Esittelyssä: Viking XPRS:n uudistus

Yhteistyössä Viking Line

No nyt se on täällä, uudistunut Viking XPRS! Aivan ekojen joukossa en laivalle kirmannut katselemaan tuunattuja paikkoja vaan päätin odottaa siihen saakka, kunnes uusi yökerho Club X avattaisiin. Viime viikonloppuna meikä astelikin laivan sisään innosta piukeana muutaman muun laivaharrastajan kanssa. Sen verran käytin laivatytön silmänräpsytystekniikkaa, että tilasin minulle ja laivaharrastajaryhmälle pienoisen esittelykierroksen uusituissa tiloissa.

Kaksi viikkoa Landskronassa, mutta miksi siellä saakka?

Viking XPRS oli uudistettavana tammikuussa 2017 parin viikon ajan Landskronan telakalla, jolloin Viking XPRS:n tuuraajalla, m/s Rosellalla, matkasi yhteensä 43 000 matkustajaa. Jotkut saattoivat kritisoida Viking Lineä siitä, ettei tuunaustyötä tehty Suomessa, mutta saimme kuulla ymmärrettävän syyn sille. Landskronan telakka sijaitsee 700 kilometriä etelämpänä, joten ilmastokin on tähän vuodenaikaan suotuisampi mm. maalaustöille. Monet laivaharrastajat varmaan muistavat surullisen kuuluisat, Tallinnassa vuonna 2015 pakkasten aikaan maalatut aaltoviivat Rosellan kyljessä. Uusiksihan nekin meni myöhemmin, joten tarvinneeko tuota Viking Linen päätöstä enää sen enempää mietiskellä.

Suomenlahden suosituin laiva

Tallinna24.ee -matkailusivusto julisti viime vuonna Viking XPRS:n suosituimmaksi laivaksi Suomenlahden ylitykseen ja vuodesta 2008 Helsingin ja Tallinnan väliä sahannut laiva ottikin 15:nnen miljoonansa matkustajansa kyytiin 15.11.2016. Monia kokemuksia kyseisestä aluksesta siis on ihmisille kertynyt, mutta hyvin moni yhtynee samaan näkemykseen siitä, että alus on melkoisen pieni kyseiselle reitille. Takkeja ja nyssäköitä penkkejä varaamassa ja tuskaisia matkustajia metsästämässä omaa paikkaansa, huonossa tapauksessa tarjottimen kera. Uudistuksen myötä laivalle tulikin mukavat 150 istumapaikkaa lisää, joten mielenkiinnolla kävin kurkkaamassa, oliko tehdyt muutokset onnistuneita. Onneksi menomatkalla oli mukana pirteä Helsinki-Tallinna -reitin linjapäällikkö Jaakko Ahti, joka piti meille pienen tietoiskun laivan saapuessa Tallinnaan. Intendentin johdattamana pääsimme vielä kiertämään laivan tiloja rauhalliseen aikaan, joten ei pöllömpi päivä.

Ympäristöystävällisempi alus

Isoin muutos tehtiin pinnan alle, kun laivaan asennettiin uudet Rolls-Roycen potkurit. Niiden myötä Tallinnan ja Helsingin väliä voidaan huristella kolmen pääkoneen sijasta kahdella pääkoneella, joka tietysti vähentää polttoaineen kulutusta ja kuormittaa ympäristöä vähemmän.

Bistro Bella ja Robert’s Coffee

Tassu ylös, jos olet seisonut joskus Bistro Bellan buffajonossa tuskaisena ja päivitellyt pitkiä jonoja. Minä myönnän ihan suoraan, että melkoisen lämpimänä olen monasti jonossa käynyt, juuri buffetlinjastojen huonon toimivuuden takia. Vihdoin ja viimein  meidän matkustajien ja XPRS:n työntekijöiden toiveita on kuultu, sillä buffetlinjasto pistettiin uuteen uskoon uudistuksessa. Harmi sinänsä, etten itse ehtinyt testaamaan linjaston toimivuutta käytännössä, sillä näppärän Blue Delin antimet sopivat minulle aikataulullisesti paremmin.

