Notice: Trying to get property 'plugins' of non-object in /var/www/www.rantapallo.fi/wp-content/plugins/styles/classes/styles-customize.php on line 150

Reissuvuoteni 2016: Taas mentiin!

Taitaapi olla monelle matkabloggaajalle tullut tavaksi pistää vuoden reissut yhteen nippuun vuoden loppupuolella ja katsella, missä sitä tulikaan reissattua. Pikkuisenhan minua nolotti, kun pohdin, miten paljon vietin aikaani risteillen milloin milläkin, mutta kyllä niitä mantereellakin tehtyjä reissuja löytyi ihan kiitettävästi. Alla siis meikäläisen vuoden 2016 reissut, olkaattes hyvät!

Tammikuu

Vuoden 2016 otimme vastaan poikkeuksellisesti yläilmoissa, kun lensimme muutamaksi päiväksi Dubaihin koko perheen kera. Olimme melkoisen uupuneita lähipiiriämme ja perhettämme koetelleisiin tapahtumiin, joten halusimme matkustaa jonnekin hemmoteltavaksi edes vähäksi aikaa. Hotelliksi valikoitui Conrad Dubai ja sieltä ihan mukava Executive-huone loungen käyttöoikeudella. Ja mukava reissuhan siitä tuli, vaikka auringosta nauttiminen jäi vähemmälle surkeiden kelien takia. CNN rankkasi muuten viime vuonna Conrad Dubain Executive Loungen yhdeksi maailman parhaista loungeista, enkä ihmettele yhtään. Arvosteluni Conradin Loungesta ja huoneesta voit lukea täältä.

Conrad Dubai Executive Room

Tammikuun loppupuolella lensimme miehen kanssa kahdestaan Los Angelesiin, jossa tasailimme jet lagia pari päivää ennen viikon mittaista Meksikon risteilyä. Los Angelesin reissulla meillä oli vain yksi tavoite, käydä tutustumassa RMS Queen Maryyn. Siinä on muuten kohde, jossa kannattaa piipahtaa, jos merenkulkuhistoria tai Titanic-leffa kiinnostaa yhtään. Queen Marya koskevaan postaukseeni pääset tästä.

RMS Queen Mary

Helmikuu

Helmikuun alku menikin NCL:n sviittimatkustajien palveluista nauttien, sillä Meksikon risteilylle olimme varanneet aluksen keulassa sijainneen Penthouse-sviitin isolla parvekkeella. Vanhemmilla Norwegian Cruise Linen laivoilla on kahdenlaisen luokan sviittejä, ja hyvässä tapauksessa sviittimatkustamisen iloihin pääsee kiinni edullisestikin. Tuosta edullisemmasta sviittiluokasta voit lukea täältä.

Norwegian Cruise Line Suites

Eipä ne risteilyt jääneet siihen, sillä 20.2 kävimme koko perheen kanssa Viking Gracella Redramaa kuuntelemassa  ja loppukuusta vielä miehen kanssa kahdestaan Mariellalla testaamassa AD2 Seaside Comfort -hytin. Pienihän se oli, mutta ah, sitä sänkyä. Kyseisen hytin esittely ja arvostelu täällä.

Maaliskuu

Hiukkasen rauhallistahan minulla taisi olla, mutta kuun puolessa välissä teimme pikareissun Tallinnaan juuri telakalta saapuneella Silja Europalla ja katsastimme tuolloin tehdyt suppeammat uudistukset.

Huhtikuu

Tottahan toki Grease-musikaali piti käydä katsastamassa perheristeilyllä Silja Symphonyllä huhtikuun puolivälissä. Muutama päivä kotona, jonka jälkeen kävimme miehen kanssa nauttimassa toisenlaisesta viihteestä Silja Europalla. Viking Line kutsui minut vielä tutustumaan Gabriellan uudistuksiin samaisella viikolla ja tuolloin kävimme myös Tukholman lakritsifestareilla, joten huhtikuu oli oikea risteilyjen kuu.

