Aurinkoloman vaikutukset ovat kiistattomat paitsi mielelle myös keholle. Loman aikana täytetyt D-vitamiinivarastot auttavat selviämään pimeästä vuodenajasta.2018-12-28T11:23:27+03:00
WPDEV!!
Kuva: Shutterstock
Aurinkoloman vaikutukset terveyteen

Muista tämä lomaa harkitessasi: aurinkoloman terveyshyödyt ovat merkittävät erityisesti talvella

ADFKLNASDFKAGDKLADSFNLAKDNF sdfsd

Aurinkoloman vaikutukset ovat kiistattomat paitsi mielelle myös keholle. Loman aikana täytetyt D-vitamiinivarastot auttavat selviämään pimeästä vuodenajasta.

Mistä D-vitamiinia saa talvikuukausina?

Matkailulla on monia verrattomia hyötyjä, mutta harva muistaa aurinkoloman selvimmän edun: D-vitamiinivarastojen täyttymisen. Matkailuun harvoin tarvitsee erityistä syytä, mutta lisäperustelut ovat paikallaan aina, kun matkalle lähtö mietityttää edes vähän.

Yleinen suositus on nauttia vitamiinit ruoasta aina, kun se on mahdollista. D-vitamiinia on kuitenkin luonnollisessa muodossa vain muutamissa ruoissa, kuten kalassa, kananmunissa sekä D-vitaminoiduissa maitotuotteissa ja levitteissä. Ruoan sijaan aurinko on todellinen D-vitamiinipommi, ja auringosta saatava D-vitamiini yhdistyy parempaan terveyteen, kun auringosta vitamiinia saavat henkilöt ovat ulkona usein aktiivisia. Kesällä kerätyt varastot ovat kuitenkin tyhjillään jo lokakuussa.

Talvikuukausina suomalaiset eivät näe aurinkoa riittävästi. Niin sanotun leveyspiirihypoteesin mukaan D-vitamiinisynteesi on mahdollinen vain, jos aurinko paistaa oikeassa kulmassa ilmakehään nähden, jolloin UVB-säteiden matka iholle sujuu ilman mutkia. Kesällä D-vitamiinia voi kerätä kotimaassa, mutta talvisaikaan aurinko paistaa liian loivasti, ja silloinkin paljaan ihon sijaan toppatakille.

Jos aikoo saada D-vitamiinia auringosta talvisaikaan, on lähdettävä ulkomaille. Ympärivuotisen D-vitamiinisynteesin alueet ovat alle 35° leveyspiireillä – vitamiinitankkaukselle voi siis suunnata vaikkapa Meksikoon, Kyprokselle, Argentiinaan tai Intiaan.

D-vitamiinimatkailijan kannattaa muistaa, että ahnehtiminen ei kannata, vaan varastointi kannattaa tehdä ilman suuria riskejä ja täydentää saantia ruokavaliolla. Vaalea iho muuntaa UVB-säteilyä D-vitamiiniksi tehokkaasti, joten tuntikausien rannalla grillaamisen voi unohtaa: jo kymmenen minuutin aurinkoaltistus käsivarret, jalat tai ylävartalo paljaana kerran–pari päivässä riittää mukavaan D-vitamiinitäydennykseen. Kasvot ja muut herkät ihoalueet on aina tärkeää suojata suurella suojakertoimella.

Lähde: Puhti
Kuvat: Shutterstock

Päivitetty: 28.12.2018

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

array(1) { [0]=> string(7) "aurinko" }
array(1) { [0]=> string(7) "aurinko" }

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (No Ratings Yet)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia