oli ollut pelottava iltaisin. Ihmettelin kovasti sitä koska käsitykseni hotellin alueesta oli aivan toisenlainen eikä kukaan muukaan ollut maininnut ongelmista. Julmaa sanoa mutta aloin ehkä ymmärtää miksi ko. henkilö arvioi alueen pelottavaksi. Henkilön kotimaa oli nimittäin sellainen, ettei hän ihan suositusta maasta ole kotoisin…

  • Reply tatjaana torstai, heinäkuu 2, 2015 at 19:36

    Maarit, voinko kirjoittaa Sulle yksityisesti?

    • Reply Maarit Johanna torstai, heinäkuu 2, 2015 at 20:24

      Sivupalkissa on sähköpostiosoitteeni yhteydenottoja varten!

  • Reply Matti lauantai, heinäkuu 4, 2015 at 13:57

    Tripadvisorin lähes uskonnollisena käyttäjänä en usko, että blogit voivat sitä ihan korvata, mutta täydentää kylläkin. Jonkun tutun bloggaajan kokemus esim. jostakin hotellista tai ravintolasta voi innostaa kyllä sitä paikkaa kokeilemaan, mutta tiedonhakumielessä blogit eivät ole ihan riittävän kattavia.

    Tripadvisorista kuitenkin löytää suurinpiirtein maailman kaikki hotellit ja ravintolat, kun taas blogeista vain pienen siivun niistä. Olisi kyllä kiva, jos näitä joskus tulevaisuudessa olisi vaikka vähän nivottu yhteen – ja Tripadvisorin kautta löytäisi samoista paikoista niitä syvällisempiä bloggauksia.

    TA:ssa kyllä tarvitaan aina välillä tuota Khetravellerin mainitsemaa ”lukutaitoa”. Nykissä esim. oma hotelli oli ihan ytimessä, Penn Stationia liki, ja osa arvosteluista oli juuri tuota ”hyvin pelottava ympäristö” -kategoriaa. Tosiaan samalla kadulla oli ”parole office”, mihin ehdonalaisessa jonottivat aamuisin ilmoittautumaan ja sen vieressä seksikauppa. Mutta taas minua sellainen ei hetkauta pätkääkään, eikä häiritse pienimmissäkään määrin.

    • Reply Maarit Johanna maanantai, heinäkuu 6, 2015 at 20:21

      Kiitos informatiivisesta kommentistasi! Pitää ihan varmasti pääosin paikkansa, ja se on kyllä totta, että palvelusta löytää lähes kaiken.
      Minulle tuo lukutaito oli ihan uusi juttu. Täytynee alkaa tutkimaan Tripparia uudelleen sillä silmällä. Kiitos siis vinkistä. Uskon tosiaankin, miksi joku on pitänyt kuvailemaasi ympäristöä pelottavana 😀 Monet eivät kuitenkaan kirjoita mikä siitä teki pelottavan, koska se voi olla ihmisille niin erilaista.

      Haluaisin ainakin uskoa, että blogit voisivat täydentää (ainakin) suomalaista hotelli-/ ravintola-/ palvelutietoisuutta ihmisten keskuudessa. Ideasi blogien ja Tripparin nivomisesta yhteen kuulostaisi loistavalta! Ehkä se voisi joskus olla mahdollista 🙂

  • Reply Matilda sunnuntai, heinäkuu 5, 2015 at 12:16

    Mahtavaa asiatekstiä blogissasi. Ja todella kauniit kuvat 🙂
    http://matildaselin.blogspot.fi/2015/07/beach.html?m=1

  • Reply Susanna maanantai, heinäkuu 6, 2015 at 22:03

    Tykkään lukea sekä blogeja että Tripadvisoria, mutta Tripadvisorissa on ollut myös muutamia ylikehuttuja hotelleita joihin olen majoittunut ja sitten huoneen taso ja asiakaspalvelu onkin ollut täysin uskomatonta. Tähän esimerkiksi yksi Munchenin hotelli, jossa omistaja/asiakaspalvelijanainen ei tervehtinyt, ei katsonut silmiin ja suhtautui todella vihamielisesti minuun ja äitiini. Se oli ihan ihmeellistä käytöstä, sen lisäksi hän meni heti neuvomaan saksalaisia ohitsemme ja selkeästi näytti ettemme olleet tervetulleita. Niin katsoin sitten jälestäpäin mitä tästä hotellista sanottiin tripadvisorissa ja kas kumma pelkkiä kehuja vaan. Olen kyllä huomannut että jotkut hotellin respan työntekijät suhtautuvat erilailla eri asiakkaisiin, vaikka hotellityö on asiakaspalvelutehtävä jossa kuuluisi kohdella kaikkia asiakkaita tasa-arvoisesti ikään tai sukupuoleen katsomatta. Kirjoitin juuri kaikkein huonoimmista loma-asunto kokemuksista ja silloin kun huijataan eikä edes sisään pääse niin se on kaikkein inhottavinta. Etenkin kun on itse hyväntuulinen ja kohtelias ja sitten saa huonoa kohtelua niin se on ikävää. Toivottavasti myös huonoista kokemuksistani on neuvoja muille että mitä kannattaa välttää, kun taas kohteita joissa saan hyvää palvelua niin tietysti kehun

    • Reply Maarit Johanna maanantai, heinäkuu 6, 2015 at 22:08

      Ikävää, että sulle on käynyt noin huonosti hotellilomilla! Trippari tosin voi myös pettää. Muutaman kerran olen itsekin ollut liikenteessä ulkomailla hotellivarauksen kanssa ilman, että olisin tutkinut majapaikan arvosteluja etukäteen. Brysselissä Hotel Mozart oli aivan uskomattoman hieno mesta ja absurdin erikoinen majoituslaitos. Olin kirjoittamassa Trippariin siitä ylistystä ja samalla luin miten paljon haukkuja se oli saanut. En varmaan olisi uskaltanut sitä valita niiden kommenttien perusteella, mutta olin tyytyväinen, että pääsin osoittamaan vähän muunkinlaista mielipidettä. Mutta negatiivisista kokemuksista täytyy kyllä sanoa, että jos on lukenut pelkkiä ylistäviä kommentteja voi olla odotuksetkin liian korkealla. Tosin surkea asiakaspalvelu pilaa aina kokemuksen, oli hotelli itse kuinka hyvä tai kivalla paikalla.
      Täytyypä lukea kirjoituksesi!

    Leave a Reply