Viking Gabriella uudistukset

Toukokuu

Melkoisen rauhallinen kuu, joskin toukokuun lopussa johdattelin työpaikkani ihmiset virkistysmatkalle Tallinnaan. Viking Linen ryhmämatkamyynti hoiti kaiken erinomaisesti ja laivallakin + maissa kaikki sujui moitteetta. Hyvä matka alusta loppuun saakka ja porukka tuntui tykkäävään.

Kesäkuu

Päätimme viedä lapset johonkin Suomen ulkopuoliseen huvipuistoon, joten varasimme perheristeilyn uudistetulla Gabriellalla. Minäkin päätin korkean paikan kammoisena koettaa voittaa pelkoni ketjukaruselli Eclipsessa, mutta eipä tuo pelkoni lientynyt siinä karmivassa vehkeessä yhtään. Pientä mäkätystä Gröna Lundille minä annan muutenkin, joten reissustamme voit lukea täältä.

Gröna Lund Eclipse

Juhannus menikin tuttuun tapaan mökillä nauttien olosta rakkaiden ihmisten kanssa.

Heinäkuu

7.7.2016 juhlimme mieheni kanssa 15. hääpäiväämme. Minulla oli alunperin toiveena päästä yöpymään lyhyen loman turvin pari yötä somessa uima-altaastaan hehkutetussa Villa Honeggissa, mutta emmehän me sitten sinne päätyneetkään. Miehellä nousi hiukkasen kulmakarvat, kun hän kuuli hinnan yhdelle yölle, joten oma ajamista rakastava Sulo Vilenini järjesti meille Villa Honeggia kalliimman matkan! No, jäipähän hotelleissamme yhden yön hinta alle 500 sadan euron, ja mieheni oli tyytyväinen. Vietimmekin sitten hääpäivämme viikon verran Alpeilla suhaillen. Yksi ikimuistoisemmista nähtävyyksistä matkallamme oli Sveitsissä sijaitseva Berggasthaus Aescher-Wildkirchli, josta kirjoitin postauksenkin.

Berggasthaus Aescher-Wildkirchli 3

Upeita maisemia, ihania hotelleita, niistä oli matkamme tehty.

Anyway, koto-Suomeen saavuimme vain vähäksi aikaa, kävimme piipahtamassa Pori Jazzeilla ja sen jälkeen lensimme koko perheen voimin viikoksi Espanjaan lomailemaan. Eihän se mennyt ihan niin kuin Strömsössä, sillä ensimmäisenä iltana loma-asunnossamme vieraili varas meidän nukkuessamme. Tarinaa tapauksesta ja siitä, miten vakuutusyhtiön korvausten kanssa kävi, löytyy täältä.

Elokuu

Elokuu oli taas pelkkä risteilyä. Kävimme pikaisesti perheen kanssa Tallinnassa 6.8 ja Ruotsiin risteilimme Silja Serenadella 19.8. Tulipa Family-hyttikin koettua tuolloin ihan ensimmäisen kerran Helsinki-Tukholma -linjalla.

Silja Serenade Family hytti

Syyskuu

Taas mentiin Ruotsiin, joskin hieman erilaisella kokoonpanolla, ja laivana oli Silja Symphony. Kyseisellä laivalla on yksi messevän kokoinen Promenade-hytti, josta voit puolestaan lukea lisää täältä.

Lokakuu

Lokakuun puolenvälin tienoilla suuntasimmekin taas lämpimiin maisemiin, kun lensimme perheen kanssa Miamiin. Tasailimme siellä oloamme muutaman päivän, jonka jälkeen astuimme Norwegian Cruise Linen isoimmalle alukselle Norwegian Escapelle. Tällä kertaa hurrikaani ei osunut itäisen Karibian reitillemme, mutta useimmat päivät meni pilvisiä maisemia tuijotellessa ja vesisadetta vältellessä. Tämä risteily oli ensimmäinen risteilymme laivayhtiön korkeimpina kanta-asiakkaina, joten pääsimme tutustumaan laivan toimintoihin Behind the Scenes Tourilla. Karibian-risteilijän kulissien takaisista toiminnoista voit lukea tarkemmin täältä.

