Notice: Trying to get property 'plugins' of non-object in /var/www/www.rantapallo.fi/wp-content/plugins/styles/classes/styles-customize.php on line 150

Risteile vapaammin Karibialla Norwegian Cruise Linen kyydissä!

Hieman väärinhän tuo otsikko on, sillä Norwegian Cruise Line, tuttavallisemmin NCL, risteilee lähes kaikkialla maailmassa. Vielä kun vaihtoehtoina on risteily aina muutamasta päivästä useiden viikkojen risteilyihin, löytyy jokaiselle varmasti jotakin.

Voinen puhua melkoisella kokemuksen syvällä rintaäänellä risteilemisestä Norwegian Cruise Linen laivoilla, sillä takana on viisi risteilyä kyseisen varustamon laivoilla, ja kuudes risteily on kovaa vauhtia tulossa. Syitä kyseisen varustamon käyttämiseen ovat kohtuulliset hinnat, sekä erityisesti lapsiperhematkustajan näkökulmasta myös se vapaus, jota NCL risteilemisessä tarjoaa. Ei ennakkoon määrättyjä ruoka-aikoja, tuntemattomia ihmisiä ruokapöydässäsi, eikä suurempia suosituksia vaatetuksen suhteen. Syö silloin kun haluat, kenen kanssa haluat, pukeudu fiinisti taikka vapaammin. Rakenna risteilystäsi sinun lomasi ja tärkeintä, ota rennosti. Niin tai ole ottamatta, sillä aktiivisille ihmisille laivoilta löytyy takuuvarmasti ohjelmaa hengästymiseen saakka.

Vakilukijani varmasti muistavat syyskuussa tekemäni viisi laivaa 89 tunnissa turneen, joka huipentui Travel Specialist Groupin kutsumana tutustumiskierrokseen Helsingissä piipahtamassa olleeseen Norwegian Stariin. Ulkonäöllisesti laiva muistutti seilaamaani Norwegian Jeweliä ja Norwegian Gemiä, mutta sisäpuolella oli eroavaisuuksia.

Norwegian Star kuuluu NCL:n laivoista Dawn-luokkaan, ollen hieman pienempi laiva NCL:n laivastossa. Pienestä koosta on kuitenkin etua, sillä samalla Star myös Panamax-laiva, joka mahtuu nykyisestä Panaman kanavasta läpi. 294 metrin pituiseen ja 32 metrin levyiseen laivaan mahtuu kuitenkin kaikki tärkeä, joten ateriansa voi nauttia missä tahansa aluksen 17 ravintolasta, siemailla lempijuomaansa 11 erilaisessa baarissa ja loungessa, nauttia auringosta uima-allaskannella, taikka ihastella showtarjontaa teatterissa. Vaikka aluksella on kokoa enemmän kuin meidän omillamme, on matkustajamäärä vain noin 2 350, mikä tekee aluksesta varmasti melko kotoisan ja rauhallisenkin. Palvelu onkin jo sitten eri luokkaa meidän aluksiin verrattuna, sillä matkustajien ilona on 1 032 henkilökunnan jäsentä. Tuohon perään vielä huomautus, että omilla Itämeren aluksilla henkilökunnan määrä pyörii 200 molemmin puolin, joten huomattavasta erosta on kyse.

Aluksen Atriumissa voi nautiskella erikoiskahveja leivoksen kera, jotain muuta lempijuomaa ja kuunnella elävää musiikkia. Paikassa järjestetään myös erilaisia ohjelmanumeroita, jotka selviää päivittäin jaettavasta risteilyohjelmasta.

Gatsby’s Champagne Bar sopii erinomaisesti samppanjan, viinin tai lempicoctailin siemailuun. Täälläkään ei ole unohdettu elävää musiikkia.