Viking XPRS Bistro Bella kasvismenuViking XPRS Bistro Bella jalkiruokapoyta

Saanen esitellä jälkiruokapöydän. Nyt henkilökunta saa asetella ja lisätä jälkiruokia rauhassa häiritsemättä asiakkaita.

Viking XPRS Bistro Bella uudistus

Ja siinä puolestaan uusittu ruokalinjasto. Lisää pöytätilaa tarkoittaa sitä, että me nälkäiset matkustajat saamme enemmän vaihtoehtoja. Kasvisruokavaihtoehtoja esimerkiksi on lisätty entisestään ja meikätyttöhän kiittää.

Bistro Buffetin vieressä sijaitsevan, erikoiskahveja tarjoavan Robert’s Coffeen istumapaikkoja lisättiin uudistuksessa ja ulkoasuakin päivitettiin. Nyt linjasto on paremmin aseteltu ns. buffetin luukulta, joten ajoittainen ryysis pitäisi olla paremmin hallittu.

Viking XPRS Robert Coffee 2Viking XPRS Roberts Coffee

Hei hei Dance Pavillion, tervetuloa Club X ja ihana kesäterassi!

Tassu taasen ylös, jos Viking XPRS:n yökerho Dance Pavillion tuntui auttamattoman pienelle. Pimeä peräbaari, jossa porukka vaelteli määrätietoisesti takakannelle juuri meidän tanssilattialle tuijottavien edestä. Nyt se on historiaa. Tiloja kasvatettiin kolmanneksella ottamalla perän ulkokannelta lisää tilaa. Samassa kattoakin korotettiin hieman, jotta saatiin parannettua valaistusta ja äänimaailmaa. Viking Gracesta tuttu kaareva takaikkuna ilmestyi meidän matkustajien iloksi (harmi vaan, peräaallot jää vieläkin näkemättä), esiintymislavaa kasvatettiin ja tanssilattiaa sijoiteltiin hieman uuteen uskoon. Tupakkatilaa parannettiin ja uloskäynti ulkokannelle pistettiin menemään tupakkatilan ja vessojen välistä, joten kulkuliikenne ei haittaa esiintyjien katsojia ollenkaan. Niin juu, ja mikä parasta kaikkia janoisia ajatellen, baaritiskiä kasvatettiin entisestään, joten tiskille pääsee nopeammin. Testattu on, ja lauantain täydellä lähdöllä meikäläinenkin sai melkoisen nopeasti juomaa baarimestarin hymyn kera.

Viking XPRS Club XViking XPRS Club X lisäpaikatViking XPRS Club X viihde

Isomman lavan myötä laivalle saadaan houkuteltua enemmän tähtiartisteja, joten seuratanssin ystäviä hemmotellaan keskiviikon ja torstain tanssilähdöillä. Mikäs sen mukavampaa, kuin viettää mukava ilta tanssien iskelmämusiikin tahtiin ja köllähtää pehmoiseen petiin pienen kävelymatkan päässä. Ei taksijonoja tai julkisten aikataulujen kyttäämistä, vaan majoitus kohtuulliseen hintaan ja merimyymälän ostokset kotiinviemisiksi siinä samassa.

Viking XPRS aurinkokansi

Mutta eipä ne jatkotilat jääneet ainoastaan uuden yökerhon puolelle. Jatkettu yökerho vaati jatketun katon, joten ulkokannella viihtyviä hemmotellaan laajennetulla aurinkokannella. Kesäkaudella kannella 8 voidaan nauttia ulkokansigrillin ja -baarin tuotteista mukavilla sohvaryhmillä istuen ja kannelle 10 tulee vielä ulkobaari.

Ah, ne Itämeren pehmeimmät sängyt!

Kyllä, neljä niitä vain on, mutta keulassa sijaitsevat LYX Seaside Premium -hytit saivat uudistuksessa Helsingin laivoilta tutut ihanan muhkeat Comfort-luokan sängyt. Samassa LYX- hyttien matot vaihdettiin ilmaa puhdistaviin Desso Air-mattoihin, joten kyseiset minibaarilliset hytit ovat mukava pikku luksus merimatkalle. Muista hyteistä osa sai toisenlaiset matot jo Landskronassa, mutta loppujen hyttien matot vaihdetaan muutamien viikkojen sisällä aluksen ollessa normaalisti liikenteessä. Kokemattomien kannattaa harjoitella ahkerasti vessapaprun vetoa maissa sijaitsevissa yleisövessoissa, sillä säästöä tuovat ”yhden paperin vetoautomaatit” ovat saapuneet Viking XPRS:n hyttien vessoihin. Vinkkejä pitkään vessapaperipötköön voi tiedustella vaikka meikäläiseltä.

