Notice: Trying to get property 'plugins' of non-object in /var/www/www.rantapallo.fi/wp-content/plugins/styles/classes/styles-customize.php on line 150

Mitä tapahtuu, kun unohtaa varata vauvan lentolipun?

Koittihan se hetki vihdoin, kun kaikki ei mene vauvan kanssa lentäessä ihan putkeen. Vauvan lentokerrat lähenee jo kolmeakymmentä, ja tähän saakka kaikki on mennyt paremmin kuin hyvin – niin varausten kuin lentojenkin osalta. Tällä kertaa lentämisen stressikerrointa lisäsi kuitenkin meidän vanhempien tunarointi.

Olimme lähdössä vajaa viikko sitten Firenzestä kohti Düsseldorfia, ja menimme lähtöselvitykseen tapamme mukaan noin 1h 15 minuuttia ennen koneen lähtöaikaa. Firenzen lentoasema on pieni, eikä siellä ole mitään tekemistä, joten olemme ottaneet tavaksi olla paikalla lähes viime tipassa. Vauvan kanssa tuo tunti ja viisitoista minuuttia sisältää jo hieman pelivaraa.

Ongelma alkoi lähtöselvityksessä

Lähtöselvityksen aikana Air Berlinin tiskin takana oleva leidi kuitenkin informoi meitä, että vauvan varausta ei meidän lipuiltamme löydy – ja tässä kohtaa aloin aavistella pahinta. Reissu oli nimittäin hyvin hektinen ja stressaava, minkä vuoksi katastrofin ainekset leijuivat ilmassa.

Matkasimme huhtikuun lopulla kiireellisesti Italiaan perhesyistä, Matteo parin tunnin varoajalla ja me vauvan kanssa muutaman päivä hänen jälkeensä. Päädyimme lopulta jäämään Italiaan lähes kolmeksi viikoksi, ja alunperin varatut paluulentomme lähtivät ilman meitä. Aikataulujen selvitessä varasimme kiireessä uudet liput – ja jossain vaiheessa ihmettelinkin jo ääneen että jo on kumma jos kaiken tämän hässäkän ja stressin keskellä kaikki menee suunnitellusti.

En vielä tänäkään päivänä tiedä, unohdimmeko oikeasti varata kaiken hässäkän keskellä sen lipun, vai osuuko syyttävä sormi Alitaliaan, jonka kautta liput varasimme. Vika on tosin suurella todennäköisyydellä ollut meidän, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Vähän amatöörimoka, mutta näköjään tekevälle sattuu.

Vauvalle ei ole lippua, ja kone lähtee pian – entäs sitten?

Tilanteen selvittyä aloimme selvittämään ratkaisuja, ja tilanne oli itselle uusi. Onneksi kyse oli vauvan lipusta – vauva kuitenkin matkustaa sylissä ja asia on helpompi järjestää sylilapsen kohdalla. Virkailija soitti pari puhelua, ja ohjasi meidät sitten lipunmyyntitiskille jonon jatkoksi. Kello kävi, ja aloin miettiä että jos tässä menee pidempään kuin puoli tuntia, niin me emme pääse koneeseen.

Lipunmyynnissä oli jonoa. Edessämme oleva italiaano alkoi kaivaa 500€:n seteleitä ylikilojaan maksaakseen, ja asiassa tuntui olevan ongelma jos toinenkin. Aika kului. Yritin pitää hermoni kurissa, sillä tässä tilanteessa perheriita ei olisi auttanut ketään – kävelin vauvan kanssa ympäri terminaalia ja tutkin kelloa. Matteo hoiti tilannetta virkailijan kanssa. Halusin palavasti tuolle lennolle jo ihan kustannussyistä (nämä viime tipassa varatut yksisuuntaiset liput rokottavat mukavasti kukkaroa), ja teki myös mieli kotiin – kolme viikkoa muiden nurkissa on vähän raskasta, vaikka ihana Italian perhe meillä onkin.

Vihdoin koitti meidän vuoromme, ja saimme ostettua vauvan lipun hintaan noin 42 euroa. Varausjärjestelmässä oli kuitenkin hässäkkää, ja varauksen läpimeno kesti ja kesti. Kello oli jo sen verran, että lennolle ehtiminen teki tiukkaa. Luojan kiitos Düsseldorfista saapuva kone oli puoli tuntia aikataulustaan myöhässä, ja saimme puoli tuntia lisää pelivaraa varauksen kanssa. Lopulta varaus meni läpi kun esimies tuli paikalle ja teki pari taikatemppua – ja alkoi juoksu kohti porttia. Ensin lähtöselvitys kuntoon, laukku ruumaan, ja  turvatarkastukseen. Ehdimme portille juuri ennenkuin boarding alkoi ja ehdin pyyhkiä hikeä otsaltani.

Älä tee niinkuin minä tein

En suosittele tätä vaihtoehtoa kenellekään, joten kannattaa muistaa klikata se vauvan lippu ostoskoriin lentoja varatessa. Meillä ei olisi koitunut suurta ongelmaa jäädä Italiaan, mutta esimerkiksi lomalle lähtiessä tilanne voi harmittaa, etenkin jos jää pahimmassa tilanteessa konesta. Joten älä tee niinkuin minä tein, vaan ota opiksi!

