Notice: Trying to get property 'plugins' of non-object in /var/www/www.rantapallo.fi/wp-content/plugins/styles/classes/styles-customize.php on line 150

Voiko lapsen kanssa matkustaa business-luokassa?

IMG_1340

Lapset ja lentäminen, etenkin busineksessä ja firstissä = shitstorm

Iltasanomien nettisivuilla silmiini osui mielenkiintoinen artikkeli. Artikkelissa Instagramissa itsellänikin seurannassa oleva Arielle Charnas alias @somethingnavy oli matkustanut pienen Ruby-vauvansa kanssa Deltan lennolla – ja siitä syntyi skandaali. Hän oli nimittäin joutunut siirtymaan vauvan itkun vuoksi koneen ykkösluokasta koneen takaosaan.

Artikkelin myötä aloin miettia itse suhtautumistani lasten kanssa business- ja ykkösluokassa lentamiseen. Asia on siltä osaa ajankohtainen, etta minulla on lapsi – business-luokassa en omalla rahalla suostu Euroopassa lentämään koska en koe saavani vastinetta rahalleni (poislukien piste- ja tuurikorotukset), hyvän tarjouksen tullessa kohdalle mielelläni kokeilisin kaukoreitillä.

Tuntuu, etta ihmisillä on todella paljon mielipiteitä a) lasten kanssa lentämisestä ja b) lasten kanssa lentämisestä siella koneen etuosassa. Kohtaan a) minulla on mielipide ja kehoitan kaikkia matkustamaan lentäen lasten kanssa. Kohtaan b) piti omaa mielipidettä muodostaa hetki, ennenkuin sen sain puettua sanoiksi.

Not a bad way to start the morning ✈️ #finland #finnair #champagne #1A #plane #london #lontoo #travelblog #travel #matkablogi

A photo posted by Leena-Mari Laukkanen (@londonandbeyondlena) on

Oman kokemukseni mukaan lapset eivät ole olleet suurin häiriön lähde lennoilla

Ne muutamat hassut kerrat kun olen business-luokassa matkustanut, kanssamatkustajinani on ollut lapsia (ei siis omia vaan jonkun muun). Olen todella huono arvioimaan ikiä, mutta sanotaan että iältään he ovat olleet siellä noin 3 vuoden korvilla. Kertaakaan en ole huonoa käytöstä todistanut, eli lapset ovat osanneet käyttäytyä ihan siinä missä muutkin.

Tuon nyt esiin sen klassisen esimerkin, mutta enemmän olen häiriintynyt esimerkiksi Bangkokin lennolla humalaisista kanssamatkustajista kuin yhdestäkään lapsesta koskaan. Enkä ole ennen omaa lasta edes ollut mikään maailman suurin lasten ystävä, joten kuvittelisin olleeni alttiimpi melulle ja ”ärsytykselle”. En tosin ole matkustanut tilauslennoilla suosittuihin rantalomakohteisiin, joihin lienee matkalla enemman lapsia kuin esimerkiksi aamun reittilennolla Helsingista Lontooseen. Tosin aamulennolla Lontooseen on harvoin myös niitä humalaisia.

Vauvat ja ihan pienet toki erikseen, heillä itku saattaa joskus tulla helpostikin. Yleisesti ottaen lapsen käytös on vanhemman vastuulla, ja vanhemman on varmistettava etta lapsi ei esimerkiksi potki edessäolevia penkkejä. Minulla on toki 6 kuukauden ikäinen vauva, eikä mitään kokemusta vanhemmista lapsista, mutta haluan uskoa etta lapsi kylla osaa olla lentokoneessa kunnolla jos sille annetaan edellytykset.

Matkustaisinko sitten itse business- tai ykkosluokassa lapsen kanssa?

Kyllä ja en.

Kyllä siksi, etta toistaiseksi meilla on mennyt vauvan kanssa kaikki lennoilla hyvin. Hänellä on nyt puolen vuoden iässä takana 18 nousua ja laskua, eivätkä ne aiheuta ongelmia esimerkiksi korvissa. Pieni itku tulee jos on esimerkiksi nälkä, vasy tai hän haluaa viihdyketta, mutta yleensä tilanne selviää kun osaa vähän lukea lasta ja hoitaa tilanteen sen vaatimalla tavalla.

Tietysti tiedostan, että tilanne voi muuttua ja varmaan muuttuukin lapsen kasvaessa (tämä boldattuna ihan tarkoituksella, koska interenet), mutta tähänastisen kokemuksen perusteella voisin hänen kanssaan matkustaa myos siellä businessluokassa. Ja jos vanhemmilla on varaa ja halua maksaa lapselle se business- tai first-paikka, onhan se lapsellekin mukavaa kun on tilaa ja viihtyy paremmin, etenkin pidemmillä lennoilla.

Löysin taannoin Secret Flyingin nettisivuilta business-luokan lennot Firenzesta Melbourneen ja Melbournesta Dusseldorfiin todella edullisesti (samaa hintaluokkaa kun liput Ausseihin yleensä turistissa), ja jos ajat olisivat sopineet niin meidän perhe olisi aika nopeasti varannut nuo Melbournen businessliput ja vauva olisi tietysti lähtenut mukaan. Eli periaatteen tasolla olen sitä mieltä, etta lapset ovat busineksessa ok. Toki jos takana olisi kauhukokemuksia vauvan kanssa lennoilla, ei matkustusluokan korotus kävisi edes mielessä. Minulla on yksi ”haastavampi” lento takana vauvan kanssa yksin, ja silloin tarvittiin aikamoista sirkusta että sain pienen pidettyä tyytyväisenä (tosin muutamasta asiasta oppiksi ottaneena ko. kokemuksen jälkeen on lennetty mallikelpoisesti epäinhimillisiinkin kellonaikoihinkin, tämä mama mokasi muun muuassa ruokailuaikataulussa tuolloin!).

Joten jos businessluokassa matkaisin, haluaisin mukaan toisen aikuisen. Näin kokemus olisi varmasti mukavampi kaikille.

Sitten se asian toinen puoli. Tieten tahtoen en nimittäin halua lentamistä inhoavan vauvan tai huonosti käyttäytyvän lapsen kanssa kallista businessluokan lippua ostaa, koska siinä on itsellä ja muilla nautinto kaukana. Muut matkustajat pitää osata ottaa huomioon matkustusluokasta riippumatta, ja myönnän etta enemman minua harmittaisi jos siellä businessluokassa vauva kiukuttelisi. Usein businessluokassa on kuitenkin matkustajina esimerkiksi liikemiehiä joille kaukolentoja seuraava päivä on työpäivä ja businessliput on ostettu juuri levon ja rauhan vuoksi.

Yhtälö on siis hankala, eikä oma mielipidekään ole täysin muodostunut. Ymmärrän asian molemmat puolet.

Tietysti on myos muistattava etta ei se itku minnekaan havia siella economyluokassakaan, ja tuskin kukaan haluaa siella koneen takaosassakaan lapsen itkua kuunnella. En muuten haluaisi olla se matkustamohenkilökunnan jäsen, joka joutuu näitä juttuja lennolla selvittelemään matkustajien kanssa.

Mitä mieltä sinä olet asiasta? Oletko koskaan lentänyt lapsen kanssa muualla kuin turistiluokassa?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

43 Comments

  • Reply Meri perjantai, tammikuu 13, 2017 at 04:36

    Tiedän, että tämä varmaan kirvoittaa shit stormin, mutta minusta lapset eivät kuulu businessluokkaan, ykkösluokasta nyt puhumattakaan. Jos investoin esim. Mannertenvälisillä lennoilla 2500e istumapaikkaani, en todellakaan halua kuunnella mitään muksujen kitinää, vaan nauttia rauhassa elokuvista, hyvistä aterioista viineineen ja onnistuneesta matkustuskokemuksesta ylipäätään. Olisi myös parempi, jos loungeissa olisi lapsivapaat alueet, joissa saisi rentoutua täysin ilman Maisa-Pettereitä, puhumattakaan imetyshysteerikoista, joilla on suorastaan pakottava tarve tehdä numero niinkin luonnollisesta asiasta ja tulla esittelemään ryntäitään esim. Vaikka loungen ruokapöytään tai baariin, vaikka rauhallisempiakin paikkoja olisi taatusti tarjolla (muslimimaassa tätä ihan livenä todistaneena voisin tähän väliin kommentoida, että myös kohdemaan kulttuuri olisi ihan hyvä ottaa huomioon – henkilökunta kävi tosin asiasta sitten huomauttamassa, kun rouvalla ei itsellään välähtänyt).

    On ylipäätään mahtavaa, että monet hotellitkin ovat heränneet siihen, että pelkästään aikuisille suunnatut palvelut ovat melkoinen business – kun on ikää, on myös ostovoimaan. Asiasta useamman henkilön kanssa maailmalla keskustelleena uskallan väittää, että moni (mukaanlukien minä) on valmis maksamaan vaikka useamman satasen ekstraa siitä, että loma tuntuu oikeasti lomalta ja saa olla vastuussa vain itsestään.

    • Reply lena / london and beyond sunnuntai, tammikuu 15, 2017 at 11:36

      Moikka Meri! Mä jo ajattelin aiheuttavani shitstormin tätä kirjoittaessani – ja toden totta mielipiteitä on tullut laidasta laitaa. Ei varsinaista shitstormia, vaan ihan perusteltuja mielipiteitä tosin. Ymmärrän kantasi aiheeseen, ja usein businessluokasta haetaankin sitä rauhaa. Moni lapsi osaa olla kiltisti (ne vanhemmat tosiaan ovat tässä asiassa tärkein osa onnistumiseen!), mutta ei se tietenkään aina niin mene. Pelkille aikuisille osoitettuja hotelleja on tosiaan olemassa – ja niille näyttää olevan kysyntää. Tämä täysin ok, moni näistä hotelleista tuntuu tykkäävän kovasti. Mä olen tosin miettinyt tuota loungejuttuakin, ja joskus pohtinut onkohan jossain olemassa niitä pelkästään aikuisille. Ei ole tullut vastaan. Mä olen varmasti huonoin kommentoimaan tuohon imetysjuttuun, en halua imettää julkisilla paikoilla koska en koe sitä mielekkääksi, mutta toki hyvät tavat ovat kaiken a ja o, siellä lennoilla ja loungessa. Imettämistä julkisesti vastaan minulla ei ole mitään, mutta aina sitä toki miettii josko löytyisi jokin rauhallisempi paikka… itse ainakaan en haluaisi imettää kaikkien nähden paikat paljaana.

  • Reply Reetta perjantai, tammikuu 13, 2017 at 00:18

    Hei hyvä postaus 🙂 Mulle ei tosiaankaan ole tullut tämä aspekti edes mieleen! Itselleni (vielä toistaiseksi lapsettomalle) on aivan selvää että lapset kuuluvat kaikkialle minne muutkin ihmiset mikäli heillä lippu on 😀 ja lapset ovat lapsia, eli itkua ja häslinkiä voi olla. Tietysti vastuulliset vanhemmat huomioivat muut matkustajat, edes eleillään. Ymmärrystä (ja korvatulpat) kannattaa aina olla mukana maailmalla <3

    Itse matkustan jenkeistä Suomeen synnyttämään. Takaisin lennän 1-2kk vauvan kanssa, ja taatusti busineksessa, oman rauhan ja mukavamman asennon vuoksi. En ota sitä riskiä että tulee enemmän tikkejä ja istuminen on epämukavaa tai imetysasento ei ole hyvä ahtaassa 😀 Ja koen että se on mitä parhain perustelu matkustaa mukavasti ja turvallisesti kotiin, vaikka vauva ei hiljainen olisikaan.

    • Reply lena / london and beyond sunnuntai, tammikuu 15, 2017 at 11:31

      Kiitos Reetta! Tämä asia tuntuu jakavan mielipiteitä melko jyrkästi, ja odottelinkin jonkinlaista keskustelua aiheesta jo postausta julkaistessani! Mä alleviivaan vanhempien osaa tässä – vanhemmat ovat avainasemassa varmistaakseen, että lapsi käyttäytyy. Mä niin ymmärrän tapauksessasi business-luokassa matkustamisen, varmasti on rennompi reissu takaisin ja ei koskaan tiedä tosiaan mitä synnytyksessä tapahtuu. Varmasti henkilökunta auttaa myös siellä busineksessa, mulla on tosi ihania kokemuksia economy-luokasta vauvan kanssa. Henkilökunta ollut tosi kivaa. <3 Tsemppiä tulevaan Reetta, käyn tsekkaamassa blogisi hetimiten!

  • Reply Vivi torstai, tammikuu 12, 2017 at 12:31

    Nykyisin kaikki lentävät…. ja siksi tuntuu etiketin lisäksi olevan pienet helpottavat niksit monelta aikuiselta ja/tai lasten kanssa matkustavalta hukassa. Olen pari kertaa hämmästynyt koneessa, ettei vanhemmilla ole ollut mitään tietotaitoa tai välineitä kohdata vauvan/lapsen itkua koneessa.
    Ehtisittekö te edelleen lasten kanssa matkustavat koota ns. niksilistaa? En siis tarkoita leluja, pelejä jne. vaan erilaisia hoitoja, pehmeitä lääkityksiä ja esim. yksinkertaisesti imettämistä. Kivana lisänä voisi olla myös käytösetiketti…ei esim. sen äidinkään tarvitse suorittaa ja monen rivin kuunnella käytössääntöjä.
    Luulisin lentoyhtiönkin ottavan sen mielellään sivuilleen….

    Olen itse lentänyt 22v lasteni kanssa lyhyttä ja pitkää, economy-, business- ja first class – luokissa. Hyvin harvoin olen kohdannut ongelmia omien tai muiden lasten suhteen. Pienten lasten kanssa matkustaminen vaatii organisointia, rauhallisuutta ja positiivisuutta.
    Ja sitten tulee se lento, kun juniori 13v sanoo kiitos ja nappaa isänsä upgreidatun lipun ja matkustaa yksin business-luokassa. No, saimme me vanhukset shamppista vähän taaempanakin 🙂
    Mukavia lentoja ja tsemppiä matkailuun jokaiselle.

    • Reply lena / london and beyond torstai, tammikuu 12, 2017 at 19:25

      Kiitos Vivi!! 🙂 Tuo on muuten totta, että pikku nikseillä voi hyvinkin helpottaa lentomatkoja. Mä laitan tuon juttutoiveen korvan taakse, siitä voisi olla apua monelle! Pienelle vauvalle yleensä riittää että ei ole nälkä, on puuhaa jos ei nuku ja syli. Toki poislukien korvavaivat jne, ne on varmasti inhottavia. Itsekään en ole kovinkaan paljon kohdannut ongelmia, ja hyvä niin. Muutaman kerran lapsen itkut, ja muutaman kerran ne humalaiset… jälkimmäiset haittaavat eniten, ehdottomasti! Mahtavaa toimintaa muuten 13-vuotiaalta, juuri näin sen pitääkin mennä. 😀

  • Reply Heidi / Fiiliksiä & hetkiä torstai, tammikuu 12, 2017 at 07:34

    Tämä on mielenkiintoinen aihe. Itselläni ei ole lapsia, mutta on monenlaisia kokemuksia. Olen keskustellut edessä istuneen ja selkänojan yli roikkuneen taaperon kanssa ihan mielelläni omaksi ajankuluksi, olen käytäväpaikalla kironnut non-stoppina ylitseni hyppiviä leikki-ikäisiä, olen selkävaivaisena ojentanut penkkiäni huvikseen potkivia lapsia ja ihmetellyt käytävillä holtittomasti kaikkina aikoina heiluvia lapsia. Olen myös kokenut vanhempia, jotka matkustavat vauvan kanssa ja alkavat ensitöikseen häätää minua paikaltani toisaalle, koska heillä on lapsi. Tai että vanhemmat olettavat, että koko koneellinen on olemassa hänen lapsensa/lastensa viihdytystä varten ja muita matkustajia saa koskea ihan koska lapsi haluaa…Yhtälailla olen kokenut älyttömän hyvin matkustavia lapsia ja heidän asiallista käytöstään vahtivia vanhempia. ja enemmän niitä!!! Kyllä, kun väsyneenä istut lennolle ihan sama mihin luokkaan, ei ole ideaalitilanne, jos lähellä huutaa vauva koko lennon, mutta siitä pääsee kuulokkeilla ja enemmän silloin on harmittanut kyseisen vauvan puolesta. Kuulokkeilla ei pääse kuitenkaan niistä, jotka muista piittaamatta ovat kaataneet kaikki mahdolliset hajusteet iholle ja tukkaansa. Siinä on migreenistä kärsivänä ja hajusteallergikkona todella tuskainen matkustaa. Humalaisista en edes aloita…Että ehkä summasummarum, minusta on mahtavaa, että ihmiset pääsevät matkustamaan pienestä pitäen ja kasvavat muut huomioon ottaviksi kanssamatkustajiksi 🙂 Eli matkustakaa ihmeessä kaikki siellä luokissa missä itse haluatte 🙂

    • Reply lena / london and beyond torstai, tammikuu 12, 2017 at 19:17

      Tää on tosi mielenkiintoinen aihe, ja selvästi herättää tunteita suuntaan ja toiseen. Ja kiitos kivasta loppukaneetista! Mua raivostuttaa tuollainen asenne, että vanhemmat alkavat päsmäröimään eivätkä kunnioita muita matkustajia, se saa kaikki vanhemmat ja lasten kanssa matkustavat huonoon valoon. Toimii toki ihan normaalielämässäkin, lapsi ei ole synonyymi itsekkäälle käytökselle. Tsemppiä lennoilla, itselläkin on migreenin poikasta ja kun se kohtaus iskee niin se on ihan kamalaa 🙁

  • Reply Missa keskiviikko, tammikuu 11, 2017 at 21:38

    Hyvin mielenkiintoinen aihe ja mietinkin tätä lukiessani uutista bloggarista. Itselläni ei ole lapsia, joten en voi asiaa vanhemman näkökulmasta miettiä. Yhden ainoan kerran olen matkustanut ykkösluokassa upgreidauksen takia, muuten matkat taitetaan economyssa. Oma mielipiteeni on että kaikilla on oikeus matkustaa juuri sillä paikalla, mistä on maksanutkin. Jos lapsiperheillä on varaa parempiin lippuihin ja on niistä kalliin hinnan pulittanutkin, kuuluisi heidän saada matkustaa omilla paikoillaan huolimatta siitä missä luokassa lennetään. Olen huomannut että lapsiin suhtaudutaan liian negatiivisesti matkustettaessa, enkä ihan oikeasti ymmärrä tätä alkuunkaan. Omista useista kymmenistä lennoista tasan kahdella on ollut semmoinen lapsi, joka on itkenyt suurimman osan lennosta, muuten en ole kokenut lapsia lainkaan häiriöksi. Kyllähän se siinä hetkessä ärsyttää, mutta uskoisin että vanhemmilla on semmoisissa tapauksissa ollut pahemmat oltavat kuin itselläni. Minun mielestäni on siis hyvin harvinaista tämä lapsen itku joten sitä ei tarvitsisi yleistää niinkuin nykyään on tapana. Enemmän lennoilla törmää esimerkiksi ylipainoiseen vierustoveriin, joka vie sunkin matkustustilan, tai sellaiseen joka ei huolehdi hygieniastaan tai käyttää liikaa hajuvettä tai mäyssyttää syödessä, tai kuten viime lennolla, sellaiseen joka pakko-oireisesti raapii itseään ja tönii samalla vieruskaveria. All in all, mun mielestä siinä ottaa tietoisen riskin kun ahtaa itsensä kapseliin 300 muun ihmisen kanssa. Jos ei kestä muiden ihmisten melua ja elämää, kannattaa miettiä sitä yksityiskonetta tai ammatinvaihtoa.

    • Reply lena / london and beyond torstai, tammikuu 12, 2017 at 19:13

      Tää on tosi kivaa, että aihe herättää keskustelua. Mä oon itse aika positiivisesti suhtautunut tähän juttuun, toki tiedostan että en nyt ehdoin tahdoin halua sinne lähteä esim työmatkalaisia häiriköimään. Ja ihan oikeasti, kamalasti en ole minäkään sitä lapsen itkua joutunut kuuntelemaan. Enemmän sellaista hetkittäistä – vaikka toki varmasti ihan kunnon itkuakin on lennoilla ollut, ei sillä. Vanhemmille ei ole mitenkään mukavaa tuollaiset tilanteet, itsekin etenkin ekoilla lennoilla stressasi jokaisesta pienestä inahduksesta! Nyt jo itse rennompi ja vauvaa ei lentäminen haittaa. 🙂

  • Reply Wave to Mummy keskiviikko, tammikuu 11, 2017 at 21:32

    Oon matkustanut vauvan kanssa business luokassa ja maksavia asiakkaita mekin ollaan, eli matkustaisin uudestaankin;)

    Sen kylla huomasin etta kuuluttimet tuntui olevan tosi kovalla turistiluokkaan verrattuna joten vauva hairiintyi usein ja itkikin sitten. Tieda sitten oliko kyse koneen tyypista mut arsytti vahan kun halusin itsekin rentoutua.

    • Reply lena / london and beyond torstai, tammikuu 12, 2017 at 19:06

      Tämä totta! Pitäsköhän meidänkin ottaa ensi kerraksi se businesslippu. 😀 Mä en oo huomannut tuota äänen kovuutta, oisko se sit konetyypistä johtuvaa tms? Outoa!

  • Reply Oili / Ajatuksia Saksasta keskiviikko, tammikuu 11, 2017 at 20:24

    Taaperon kanssa lentäminen on kyllä meidän leppoisiin vauvalentoihin nähden luku sinänsä, eli tässä ikävaiheessa en osaa vastata tähän kysymykseen! Meidän poika on siis ihan rauhallinen tapaus, mutta kyllähän toi lentäminen on silti nykyään vähän semmosta taistelua siitä, laitetaanko turvavyöt kiinni, saako nousun / laskun aikana avata pöytää ja pitääkö pysyä paikallaan istumassa. Mitä nyt taaperolta voi odottaa silloinkin, kun vanhempansa ovat aika tiukkojakin kasvattajia. Nukahtaminen on tietty myös oma lukunsa… Viime lennolla koettiin tähän asti ihkaensimmäiset (!) itkut, mutta kyllä tilanteesta selvittiin aika nopeasti. Lähtisin siis kyllä meidän pojan kanssa businessluokkaan, jos kaukolento olisi tiedossa, mutta jos jälkikasvu olisi vilkasta ja pahimmassa uhmaiässä, pyrkisin varmaan sen aikana mieluummin premium economyyn. Ehkä. 😉 Tosiaan busineksessa täytyy yrittää antaa työmatkaajille rauhaa, meidänkin firmassa kaukolennoilta tullaan suoraan tapaamisiin ja toimistolle.

    • Reply lena / london and beyond torstai, tammikuu 12, 2017 at 19:04

      Oottelen tässä jo niitä taaperolentoja. 😀 Nyt vielä melko helppoa, kun nukkuu pieni jonkun verran koneessa ja kiinnostaa asiat siinä lähiympäristössä. Pahimmassa uhmaiässä tosiaan pysyttelisin varmaan siellä ihan takarivissä, kulmien alta luimuillen ja toista komentaen. Ja toivoen, että lento loppus jo. 😀

  • Reply Kata keskiviikko, tammikuu 11, 2017 at 18:04

    Me ollaan matkustettu verrattain paljon lasten kanssa business-luokassa ja ensimmäisessäkin luokassa jonkun verran. Nuorimmillaan lapset ovat olleet vastasyntyneitä (muutaman viikon ikäisiä), vanhimmillaan kahdeksan (mitä esikoinen siis on nyt parhaillaan). Lapsilla on maksavina asiakkaina ihan yhtäläinen oikeus matkustaa missä tahansa osassa konetta. Ja lentokoneessa, niin kuin missä vain julkisessa paikassa, tulee käyttäytyä asiallisesti ja muita huomioonottaen oli ikä tai matkustusluokka sitten mikä hyvänsä.

    Olemme saaneet omista lapsistamme toistaiseksi vain myönteistä palautetta kanssamatkustajilta. Lapsemme ovatkin kyllä tottuneita matkailijoita ja osaavat käyttäytyä lennoilla erinomaisen hyvin, enkä muista, että meillä olisi ollut koskaan heidän kanssaan mitään erityisiä hankaluuksia lentokoneessa. Meidän lapset olivat kaikki myös aika rauhallisia vauvoina ja olivat tottuneet hengaamaan paljon äidin sylissä mikä toimi hyvin lennoilla. Hankalin ikä lentomatkoja ajatellen on mielestäni sellainen varhaistaaperoikä mutta siitäkin selviää kun valmistautuu hyvällä asenteella ja sillä ajatuksella, ettei itse pääse välttämättä lepäämään kuin vasta perillä, ja pakkaa matkalle mukaan lapselle riittävästi herkkuja ja viihdykettä.

    Niin kuin muutkin ovat todenneet minunkaan kokemukseni mukaan lapset eivät useimmiten ole niitä häiritseviä matkalaisia niinkään kuin humalaiset aikuiset. Ja kyllä humalaisia huonostikäyttäytyviä aikuisia on omalle kohdalle osunut lentomatkoilla valitettavan monia.

    • Reply lena / london and beyond torstai, tammikuu 12, 2017 at 19:02

      Kata, sun kommentteja oottelinkin tähän juttuun myös. 😀 Mä uskon, että minkä pienenä oppii sen vanhana taitaa, teilläkin ovat lapset varmasti sen verran lentäneet että lentäminen taitaa olla tutumpaa kuin bussilla ajo. Vauvoina tietysti ei aina pysty kaikkea ennakoimaan, mutta kyllä myöhemmin on sellainen juttu että vanhemmilla on iso osa tässä asiassa. Tuo lepää vasta perillä on itselläkin monesti tullut koettua nyt vauvan kanssa, mutta sellaistahan se on. Huomattavasti paljon enemmän sympatiaani saa vauva joka itkee, kun humalaiset (joita onneksi ei ole liian usein vastaan tullut, mutta on kuitenkin).

  • Reply Paula - Viinilaakson viemää keskiviikko, tammikuu 11, 2017 at 17:13

    Lensin juuri kuukausi sitten 10 tunnin lennon San Jose-Tokio lapsen kanssa business-luokassa molempiin suuntiin. Olen sitä mieltä, että jokaisen tulisi käyttää omaa harkintaa toisia kunnioittaen tässäkin asiassa. Tarkoitan sillä sitä, että ehdottomasti lapsilla on oikeus olla siellä missä me aikuisetkin mutta sitten pitää pystyä myös kunnioittamaan business-luokan muita matkustajia. Jos minulla olisi ollut vaikeita lentokokemuksia lapseni kanssa alla, en olisi ehkä lähtenyt businekseen mutta koska matkustan rauhallisen, iloisen ja hiljaisen pikkuneidin kanssa, en näe miksi me emme saisi matkustaa niin kuin muutkin (koputan puuta). Aina ei tietenkään voi tietää mitä lennolla sattuu, mutta olemme yrittäneet aina varustautua etukäteen kaikkiin mahdollisiin senarioihin lennolla, että lapsi pysyisi hyvällä tuulella.

    Jos olisin tämä kyseinen bloggaaja, olisin ehkä kysynyt lentoemolta jotain rauhallista paikkaa tyynnytellä vauvaa ja sitten palannut omalle paikalle. Myös economyssä yritän kunnioittaa muita matkustajia. Itselläni on aika huonoja kokemuksia suomalaisista matkustajista kun olen lentänyt vauvan kanssa. Meillä on oltu todella törkeitä ja olen ollut itse lähes itkun partaalla sen lapsivihan edessä. En ollut koskaan Suomessa asuessa tajunnut sitä asiaa, ennen kuin muutin ulkomaille ja huomasin kuinka siellä suhdaudutaan lapsiin todella erilailla kuin täällä toisella puolella maailmaa. Lapsen itku on täällä vain pieni osa elämää, ei maailma siihen kaadu eikä ihmiset yleensä edes silmäänsä räpäytä sellaisen edessä.

    • Reply lena / london and beyond torstai, tammikuu 12, 2017 at 18:59

      Tää on kuin mun omista ajatuksista – jos olisi jotain kauhujuttuja alla niin en varmasti edes yrittäisi sinne parempaan luokkaan. Mäkin koputan täällä puuta, mutta toistaiseksi kaikki on mennyt hyvin (yhtä kertaa lukuunottamatta) ja kaksin uskaltaisin ehdottomasti mennä paremmillekin penkeille. Ja tosiaan varaudutaan siellä economyssäkin vaikka minkä niksien kanssa, sama toki siellä businessluokassa. Ehkä tämän bloggaajan olisi tosiaan pitänyt tyynnytellä vauvaa jossain hiljaisemmalla paikalla tai pyytää apua lentohenkilökunnalta? En tiedä kun ei tilannetta paremmin tiedä. Kamalaa kuulla tuosta lapsivihasta, moneen muuhun maahan verrattuna tosiaan Suomessa ollaan aika nihkeitä lapsia kohtaan. Itsellä ihan ok kokemukset, ja lennoilla on ollut tosi mukava henkilökunta ja matkustajat.

  • Reply Susanna tiistai, tammikuu 10, 2017 at 20:26

    Miksiköhän kommenttiini ei vastattu? mielestäni kommentissani oli täysin asiallinen ja kantaa ottava mielipide tähän asiaan, mutta huomasin että minun kommenttiini jätettiin vastaamatta ja muihin vastattiin, outoa. Tämä blogi taitaa nykyään vain suosia samaa mieltä olevien mielipideitä?

    Kuten tuosta uutisestakin huomaa niin aika moni on sitä mieltä ettei tykkää kuunnella huutavia lapsia lennolla, vaikka perheilläkin on kyllä oikeus matkustaa. En ole koskaan ollut lapsivihaaja, mutta olen kyllä nähnyt runsaasti monenlaisia perheitä niissä joissa on kuri ja niitä joissa ei ole minkäänlaista kuria mihinkään asiaan. Mutta myös muilla matkustajilla on oikeus mielipiteeseensä ja mielipiteen voi lausua myös täysin asiallisesti. Itse en veisi pieniä lapsia lennolle, mutta jokainen tekee niin kuin tykkää, mutta silloin ei tuonkaan Arielle bloggaajan olisi tarvinnut pahoittaa mieltään että siirrettiin koneen taakse. Tuo on aivan oikein, myös usein juopuneet huutavat ihmiset siirretään koneen taakse jos häiritsevät toisia. Toisilla ihmisillä on sitä paitsi herkemmät korvat kun toisilla ja en tarkoita itseäni mutta tiedän tuosta. Jos henkilö on vaikkapa bisnesmatkalla tai vanha ja sairas, hän ei ehkä jaksa kuunnella 6 tuntia lapsen huutoa lennolla.

    Itse olen nähnyt todella runsaasti perheitä joissa ei ole mitään kuria lapsilla, oli kyse pienestä tai vanhemmasta, jotka saavat huutaa 24h ilman kuria. Ei tietenkään tarvitse olla sellaista tiukkapipo kuria, mutta mielestäni myös muut matkustajat tulisi ottaa huomioon. Onneksi itse matkailen enemmän junilla ja niissä on tullut kohdattua mukavia perheitä, jotka huolehtivat lapsistaan ja myös vahtivat lapsiaan. Mutta olen ollut myös lennolla jossa on ollut huutavia meluperheitä ja lapsia jotka ovat täysin ilman valvontaa juosseet ympäri konetta 4 tunnin ajan ja yrittäneet avata hätäuloskäynnin ovea, ilman että kukaan olisi puuttunut tilanteeseen. Minulle on ihan sama onko se 3-6 tuntia huutava aikuinen vai lapsi, mutta se ei myöskään ole kivaa jos joku vieras henkilö tunkee paikalleni, koska jokainen maksaa koneessa sen oman paikan ja vanhempien tulisi vahtia että lapsi pysyy paikallaan silloin kun lapsi ei käy vaikka vessassa. Pitää varmaan kirjoittaa tästä aiheesta, koska moni ei osaa yhtään käyttäytyä koneessa. Valvomattomia lapsia on yltä kyllin joka puolella ja silloin ei tosiaan ole ihme myöskään mitkään onnettomuudet sun muut, kun ei vahdita. Minulla on myös se ja sama onko meluavan lapsen huoltaja joku bloggaaja, julkkis vai tavis, jokainen on vastuussa siitä että huolehtii omasta lapsestaan tarpeen vaatiessa ja vieraassa ympäristössä kuten lentokone/kenttä lasta tulee myös vahtia tarkasti. Arielle bloggaajan käytöksessä en näe mitään kehuttavaa eikä myötätuntoa herättävää, hän olisi voinut vaikka pitää asian omana tietonaan tai pyytää alennusta siitä että joutui huutavan lapsen takia taaemmas istumaan. Tosin alennusta ei olisi ehkä myönnetty ja sitäkään en oikeastaan ihmettele, bloggaajat eivät ole lennolla paremmassa asemassa kuin muut. Mutta jätän tämän aiheen nyt tähän, sillä maailmassa on suurempiakin aiheita vastaa tai ei 🙂

    • Reply lena tiistai, tammikuu 10, 2017 at 20:48

      Susanna, sinnehän on vastattu! Vastasin aloittamaasi ketjuun johon oli toinenkin kommentoija jo kommentoinut, ja kerroin että olen hänen kanssaan samalla linjalla – jatkoin siellä keskustelua ja kerroin että moni vanhempi varmasti antaisi mitä tahansa jos vauva ei lennolla itke. Joten mielestäni nyt turhaan syyttelet – tässä ei ole itselläkään oikein selvää mielipidettä asiaan. Ymmärrän kantasi, ja sen että lapsen itku ei ole kovin kivaa kuultavaa lennolla. Ei se ole vaikka miten päin asian kääntäsi. Fiksu vanhempi ottaa huomioon kanssamatkustajat jokaisessa matkustusluokassa, ja tekee kaikkensa että häiriötä olisi mahdollisimman vähän. Lapsiperheidenkin on joskus pakko lentää, ja joskus valitettavasti vauva vain itkee.

  • Reply Leena tiistai, tammikuu 10, 2017 at 20:22

    Olen lentänyt työni takia todella paljon ja tietty myös usein business luokassa. Lomalentoja olen upgradeinnut pisteillä. En ole koskaan kokenut ongelmia lasten kanssa business luokassa tai sitten vaan heidän vanhempansa ovat hallinneet tilanteen. On fakta, että firma kustantaa meille business liput, että voimme tehdä töitä ja/tai levätä, koska kohdemaassa on heti täysi ohjelma. Economy puolella on kyllä ongelmia ollut. Pienet lasten kitinät ei haittaa ollenkaan, känniset haittaa, haisevat haittaa ja kuorsaavat haittaavat varsinkin (ja niitä on paljon). Hillittömät lapset haittaa myös, penkkiin potkijat ja ne joiden suurin huvi on kiivetä edessä istuvan hiuksiin kiinni – varsinkin jos tämä henkilö on juuri nukahtunut ja herää siihen , että tuppo hiuksia on irronnut päästä. Vanhempia nauratti. Näitä tapauksia riittää.

    • Reply lena tiistai, tammikuu 10, 2017 at 20:51

      Itsekin painottaisin fiksujen vanhempien merkitystä tässä asiassa. Etenkin jos lapsi on vanhempi kuin vauvaikäinen. Businessluokassa on tosiaan todella paljon esimerkiksi juurikin mainitsemiasi työmatkailijoita, jotka kohteeseen saapuessaan tarvitsevat leponsa. Tämä on hyvä muistaa, lapsiperheiden ja äänekkäiden aikuisten. Kamala kokemus tuo penkkiin potkiminen muuten, en ymmärrä miten voi olla noin holtittomia vanhempia. :I

  • Reply Huikat tiistai, tammikuu 10, 2017 at 13:15

    Te tunnutte nähneen hirveästi humalaisia lennoillanne. Minä olen lentänyt tällä vuosituhannella ehkä 200 kertaa enkä ole juuri humalaisia nähnyt. Näistä lennoista on ollut neljä tilauslentoa eikä niilläkään.

    • Reply lena tiistai, tammikuu 10, 2017 at 19:51

      Itsellä on myös satoja lentoja takana, ja humalaisia noin kolmella lennolla (Bangkokin vuoro on aika hyvä tässä, samoin Glasgown ja Espanja väliset Ryanairin lennot). Ei se onneksi paljon ole, mutta rapatessa roiskuu.

  • Reply destinationloma tiistai, tammikuu 10, 2017 at 08:22

    Meinasin jo itsekin kirjoittaa aiheesta, kun näin iltapäivälehden artikkelin, mutta tuli pupu pöksyyn, kun ajattelin, etten uskalla sohaista ampiaispesää. 😀 Olin nimittäin juuri katsonut kaihoten Finnairin messutarjoushintoja Aasiaan busineksessä ja kyllä, lasten kanssa.

    Business ei ole yksinoikeus business-ihmisille (itse asiassa aika monessa isossa firmassa on säännöllisin ajoin travel ban ja businesslippuja ei niin vain saa, vaikka matkustaisit kaukoreissuja). Ne jotka matkustavat satoja päiviä vuodessa, osaavat varmasti hankkia myös vastamelukuulokkeet tai korvatulpat. Siinä vieressä kun saattaa lapsen sijaan istua pariskunta, joka tappelee koko ajan kovaäänisesti, henkilö, joka kuorsaa raivostuttavasti tai pertti, joka on vetänyt änkyräkännit. Vauva tai lapsi ei ole se ainut kovan äänen lähde koneessa. (nim. kaikki koettu, myös siellä busineksessä)

    Olen täysin samaa mieltä siitä, että kanssamatkustajat on huomioitava. Tämä koskee sekä lapsia, sinua että minua, joka ikistä meistä. Vanhemman tehtävä on pitää huolta siitä, että lapset oppivat ja osaavat lentomatkustamisen säännöt. Esimerkiksi käytävillä notkunta, saati sitten juokseminen ei tule kysymykseenkään (ihan jo turvallisuussyistä). Valitettavasti tuota notkumista harrastavat myös monet aikuiset. Meillä tuolista ei lähdetä muualle kuin vessaan ja kaukolennolla pienelle vetreytymiskävelylle yhdessä. Sen sijaan vauvat itkevät joskus. Paineesta, väsymyksestä, nälästä, kakasta housuissa. Mistä milloinkin. Ne tekevät sitä lentokoneessa, junassa, bussissa, kaupassa, kotona eli missä milloinkin. Sympatia ja empatia kuuluisivat mielestäni tässä tapauksessa kategoriaan ”ota kanssamatkustaja huomioon”, oletpa sitten siellä kaupassa tai lentokoneessa. Jos haluat alituista hiljaisuutta, muuta metsään äläkä matkusta.

    Lähi-Idässä lasten kanssa busineksessa matkustaminen on täysin normaalia. Itse asiassa taisi olla Etihad, joka lanseerasi ”nanny” palvelun lennolle ja Emirates kehittää koko ajan matkustusmukavuutta myös lapsille. Fakta on se, että matkailu ja lentomaailma ovat muuttuneet. Ihmiset, mukaan lukien lapsiperheet matkustavat yhä enemmän ja ovat valmiita maksamaan lentomatkustuksen mukavuudesta. Tietääkö muuten joku, kuinka moni lentoyhtiö on kieltänyt lapsen tuomisen businekseen? Eiköhän tähänkin ole syynsä. Lapsiperheet ovat maksavia asiakkaita, samalla lailla, kuin kuka tahansa muukin. Monet lentoyhtiöt ovat alkaneet kehittämään palveluita myös heidän näkökulmastaan, mikä on ihan fiksua (esimerkkinä juurikin Etihad, Emirates ja Asiana). Kun lentokoneessa on viihdykettä, matka menee rattoisasti myös lapsilla.
    Nykypäivänä on turha kitistä siitä, että lapsen paikka on kotona. Meneppä sanomaan tuo Dubain tai Singaporen kaltaisiin hubeihin, joissa suurin osa työtä tekevistä on muuttanut sinne muualta ja matkustavat kotimaihinsa etenkin koulujen lomaviikoilla. Tällöin aika suuri osa lentomatkustajista on lapsiperheitä. Suomalainen omakotitalo pienellä paikkakunnalla, jossa pysytään koko elämä, ei ole välttämättä realistinen vaihtoehto tai edes unelma jokaiselle meistä. Työn tai puolison perässä lähdetään sinne, minne elämä vie.

    Itse ajattelen tuota lasten business matkustamista aika hyvänä businessjujuna myös lentoyhtiöille. Siitä mihin nuorena tottuu, maksaa mieluiten isonakin 😉

    • Reply lena tiistai, tammikuu 10, 2017 at 19:50

      Kiitti Destinationloma:n väki tosi hyvästä näkökulmasta! Etihadilla on se flying nanny – palvelu, ja se olis yksi syy valita heidän koneensa. Uteliaisuudesta ja mielenkiinnosta, ja siksi että lapsimatkustajiin panostetaan. Emirateskin kehittää konseptiaan ja heillä on myös lapsille mielestäni mukavaa puuhaa koneessa. Nyt kun mainitsit asiasta, niin useaan otteeseen Lähi-Idän lentoyhtiöillä lentäneenä tosiaan lapsia näkyy jokaisessa matkustusluokassa, eikä se ainakaan vaikuta ongelmalta kenellekään. Tietysti kanssamatkustajat on huomioitava jokaisessa matkustusluokassa, se on ihan fakta, ja uskon että varsinkin vauvaiän ohitettua paljon on vanhemmista kiinni (joku nyt varmasti kivittää mut tästä kun oma ei ole vielä tuossa iässä ja mutuilen 😀 ). Eipä kenenkään kuorsaustakaan ole kiva kuunnella, mutta siitä ei taideta huomautella yhtä ahkerasti.

      Mua ärsyttää suunnattomasti tuo lapse paikka on kotona -mantra, elämä on todellakin monella ihan jossain muualla kuin Suomessa josta reissataan pari kertaa vuodessa jonnekin. Se on monelle unelma-elämää, itselle täysin utopistinen ajatus tällä hetkellä.

  • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta maanantai, tammikuu 9, 2017 at 22:16

    No siis, asiastahan saa kukin olla mitä mieltä lystää. Mutta niin kauan kuin ei ole varaa korottaa economysta bisnekseen, on vaan kestettävä sikaosaston ilot kuten edessä istuvan selänojan alas laittaminen, rääkyvät lapset ja humalaiset kanssamatkustajat. Ja sitten kun on rahaa bisnekseen, on siellä yhtälainen oikeus olla niillä vauvamatkustajillakin, jos vauvan perheellä on siihen ollut varaa. Rahalla saa ja hevosella pääsee. Sitten vaan duunia tekemään ne, joita ärsyttää. Voi sitten lentää jossain lapsivapaassa first classissa tai yksityiskoneella. Siihen asti ei oo nokan koputtamista. Bisnekseen vaan, jos joskus teille tulee tilaisuus! 🙂

    • Reply destinationloma tiistai, tammikuu 10, 2017 at 08:37

      Hear hear 😀

      • Reply lena tiistai, tammikuu 10, 2017 at 19:43

        Kiitti näkökulmasta Meri! Mä ymmärrän tän näkökannan myöskin, että lentoyhtiöt varmasti kieltäisivät lapsimatkustajat jos niistä olisi suurempi ongelma – mikä saattaisi taas johtaa erilaisiin imago-ongelmiin. 😀

  • Reply Päivi / Puolivälissä maanantai, tammikuu 9, 2017 at 21:57

    Olen itse asiassa lentänyt lapsen kanssa businessluokassa ollessani vielä äitiyslomalla. Matka tosin oli vain kaksi tuntia Helsingistä Hampuriin. Lapsi oli vähän alle vuoden ja juuri opettelemassa kävelemään eikä varmasti olisi malttanut istua sylissäni koko aikaa. Businessluokkaan päädyin pistekorotuksilla ja oikeassa olin: siellä oli tuolla reitillä ihan tyhjää. Meillä oli kokonainen penkkirivi aivan edessä, jossa lapsi mahtui mukavasti liikuskelemaan ja leikkimään. Minä puolestani sain rauhassa luettua Hesarin ja juotua samppanjaa. Oli ehkä rennoin matka lapsen kanssa ikinä.