Uusittu Shopping World

Myymälän peränurkasta poistettiin varasto, jolloin merimyymälään saatiin muutamia lisäneliöitä. Uusi ilme on vaalea ja moderni, mutta hyllyjen asettelu sisääntulon kohdalla saattaa hämätä sisääntulijaa. Kulku alkoholien puolelle tapahtuu kosmetiikkaosaston päästä hyllyjen välistä, joten ihmiset voivat luulla erehdyksissä myymälää pelkäksi kosmetiikkamyymäläksi. Muutaman näinkin kääntyvän kannoillaan, joten jonkinlainen opastus (esim. Ikeasta tuttu pohjapiirros ovella) voisi auttaa asiaa.

Viking XPRS Taxfree

Nou hätä, ei tämä käytävä jää tällaiseksi. Seinille tulee vielä mainoksia.

Jalkamatkustajien ennakkotilaus, mikä oiva keksintö!

Vaikka Shopping World onkin tuunattu uuteen uskoon ja saanut lisäneliöitä uudistuksessa, aina ei vain innosta palloilla hyllyjen välissä ja jonotella. Viking Line tarjoaa ennakkotilausmahdollisuutta myös jalkamatkustajille, jos ostosten yhteissumma täyttää vähintään 250 euroa. Tilatut tuotteet voi noutaa valmiiksi ostoskärryihin pakattuina ja mikäli ostoksia on isompikin määrä, pakataan tuotteet rullakkoon. Eikä siinä vielä kaikki, niin kuin ostos-tv:ssä tupataan sanomaan. Viking Linella on diili Kovasen kanssa, joten kuljetuskin hoituu tarvittaessa sinne, minne asiakas haluaa ostoksineen mennä. Taksimatka on luonnollisesti maksettava itse.

Hip hei matkoja varaamaan ja laivalla tuhlaamaan. Viking Club uudistuu ja nyt päästään keräämään bonuspisteitä!

Matkustajien toiveita on vihdoin ja viimein kuultu, sillä me kanta-asiakkaat pääsemme keräämään bonuspisteitä, taikka tarkemmin sanottuna Veneitä 17.2.2017 lukien. Odotettu uutuus takuuvarmasti, joten viimeistään nyt kannattaa liittyä Viking Line Clubin jäseneksi. Lisätietoja uudesta kanta-asiakasjärjestelmästä voit lukea täältä.

No, mikäs on laivatytön mielipide?

Laiva on edelleen liian pieni silloin, kun matkustajia on paljon liikkeellä, joten suosittelen varaamaan hytin päivämatkallekin. Yökerho on huomattavasti parempi kuin ennen, joskin pienihän se on ns. risteilylautan yökerhoksi. Täytyy kuitenkin muistaa aina, että kyseessä on ylimenoon tarkoitettu pika-alus, eikä Viking XPRS:ää ja esim. saman varustamon Gabriellaa tai Mariellaa, saatikka Gracea passaa verrata toisiinsa. Sillä tuunausajalla ja niillä ”palstametreillä” ja tiloilla, joita laivalla on annettavana, on uudistus mielestäni onnistunut. Lyx-hytin Comfort sängyt on erinomainen uutuus, mutta mielelläni olisin toivonut muutaman AD2 Seaside Comfort tai BD2 Inside Comfort -hytin siinä samassa. Buffet jäi testaamatta, joten linjaston toimivuus on minulle yksi iso kysymysmerkki. Siitä kuitenkin iso plussa, että meitä kasvissyöjiä on ajateltu uudistuksessa ja pakko kehuskella tähän väliin vielä, että Blue Delissä tarjottu punajuuri-vuohenjuusto hampurilainen oli kerrassaan syntisen hyvä. Vuohenjuustoa oli kerrankin kunnon köntsä, josta syystä suosittelen hampparia lämpimästi erityisesti vuohenjuuston ystäville.