Onko sinulla kokemusta lentolippujen kanssa tunaroinnista?

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

8 Comments

  • Reply Merja / Merjan matkassa sunnuntai, toukokuu 28, 2017 at 19:04

    Huh, olipa kuumottava tilanne. Onneksi ehditte, koska ymmärrän hyvin, että kolmen viikon reissussa olon jälkeen tekee jo mieli kotiin. Mulle ei ole tapahtunut onneksi mitään kommelluksia lentolippujen kanssa – kop kop – nyt kun näin sanon, niin seuraavalla kerralla tietysti jotain 🙂 Lentoja on toki peruuntunut, mutta ne on uudelleenreititetty eikä niihin ole itse päässyt enempiä vaikuttamaan. Teidän pienellä on jo hurjasti lentoja takana 🙂

    • Reply lena tiistai, toukokuu 30, 2017 at 14:20

      Oli kyllä vähän liian kuumottava tilanne, nyt jo vähän hymyilyttää mutta voin kertoa että silloin ei hymyilyttänyt 😀 Mä oon kans tosi vähän muuten sählännyt lentolippujen kanssa, mut toki se kaiken todennäköisyyden varjossa on aina jossain vaiheessa odotetttavaa. Uudelleenreititykset on itsekin koettu, ja mikäli suurta viivästystä ei ole ollut niin näin lentokonefani yleensä kiittelee niitä. 😀

  • Reply Sisko sunnuntai, toukokuu 28, 2017 at 10:31

    Hyvä että tilanne selvisi! Harvoin on tyytyväinen siihen, että lento on myöhässä.
    Omalle kohdalle on sattunut jo kaksi kertaa vaikeuksia lentojen kanssa, toisella kerralla Bangkokissa ja toisella kerralla kun tulin Hanoista Suomeen, Moskovassa 5min vaihtoaika vähän kuumotti..
    http://hiemanvino.blogspot.fi/2017/03/torstai-mika-ihana-tekosyy.html?m=1

    • Reply lena tiistai, toukokuu 30, 2017 at 14:17

      Oli tosiaan onni että onnistu, ja onneksi se lento ei ollut vielä ehtinyt lähteä! Eli tosiaan onni matkassa. Minuakin kuumottaa Moskova ja 5 minuutin vaihtoaika jo siitä kuullessa, käyn tsekkaamassa jutun! 🙂

  • Reply Susannastravels lauantai, toukokuu 27, 2017 at 23:06

    Hyvä että saitte vielä liput ja tilaakin oli. On käynyt sellainen juttu että kerran ostin etukäteen lentoliput kohteeseen, johon en sitten mennytkään. Johtui siitä että olin juuri ollut jo samassa kohteessa ja meinasin tulla huijatuksi, niin peruinkin lennot seuraavana lähtöpäivänä koska ei ollut asiaa kohteeseen majoituksen jne. puuttuessa. Ihme kyllä Lontoossa onnistui lippujen vaihtaminen, joten kävinkin lippuja vaihtaen toisessa kohteessa. Tästä on jo vuosia mutta olen yhä iloinen siitä että onnistui helposti

    • Reply lena tiistai, toukokuu 30, 2017 at 14:16

      Onneksi näin! Oho, ja hienoa että lippujen vaihto onnistui. Muistatko millä yhtiöllä matkasit, hauska kuulla näitä kokemuksia. 🙂 Koska nykyään taitaa olla enemmän sääntä kuin poikkeus että lippujen vaihto ei onnistu millään.

  • Reply Paula - Viinilaakson viemää lauantai, toukokuu 27, 2017 at 16:39

    No hui… ei varmaan naurattanut kun on jo vauva kainalossa kentällä. Onneksi oli vielä sylissä menevä lapsi eli saitte asian hoidettua. Me ollaan muistaakseni lennetty vauvan kanssa vain yhtiöillä jotka vaativat vauvan lisäämisen lippuihin erikseen soittamalla. Silloin ollaan aina soitettu heti, sillä jostakin olen ollut ymmärtävinäni, että sylilapsia otetaan lennoille vain rajattu määrä. Ehkä joku viisaampi voi korjata tiedon jollei ole näin. Kohta se vauvan kanssa matkustamisen rumba taas meilläkin alkaa…
    Toivottavasti perheessä kaikki hyvin!

    • Reply lena tiistai, toukokuu 30, 2017 at 14:15

      Onneksi näin, kone oli muuten viimeistä paikkaa tyhjä. Tosin ehkä isomman kanssa olisi kiinnittänyt huomiota laskun loppusummaan enemmän, tiedä häntä. 🙂 Me ollaan lennetty vauvan kanssa paljon, eikä ole vielä tullut vastaan tuo soittokäytäntö. Millä yhtiöllä tämä käytäntö? Osaan varautua tulevaisuudessa!

    Leave a Reply