    • Reply lena tiistai, tammikuu 10, 2017 at 19:41

      Kiitos näkökulmasta, Päivi! Düsselin lennolla lauantaina oli 6 businesspaikkaa, loput koneesta oli normaalia turistia… eli ei ainakaan viikonloppuisin ole kovin kova ryysis bisneksessä . Pitäisköhän kokeilla. 😉 Voisin itsekin napata hesarin ja Ultima Thulesta siemailla samppanjaa.

  • Reply Susanna maanantai, tammikuu 9, 2017 at 20:25

    Mielestäni pienen huutavan/kiljuvan lapsen/vauvan kanssa matkustavien äitien tulisi ajatella ja arvostaa myös muita kanssamatkustajia, eikä vain ajatella itseään että on niin kiva nyt lentää ja kiljuttaa lasta lennolla jota ei pystytä saamaan hiljaiseksi tai ei edes yritetä. Jotkut käyttäytyvät sillä tavoin.

    Ymmmärrän todella hyvin ihmisiä joita raivostuttavaa/inhottaa kiljuvat lapset lennolla, sillä minunkaan mielestäni perheet joiden lapset huutaa 24 tuntia eivät vaan kuulu lennolle ykkösluokkaan, rajansa kaikelle! En sano etteivät perheet saisi lentää, tietysti saavat, sillä matkailu on myös perheitä varten. Mutta mieluiten perheitä varten joilla on käytöstavat kunnossa ja jotka osaavat konstit saada lapsi hiljaiseksi edes jossain vaiheessa. Pieni itku kuuluu lapsilla asiaan, mutta ei sellainen jatkuva huuto. Lentokoneen paine saattaa käydä lasten korviin, kun aikuisillakin käy, mutta moni ei välitä ajatella asiaa yhtään. Mutta lapset pitää osata pitää sen verran kurissa ettei turhaa huudeta ja kiljuta koko lennon aikaa.

    Ymmärrän tämän tilanteen kun asuin pitkään yhdessä talossa, jossa naapurin lapsi huusi 24 tuntia vuoden ympäri. Se oli aika rasittavaa ja väsyttävää muille. Lasta ei koskaan viety lääkäriin ja lapsen äiti vain sanoi että lapsella on korva kipeä. Eli kun lapsi on sairas ja huutaa niin lapsi saa huutaa ja muiden asukkaiden tai kanssamatkustajien tulee vain yrittää ymmärtää. Kyllä hän kävi välilä perheineen myös lentomatkalla naapurimaassa. Omasta mielestäni asia ei ole niin ja muutaman kerran kun heiltä kuului sekä lapsen karjuntaa (ei mitään pientä huutoa) +musiikkia niin laitoin seinän viereen soimaan heviradion täysillä, vaikka en heviä yleensä kuuntele, niin johan tuli hiljaista. En ole koskaan ymmärtänyt sellaista asennetta että meluperheet saisivat meluta ja asiasta ei saisi sanoa. Oli kyseessä vain naapuri tai bloggaaja, asia tulee ymmärtää ja ottaa muut huomioon eikä olla itsekäs. Muussa tapauksessa voi lentää yksityiskoneella, kuten joku tuohon uutiseen oli kommentoinutkin. Kaikki ovat kuitenkin olleet joskus pieniä, joten pienestä huudosta ei tarvitse hermostua, mutta jos se jatkuu koko lennon ajan ja jos lento kestää vaikka 6-9 tuntia se on jo liikaa.

    En sitten tiedä mitenkä perheet itse suhtautuisivat asiaan jos viereen tulisi vaikka keski-ikäinen mies joka olisi juopunut ja karjuisi lakkaamatta 9 tunnin lennon? pitäisikö asia vain yrittää ymmärtää?

    en usko että pikkulapsiperheet tykkäisivät sellaisesta käytöksestä, joten oli huutaja lapsi tai aikuinen sitä ei tarvitse ymmärtää ja pitäisi olla joku konsti olla hiljaa. Aikuinen huutava ihminen yleensä jopa pidätetään, lapsilla asia on tietysti eri asia. Asiat eivät ole mustavalkoisia. Minulta ei kyllä heru sääliä tuota bloggaajaa kohtaan, jos hän tietää ettei saa lastaan olemaan hiljaa hän voisi lentää sitten kun lapsi on hieman isompi ja ymmärtää olla huutamatta

    • Reply Mm maanantai, tammikuu 9, 2017 at 20:53

      Minusta on aika tylysti sanottu, että lennä kun lapsi on isompi. Me asumme australiassa ja lennot Suomeen isovanhempien luo ovat pitkät. Mutta en todellakaan aio odottaa, että lapset ovat yläasteikäisiä ennen kun pääsevät vierailemaan mummolassa! Lennot 2 vuotiaan kanssa on kyllä mennyt erittäin hyvin tähän mennessä.

      • Reply lena tiistai, tammikuu 10, 2017 at 19:39

        Olen MM kanssasi samoilla linjoilla. On meitä ulkosuomalaisia, joiden on ihan oikeasti ”pakko” matkustaa Suomeen, ja ainoa väline siihen on lentokone. Paljon matkustava lapsi osaa kyllä käyttäytyä, ja vauvoilla (+pienemmillä) voi olla oikeasti korvien jne kanssa ongelmaa. Ei huutavasta lapsesta vanhempikaan nauti, ja varmasti tekisi mitä vain jotta vauva ei itkisi.

        • Reply Kata torstai, tammikuu 12, 2017 at 05:30

          Meitä on tosiaan paljon jotka emme voi odotella, että lapset kasvaisivat isommiksi ennen kuin lähdetään reissaamaan! Asuinmaidemme kehnojen terveydenhoito-olojen vuoksi minut on miehen työn puolesta ”evakuoitu” Suomeen synnyttämään kaikki kolme lastamme – siinä yhteydessä olen lentänyt matkat Atlantin toiselta puolen business-luokassa, ensin kovasti raskaana Suomeen ja sitten vastasyntyneen (ja sisarusten) kanssa takaisin kotiin. Businessluokkaa ei nimestään huolimatta ole tarkoitettu *ainoastaan* työmatkalaisille vaan siinä niin kuin ykkösluokassakin on lupa matkustaa ihan kaikilla joilla sinne liput on.