Erityiskiitokset annan laivan henkilökunnalle. 98 % henkilökunnasta on virolaisia, mutta suomen kielellä tulin toimeen kaikkialla asioidessani. Kaiken kukkuraksi palvelu pelasi ja hymyjä tuli kiitettävästi, mikä loi laivalle mukavan tunnelman.

Ja sitten se klassinen ”silmänilo- ja voisiko sanoa tässä tapauksessa kuulemisilopalkinto”:

Tällä kertaa sen saa Helsinki-Tallinna välin linjapäällikkö Jaakko Ahti, joka esiintyi varmoin ottein ja pitkän herran karismaattinen olemus täytti koko kokoustilan. Pikkupojo leukakuopasta aluksen päällikkö Frank B:lle, joka esitteli meille maakravuille aluksen komentosiltaa ja tämä komentosiltatyttö oli taas täpinöissään. Niin monta nappulaa ja vieläkin totaalinen ymmärtämättömyys sille, miten helpolta kapteenit saavat työnsä kuulostamaan. Enää puuttuu Sandstorm poppivehkeistä ja luu ulos jostain ikkunasta satamaan pakitettaessa. Hatunnosto siis senttimetrin tarkalle parkkeeraamiselle satamassa ja minä jätän nuo hommat suosiolla ammattilaisille.

Yhteistyössä Viking Line. Tarjotusta merimatkasta ja hytistä huolimatta mielipiteet ihka omia ja lahjomattomia.

Blogiani voit seurata myös Facebookissa, Bloglovinissa ja Instagramissa. Facebookiin päivitän myös blogin ulkopuolisia kuulumisia, joten sieltä näet ajankohtaisemmin missä meikäläinen milloinkin menee.

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

7 Comments

  • Reply Pekka Alitalo lauantai, huhtikuu 27, 2019 at 14:39

    Viking XPRS on ihan mukava vaihtoehto lähinnä hotellin korvaajaksi helsingissä käydessä. Viking Line voisi tuoda turusta vaikka Amorellan hoitamaan nuo yön yli kestävät miniristeilyt, kun uusi laiva on saapunut. Tällä hetkellä bileriteisteily käyttöön on vain tuo Tallink Europa, joka on aikamoista kuraa laadultaan kaikin puolin.

    • Reply Kthetraveller lauantai, huhtikuu 27, 2019 at 15:19

      Minäkin kyllä odotan kovasti sitä, että Amo tuotaisiin hoitamaan yli yön kestäviä risteilyjä. Sellaisia 22-h versioita, joita ennen vanhaan oli. Saas nähdä, mitä viikkari tekee Amolle uuden laivan saavuttua. Kiitti kommentista Pekka!

  • Reply Kokemuksia ja esittelyssä: Viking FSTR ja Club Lounge - Passionate Traveller perjantai, huhtikuu 21, 2017 at 18:59

    […] FSTR:n aisaparina toimii Viking XPRS, ja tuosta uusitusta suomalaisten suosikista voit lukea täältä. Mariella ja Gabriella liittyvät mukaan 1.7 – 6.8.2017 väliseksi ajaksi, jolloin punaisen […]

  • Reply alex torstai, helmikuu 16, 2017 at 19:19

    Moi,
    Kiitos esittelystä – hyvän yleiskuvan sai tästä XPRS’n uudistuksista!
    Bistro Bellan linjastouudistukset, joissa pöytien täyttö onnistuu takaa on hyvä juttu. Hieman tosin mietityttää lämminruokapöydän laajennuksen toimivuus käytännössä, sillä kuvien perusteella näyttää siltä, että tila on nyt jäänyt melko ahtaaksi molemminpuolisille U-mutkille. Aika näyttänee miten toimii käytännössä.
    Lisätila Club X’ssä on enemmän kuin tervetullutta, ja vielä kun ihmiset oppisivat pois tästä paikkojen varaamisesta niin saattaisi tämä tuskainen paikkojen metsästyskin helpottua.
    Plussaa kaarevasta peräikkunasta; harmi vaan, ettei näköalaa peräaallokkoon saatu, sillä itselle nämä näkymät ovat niitä kaikkein mieluisimpia ja rentouttavimpia maisemia laivamatkalla (keulanäkymien ohella).
    Peukku myös Comfort-luokan patjoille – niitä lisää muihinkin hyttiluokkiin, kiitos.