Norwegian Starin perässä sijaitseva 500 asiakkaan Versailles Main Dining Room on niitä ravintoloita, jossa syödyt ateriat kuuluvat risteilyn hintaan. Mikä parasta, matkustaja saa ihan itse päättää ravintolan aukioloaikana milloin haluaa mennä syömään. Jos jostain kumman syystä ravintolassa ei ole tilaa haluttuna aikana, eikä muut maksuttomat ravintolat kiinnosta, saa matkustaja kouraansa piipparin. Pöytää odotellessa voi tehdä aluksella mitä huvittaa ja piippari hälyttää, kun on aika palata takaisin ravintolaan. Mahdollisiin ruuhkiin voi varautua kuitenkin ennakkoon, sillä aluksella on näyttöjä joista ilmenee ravintoloiden täyttöaste.

Tässä se nyt on, ravintola jossa suosittelen aterioimaan. Maksullinen, brasilialaistyylinen Moderno Churrascaria on lihansyöjän unelma, mutta kasvissyöjällekin löytyy mukava salaattipöytä ja lämpimiä lisukkeita. Erilaiset lihat tuodaan pöytään vartaissa, joista leikataan asiakkaalle hänen haluamansa määrä maistuvaa lihaa. Ja maistuvista lihoista on todellakin kyse, sillä tästäkin 98 % kasvissyöjästä muodostuu yhtenä iltana lihaa innoissaan popsiva nainen.

Ahmituista aterioista johtuvaa kolkuttavaa omaatuntoa voi lievittää aluksen kuntosalilla, joko yksin rehkien tai osallistuen erilaisiin kunto-ohjelmiin.

Tuhtia oloa tosin voi helpottaa myös Spa’ssa lekotellen. Moinen lysti on valitettavasti maksullista, minkä takia hinnasto kannattaa katsella tarkkaan. Pikkuvinkkinä vielä se, että satamapäivinä spa-palveluista saa yleensä alennusta.

Tässä altaassa ja porealtaissa voi sentään lillua aivan ilmaiseksi. Henkilökunta palloilee kiitettävästi uima-allaskannen aurinkotuolien välissä, joten juomaa ei tarvitse lähteä itse hakemaan.

Perheen pienemmille löytyy myös oma altaansa, kuten myös muuta mukavaa aktiviteettia, joten aika ei käy pitkäksi kellään. Lastenhoitopalvelut ovat pääsääntöisesti ilmaisia, mutta meidän aluksiin verrattuna vanhemmilla ei ole leikkihuoneeseen asiaa. Eri-ikäiset sisarukseksetkin saatetaan erottaa toisistaan, minkä takia lastenhoitopalveluihin kannattaa tutustua ennakkoon ettei tule harmitusta paikan päällä. Lasten on myös hyvä osata englantia, sillä suomalaisen henkilökunnan jäsenen osuminen Splash Academyyn, ns. Kid’s Clubiin, on melko epätodennäköistä.

Paljon on siis eroavaisuuksia Itämeren risteilylauttoihimme, joten matkustaminen Karibian risteilijällä on lomailua parhaimmillaan. Poissa ovat hyttibileet, örisijät, sotkuisat vessat ja rikkoutuneet lasit yökerhon lattialla. Hyttisi siivotaan kahdesti päivässä, olipa se sitten huokea sisähytti tai hulppea kolmen makuuhuoneen sviitti, jossa on oma suojaisa piha, aurinkokansi ja iso olohuone flyygelin kera. Isosta sviitistä huolimatta kovasti hehkuttamaani ja mainostamaani The Haven sviittiluokkaa tällä laivalla ei kuitenkaan ole, mikä kannattaa huomioida laivaa valitettassa.

Nousiko risteilykuume? Tiesitkös muuten, että suomalaisen Risteilykeskuksen sivuilta löytyy eri varustamoiden viimeisimmät tarjoukset ja niitä hieman tavallisestakin poikkeavia risteilyreittejä. Miten olisi vaikka tutkimusmatka Patagoniaan, Etelämantereelle ja Chilen vuonoille? Helppo homma!

 

 

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply