Italia Matkustus

05/07/2019
Gardajärvi
Limone Sul Garda – Riva Del Garda – Malcesine

Seuraava aamu alkoi sateisissa tunnelmissa. Olimme nähneet Limonen jo edellisen iltapäivän aikana aika hyvin eli jatkoimme suoraan matkaa kohti Riva del Gardaa. Matkan olisi voinut ajaa hullua maisemareittiä pitkin, mutta parin youtube-videon ja Italian teihin tutustumisen jälkeen päätettiin pitäytyä tässä ’ihan normaalissa tiessä’, joka ei sekään turhan leveä ollut. Meidän reitti kulki siis Gardajärven länsipuolelta ja järvi oli kivasti näkyvillä koko matkan, aivan mielettömät maisemat! Limonen ja Riva del Gardan välillä oli jonkin verran tunneleita (joissa on myös kuvattu kohtauksia James Bond elokuvaan), mutta useaan tunneliin oli tehty isot aukot joista näki järven ja vuoret. Tässä päässä Gardajärveä myös korkeuserot olivat ihan erilaisia kuin matkan alkupäässä Gardone Rivieralla.

Meillä ei taaskaan ollut selkeää suunnitelmaa päivän varalle. Seuraava hotelli meillä olisi Malcesinen lähellä, mutta ennen sinne ajamista käytiin katsomassa Riva del Garda. Toukokuussa ja sadekelillä tuolla oli ihanan hiljaista. Kylänä (kaupunkina?) tämä oli yksi meidän reissun isoimmista, mutta silti hyvin helposti haltuun otettavissa. Istuttiin pitkän aikaa mukavassa kahvilassa, Bar pasticceria Maroni– suosittelen tätä simppeliä, mutta sympaattista paikkaa. Meidän lisäksi täällä oli paljon paikallisia ja itävaltalaisia, joiden touhuja oli hauska seurata. Päädyimme vielä kävelemään pitkin hiljaisia katuja ja lopulta rantaa pitkin Riva del Gardan toiselle puolelle asti. Sijainti aivan Gardajärven pohjoispäässä tekee sen, että vuoret piirtyvät upeasti ja aika uhkaavankin näköisinä tuolla.

Rivasta jatkoimme Varonen vesiputoukselle ja itseasiassa lähdettiin ajamaan tuosta vielä ylemmäs kunnes sumu oli niin sakeaa, että autolla ei enää uskaltanut jatkaa matkaa.

Garda tuplakuva.pngIMG_2270.jpg

Seuraavan yön hotellin (Piccolo hotel) olin varannut Malcesinen läheltä aivan järven rannalta ja omalla uima-altaalla. Saimmekin hienon huoneen, josta oli oma käynti altaalle. Tässä vaiheessa aurinko paistoi jo niin lämpöisesti, että otimme aurinkoa omalla terassilla ja kävin uittamassa jalkoja altaassa. Illaksi ajoimme Malcesineen, tänne valittiin erityinen maisemareitti joka meni korkealla vuoren rinteessä – tältä reitiltä olisi päässyt myös hissille joka olisi vienyt Monte Baldon päälle. Malcesinen kujilla kävelyn päätteksi löysimme loistavaan ravintolaan nimeltä Ristorante al Gondoliere, söin täällä varmasti elämäni parhaimmat tortelliinit. Tämä kylä oli niin suloinen ja silti tarpeeksi iso siihen, että nähtävää olisi riittänyt varmasti pidemmäksikin aikaa – eli tämä on listalla missä ensi kerrallakin pysähdytään, mutta oikein ajan kanssa.

Hotellille palattuamme haimme vielä viinipullon huoneesta ja siirryimme järven rannalle katsomaan kuinka aurinko laski Riva del Gardan taakse. Tältä hotellilta näimme niin Riva del Gardan vuorimaiseman kuin edellisen yön majapaikkamme Limonen.