    On hieno juttu, että kummatkin laivayhtiöt satsaavat myös ympäristöasioihin uudistusten ja uudisrakennusten myötä. Moni-ilmeinen, herkkä Itämeri tarjoaa maailman kauneimpia ympäristöjä merimatkoille, joten sitä pitää kaikin tavoin vaalia ja varjella.

    • Reply Kthetraveller perjantai, helmikuu 17, 2017 at 11:13

      Samaa kuules minäkin mietin tuosta lämpimien ruokien buffalinjastosta. Meikäläisellä meinaa mennä hermot jo Viking Gracella, kun ihmiset poukkoilee miten sattuu. Omasta mielestäni U-mutkat ei toimi, mutta olenkin sitä vanhan mallin suosijaporukkaa, eli Mariellan ja Gabriellan pitkä pötkö on se paras mielestäni. Ja nuo peränäkymät + keulanäkymät on myöskin minun lempparinäkymiä. Niihin suuntiin olevien ikkunoiden äärellä viihtyy tovin, jos toisenkin. Nuo Comfort-patjat ei ole valitettavasti mahdollisia ns. tavallisiin hyttiluokkiin (tiedustelin aikoinani asiaa Helsinki-Tukholma -välin linjapäälliköltä), koska ne ovat paksummat ja sängyt ei me sitten seinään kiinni. Harmi.

      Ja on muuten tosiaan hienoa, että meidän laivayhtiöillä satsataan ympäristöasioihin. Kehtaan väittää, että meillä on maailman kaunein saaristo.

  • Reply Roope Hietala keskiviikko, helmikuu 15, 2017 at 17:31

    Olen niin erimieltä tuosta yökerhojen vertailtavuudesta. M/S Viking XPRS:llä järjestetään ihan samalla tavalla ellei jopa enemmän viihdesisällöllisiä erikoisristeilyjä, kuin vaikka muilla varustamon aluksilla.

    Jopa Viking Linen pienimmän ja vanhimman aluksen M/S Rosellan yökerho on houkuttelevampi. Kyseinen alus tekee kaiken lisäksi vain päiväristeilyjä, ei laisinkaan yöristeilyjä kuten M/S Viking XPRS.

    Todella hienoa, että M/S Viking XPRS sai yökerholleen päivitystä. Katon korkeus on mahtava juttu ja käytännöllisyyden parantaminen. Mutta sisustus olisi kaivannut jotain uutta, koska nyt se näyttää edelleen samalta vanhalta Dance Pavillionilta. Esimerkiksi tämän postauksen ensimmäinen valokuva yökerhosta kertoo paljon. Vain tuoleja sekä pöytiä – ei mitään innovatiivisia ratkaisuja. Muuten uudistukset yökerhossa vaikuttavat onnistuneilta, esimerkiksi baaritiski.

    Robert’s Coffeen uudistamisesta täytyy vielä antaa täysi 10! 🙂

    • Reply Kthetraveller keskiviikko, helmikuu 15, 2017 at 19:25

      Toit hyviä poitteja Roope, kiitos! Näin blondin logiikalla ajattelen, ettei sinne perään ole voinut paljoa enempää pistää rautaa, ettei se ala jo vaikuttamaan löpökuluihin. Noilla tiloilla on varmaan täytynyt mennä. Minä, hyi minua, näen yökerhon päiväsaikaan kassikansan ja juomaväen paikkana + illalla sitten hiukkasen riehakkaampana paikkana. XPRS:n paikkapulan takia yökerhoon on täytynyt saada lisää istumapaikkoja niille kuuluisille takeille ja laukuille, joten eipä sinne voi paljoa rekvisiittaa noilla neliöille laittaa. Ja oluttuopposkansalle riittää penkki + pöytä. Hieman tuunattu Dance Pavillionhan se on, mutta minä pidän Viking XPRS:ää edelleen vain pikalaivana, en entisaikojen Cinderellana/Isabellana, jotka veti 22 h:n reissuja Helsingistä Tallinnaan. Mäkin tykkään muuten siitä baaritiskistä. Oisin voinut tuijotella sitä pidempään 🙂

    Leave a Reply