  • Reply Jerry / Pako Arjesta maanantai, tammikuu 9, 2017 at 19:57

    Hyvä kirjoitus, joka herättää varmasti tunteita monissakin ihmisissä. Itse sanon ihan täysin kaunistelematta, että lähtökohtaisesti matkustaisin mieluummin busineksessa ilman niitä lapsia ihan vain sen takia, että monesti siellä economyn puolella lapsista on ollut huonoja kokemuksia. MUTTA samalla sanon, että lapset saavat matkustaa siellä siinä missä muutkin, jos osaavat käyttäytyä, eli jos vanhemmat osaavat pitää lapset ”kurissa”. Omasta mielestäni busineksessa pitää päteä samat säännöt kaikkiin iästä riippumatta, sillä yleisesti ottaen sieltä haetaan rauhaa ja hiljaisuutta hemmetin kovilla hinnoilla. Jos rehellisiä ollaan niin ehkä pikkuvauvaa ei kannata välttämättä ottaa sinne, jos ei oikein tiedä, miten hyvin kestää sitä lentämistä, mutta jos on varma siitä, että lennosta ei tule ongelmaa niin siitä vain. Ymmärrän kuitenkin sen, miksi asia saattaa mietityttää vanhempia, mutta mielestäni jo se itsessään osoittaa huomaavaisuutta ja hienoa asennetta, että edes miettii asiaa :).

    Ja niitä isompia vauvoja en suostu lähteä vilkaisemaankaan sinne Thaimaan lennoille, sillä olen kuullut ihan tarpeeksi paikkaansa pitäviä tarinoita myös niistä business puolen hulivileistä, jotka vetävät viinaa ja nappeja x).

    • Reply lena tiistai, tammikuu 10, 2017 at 19:37

      Kiitti Jerry! Odottelinkin kommenttiasi kun tämän julkaisin. 🙂 Ymmärrän tuon näkökulman hyvin, ja matkustusluokasta riippumatta vanhempien pitää osata ottaa muut matkustajat huomioon. Toki pienten vauvojen käytöstä ei voi niin kontrolloida kuin vanhemman, ja silloin pitää tilanne miettiä tarkasti edeltävien lentojen perusteella. Isompi lapsi taas osaa käyttäytyä jos sitä vanhempien toimesta vaaditaan, ja uskonkin että kokenut lapsimatkustaja + fiksut vanhemmat yhtälöllä ei ole mitään ongelmaa. Hahaa, tsekkaas Bangkokin reitti busineksessa, mulla on kokemusta vaan sieltä turistista ja yhden kerran oli aikamoinen sirkus menossa!

      • Reply Jerry / Pako Arjesta tiistai, tammikuu 10, 2017 at 21:39

        Jotenkin heti kiinnitin huomiota ;).

        Tosiaankin sellainen aihe, joka ei ole missään nimessä mustavalkoinen, joten mitään kunnon vastaustahan tähän ei voi kukaan antaa. Enimmäkseen ihmisillä on tullut niitä negatiivisia asenteita lapsimatkustajia kohtaan siitä syystä, että harmittavan monet vanhemmat eivät tunnu kasvattavan lapsiaan käytöstapojen suhteen (nyt ei puhuta vauvoista) :/. Sen takiahan hyvin käyttäytyvistä lapsista sanotaan melkein aina erikseen, että ”kylläpä istuukin nätisti” tai ”käyttäytyypä hyvin” yms., koska siihen ei ole totuttu.

        En halua koskaan lentää Bangokiin edes busineksessa, koska tiedän ihan henkilökunnalta, että sielläkin puolella sekoillaan hemmetisti, kun pääsee halvalla juomaan ilmaista viinaa x). Ei kiitos! Kuulin myös, että lähes jokaisella lennolla laitetaan jossain päin konetta joku sankari käsirautoihin, eli ehkä tuo ei sovi minulle :P.

  • Reply Fanny maanantai, tammikuu 9, 2017 at 18:12

    Moi!

    Hyvä kirjoutus. Itse lennän kaikki pidemmät lennot business-luokassa ja valitettavasti annan palautetta huutaville/itkeville/myökkääville matkustajille iästä riippumatta. Toki vauvan itku nousussa ja laskussa ei minua haittaa ja pari kertaa lennon aikanakin on fine, mutta jatkuva itku/huuto jne ei kuulu business/first classiin. Tällöin lentoyhtiön täytyy voida pyytää lasta siirtymään muualle. Business ja first classeissa maksetaan lentomukavuudesta tuhansia ja siihen hintaan ei tarvitse kuunnella huutoa tai itkua.

    • Reply lena tiistai, tammikuu 10, 2017 at 19:34

      Kiitos paljon Fanny! 🙂 Ymmärrän hyvin ajatuksesi – ja sen, että palautetta pitää pystyä antamaan jos meteli nousee normaalia korkeammalle (joka on toki sitä vauvoilla vähän enemmän kuin normaaliaikuisella). Fiksu vanhempi tekee kaikkensa asian ratkaistakseen, ja toki mölyävä aikuinenkin pitää saada rauhoittumaan. Tämä on kinkkinen kysymys, tosin tällä hetkellä teoreettinen itselle koska pääosin Euroopassa olemme tänä vuonna ja noita hyviä businesstarjouksia ei usein meidän lentopäivillä ole.

  • Reply Kthetraveller maanantai, tammikuu 9, 2017 at 18:12

    Me olemme lentäneet monasti lastemme kanssa busineksessä ja monasti heitä on katsottu ensin kauhuissaan ja sitten hämillään. Ensireaktiona (erityisesti vanhemmilla ihmisillä) on ollut se pelko, että lapsistamme on lennolla haittaa. Matkaa myöten ilme muuttuu hämilliseksi ja rauhoittuu, sillä lapsemme osaavat matkustamisen säännöt. Hiljaisia tenavia, jotka ei aiheuta minkäänlaista häiriötä ympäristölleen. Muutaman kerran meitä on jopa kiitelty lastemme käytöksestä.

    Veisinkö pienen vauvan/taaperon businekseen? Juu ja en. Mukaan tarvitsisin ehdottomasti toisen aikuisen, sillä lapsen viihdyttäminen pitkällä lennolla on melkoinen projekti, jos kyseessä on päivälento. Jos ja kun lapsi alkaisi kiukuttelemaan, veisin melkoisen nopeasti lapsen pois busineksestä hieman kauemmaksi ja pyrkisin saamaan lapsen melkoisen nopeasti hiljaiseksi. Samalla tavallahan se lapsen itku häiritsee turistin puolella kuin busineksessä/förstissä.

    • Reply Kthetraveller maanantai, tammikuu 9, 2017 at 18:18

      Ja pöh, mikä teksti. Huonoa suomea, mutta täällä on härdelli kotona. Monta asiaa tehtävä yhtä aikaa. Elämä on. 😀

      • Reply lena tiistai, tammikuu 10, 2017 at 19:29

        Ahh, tuo juurikin että toinen aikuinen pitäisi ehdottomasti olla mukana. En lähtisi itsekseen. ne lennot eivät ole herkkua jos pikkuinen ei satu nukkumaan. Silloin menisi lippu ihan hukkaan. Mutta joo, ehdottomasti pitäisi ottaa toiset huomioon ja yrittää ratkaista tilanne asap, viedä tietenkin pikkuinen mahdollisimman kauas muista. Mutta häiritseehän se itku muuallakin koneessa, ei pelkästään paremmissa luokissa. Tää on tosi kinkkinen juttu kokonaisuudessaan, näyttää herättävän mielipiteitä suuntaan ja toiseen. Arvelinkin, että näin käy… sen verran herkullinen aihe. 😉

    Leave a Reply