Yleinen

Pohjois-Irlanti – Nevermind the rain, go biking!

maanantai, elokuu 4, 2014

Yksi hienoimmista, muistorikkaimmista ja aktivoivimmista reissuista tehtiin Irlantiin viime vuonna tähän aikaan. Norwegianin käsittämättömän halvoilla 39€/suunta lipuilla onnistuttiin saamaan viikko yhteistä loma-aikaa. Hienoimmat kokemukset ja mieleenpainuvimmat jutut ovat Pohjois-Irlannista, jonne matkustimme Dublinista junalla muutamaksi päiväksi.

Ei ihan biitseilykelit Portrushissa…

Alusta asti oli selvää, että tulisimme vuokraamaan siellä pyörät ja ajamaan majatalostamme Portrushista Giants Causewaylle geologisia muodostelmia ihmettelemään. Oltaispa vain oltu ajoissa liikkeellä ja vähän googleteltu näille suunnitelmille vähän pohjaa etukäteen. Google Mapsista löytyi pyörävuokraamo ihan majatalomme liepeiltä, mutta kukaan ei ollut kertonut meille että se pulju oli sulkenut ovensa jo kaksi vuotta sitten. Nettisivutkin oli vielä ylhäällä. Muutaman mailin päässä Portrushista on viskistään kuuluisa Bushmillsin kylä, jossa tripadvisorin mukaan olisi B&B joka vuokraa pyöriä. Saatiin sovittua ne seuraavaksi päiväksi ja oltiin ihan tyytyväisiä. Siihen asti kunnes taivas aukesi ja majatalon pitäjä kertoi ettei sade tule todennäköisesti loppumaan ainakaan viikkoon. No jes.

Saatiin ne pyörät jo samanpäivän iltana ja lähdettiin niitä kokeilemaan. Kertakäyttösadetakit ja ihan järkyttävä kaatosade navakalla tuulella meren rannassa ei ollut ehkä just se mitä kesälomalta odotettiin. Saatiin melkein jo hyvät flunssan alut ennen kuin mentiin nukkumaan ja mietittiin pitäisikö vain palauttaa ne pyörät seuraavana päivänä vaikka taksilla ja lähteä vaikka Belfastiin. Ketutti tosi rankasti.

Portrushin mieletön biitsi.

Aamulla herätessä sade vain jatkui ja mentiin masentunein fiiliksin syömään. Aamiaisella oli suomalaiset juuret omaava Emma lapsineen jonka kanssa jäätiin höpöttämään. Siinä papujen, paahtoleipien ja pekonien sulaessa suussa se sade yhtäkkiä loppui ja päätettiin samantien käyttää tilaisuus hyväksi ja lähteä polkemaan ulos kylästä. Irlannin arvaamaton sää voisi uudella sateella yllättää koska tahansa.

Dunluce jyrkänteellä.

Pro-pyöräilijä viimeisellä maililla ennen päätepistettä

Pyörän penkki oli hörpännyt vettä mukavasti, joten farkkuni takamus oli jo aivan märkä kun pääsimme puoleen väliin Bushmillsiin. Kahvilassa koitin kuivatella housujani vessassa paperilla mutta eipä ne housut puolessa tunnissa kuivaneet. Jatkettiin siis märällä berberillä perille asti. Ohitettiin Dunlucen linna ja kauniita luonnon muodostelmia. Rantakallion päältä pyörätieltä oli ihastuttavia näkymiä merelle! Viimeiset puolitoista mailia seurasimme Causewaylle menevän maisemajunan reittiä ja olimme pian perillä. Liput vierailukeskuksella olivat törkeän kalliit joten me rennosti kiikuimme keskuksen ohi ja menimme aidan yli. Liikkumattomille briteille oli tarjolla siitä vielä bussikuljetus Causewaylle jonne piti kävellä vielä kilometri. Tottakai kun pyörät oli jätetty jo taakse niin taivaskin aukesi. Kaikki valokuvat ovat sateisia ja reissulla kastui loputkin vaatteet. Huippuhetkenä sitä voi jokatapauksessa reissulle pitää! Nähtiin just se mitä koko reissulta odotettiinkin. 🙂

No onhan tämä mieletön paikka. Tämä otos riippuu A1-kokoisena tauluna meidän makkarin seinällä 🙂

Symmetriaa ja säännöllisyyttä

p.s Bushmillsissä sijaitseva Rest-a-while B&B vuokrasi pyörät, ajoi ne meille ensin Portrushiin ja haki vielä Causewayltä kun mentiin itse taksilla takaisin majapaikkaan. Loistava palvelu, suosittelen!

• Reply Kthetraveller maanantai, elokuu 4, 2014 at 15:33

Hahhah, vähän samanmoista tuuria teillä kun meilläkin. Tuntui jotenkin niin normaaleilta noin teidän vastoinkäymiset. viimeksi me tahittiin viime viikonloppuna Puuhamaan reissun kanssa, mikään kun ei mene yleensä ihan kaikkein helpoimman kautta 😉

• Reply Maarit Johanna maanantai, elokuu 4, 2014 at 16:07

No siinä on enemmän seikkailua kun ei liikaa suunnittele ja tulee niitä vastoinkäymisiä 🙂 mutta ei yhtään haitannut nuo sateet ja muut jutut jälkikäteen, hauska vain muistella ^^

• Reply Sofia / Liikkeellä maanantai, elokuu 4, 2014 at 20:30

Voi ei mikä tuuri! Mutta onhan vaan kyllä maisemat. Mitkä ihmeen tarjoukset taas nappasit! Nyt pitää kyllä pitää silmällä noita, koska ollaan haaveiltu Irlannin valloittamisesta vaelluksen merkeissä, jospa jospa… 😉

• Reply Maarit Johanna maanantai, elokuu 4, 2014 at 21:06

Nuo oli siis silloin kun Norwegian julkisti tammikuussa että kesällä avataan uusi reitti Dubliniin ja alkaen hinnat oli 39€ suunta. Mun tartti suostutella Markkua vain viikko kun jo varattiin lennot heinä-elokuulle. Aivan pikkupennejä nuo hinnat oli kyllä silloin. Nyt ne melkein on tuplaantuneet tuollekin reitille! Ja oli kyllä sen arvoista. Nimenomaan maisemien takia ^^