Kthetraveller Norwegian Escape

Marraskuu

Marraskuussa tämä 90-luvun bilehile pääsi repäisemään oikein kunnolla, kun Radio Nova järjesti Retroristeilyn Helsingin laivoista retroimmalla m/s Mariellalla. Kerrassaan mahtava bilereissu ja jännästi tämäkin vanhus jaksoi. Retroristeilyt ovat hyvin suosittuja ja nytkin on enää muutamia hyttejä tähteellä ensi vuoden toukokuiselle Retroristeilylle, joten kannattaa pistää reissu varaukseen, jos Itämeren messevimmät ysäribileet kiinnostaa. Omat kokemukseni on luettavissa täältä ja siellä löytyy myöskin linkki Viikkarin sivuille.

Mariella Retroristeily Margarita

Eipä laivailut siihen jääneet, sillä Tallink Silja kutsui minut katsastamaan, miten Silja Europaa uudistetaan Muugassa. Melkoisen keskeneräiseltähän laiva näytti vajaata kuukautta ennen ”neitsytristeilyä”, mutta kuten kaikki tietää, niin laiva valmistui aikataulussaan. Muugan kuulumiset täällä.

Silja Europa kapteeni (2)

Joulukuu

Marraskuun viimeisenä päivänä suuntasin pariksi päiväksi Berliiniin tutustumaan hotellitarjontaan ja kaupunkiin. Minulla ei ollut kovin positiivista kuvaa Berliinistä aiemman viisiittini johdosta, mutta mieli muuttui uusimmalla matkalla ja siihen on osasyy Berliinin hyvä hinta-laatusuhde erityisesti hotelleissa. Tulen esittelemään teille tulevaisuudessa Berliinin Marriott-ketjun hotelleja, mutta sitä ennen vinkkejäni kaupunkiin on luettavissa täältä.

Berliini kuja

Eipä meikäläinen kerennyt muuta kuin käännähtää kotona, sillä Berliinin paluuta seuraavana päivänä lähdin miehen kanssa Manchesteriin lyhyelle vuorokauden pituiselle keikalle. Mieheni haaveena oli nähdä fanittamansa bändi, ja minä sitten uhrauduin kun muita ei ollut lähtijöiksi. Minä en ole kyseisen bändin musiikin ystävä sitten yhtään, mutta mitäpä en olisi mieheni eteen tehnyt. Mm. arvostelu Radisson Blu Hotel Manchester Airportista ja sen Business Loungesta tulee, kunhan kerkiän.

Radisson Blu Manchester Airport Business Lounge

Eikä siinä vielä kaikki, niin kuin ostos-tv:ssä tupataan sanomaan. Tallink Silja kutsui lehdistöä ja somettajia tutustumaan uudistuksiin Silja Europan ”neitsytristeilyllä”, ja minähän olin innosta piukeana menossa laivan ovista sisään. Silja Europan 16 miljoonaa maksaneista uudistuksista ja omat mielipiteeni niistä voit lukea täältä.

Silja Europa Executive Suite 1

Että nuin. 25 hotelliyötä vuoden aikana ja eri laivareissuja tuli tehtyä 16. Laivojen vaihdot jätin laskematta, joten luku olisi näyttänyt isommalle, jos olisin ruvennut pilkkomaan matkojani enemmän. Tästä on hyvä jatkaa vuodelle 2017, joten eiköhän reissukalenteri tule pikkuhiljaa täyttymään mukavista matkoista. Berliini ja sen luksuhotellit on ainakin tähtäimessä, mutta sitä ennen käydään kuuntelemassa Jazzia merten aalloilla.

Blogiani voit seurata myös Facebookissa, Bloglovinissa ja Instagramissa. Facebookiin päivitän myös blogin ulkopuolisia kuulumisia, joten sieltä näet ajankohtaisemmin missä meikäläinen milloinkin menee. Niin juu, ja aivan tavismenoa löytyy Snapchatistä nimimerkillä Kthetraveller. Omalla vastuulla sitten.