Blogiyhteistyöt ovat yhä yleisempiä - lue vinkit bloggaajalle yhteistyön läpinäkyvään merkitsemiseen!2018-04-06T13:08:46+03:00
WPDEV!!
Kuva: Blogikoulu
Blogikoulu

Näin merkitset blogiyhteistyön – läpinäkyvyys on kaikkien osapuolten etu

ADFKLNASDFKAGDKLADSFNLAKDNF sdfsd

Blogiyhteistyöt ovat yhä yleisempiä – lue vinkit bloggaajalle yhteistyön läpinäkyvään merkitsemiseen!

Läpinäkyvyys on kaikkien etu

Blogiyhteistöitä tehdään tällä hetkellä Suomessa enemmän kuin koskaan aiemmin. Ammattimaiset, bloggaajan tulonlähteinä toimivat blogit ovat tällä hetkellä vähemmistö suomalaisessa blogimaailmassa, mutta yritysten kiinnostus myös pienempiä ja harrastuspohjalta kirjoitettuja blogeja kohtaan kasvaa koko ajan. Tämän voi olettaa lisäävän blogiyhteistöiden määrää tulevaisuudessa.

Blogiyhteistyöt ovat kuuma peruna, ja on tyypillistä että ne aiheuttavat reaktioita laidasta laitaan, niin bloggaajien kuin lukijoidenkin keskuudessa. Toiset eivät niitä sulata, kun taas toisille ne ovat osa blogin sisältöä kuten mikä tahansa muukin sisältö. Värikkäät käytännöt yhteistöiden merkitsemisestä aiheuttavat myös keskustelua.

Blogiyhteistöiden läpinäkyvyys on kaikkien etu. Yksikään yritys tai bloggaaja ei etenkään näin sosiaalisen median kulta-aikana halua tulla yhdistetyksi piilomarkkinointiin tai mihinkään siihen liittyvään. Lukijat ovat valveutuneita ja huomaavat nopeasti mahdolliset epäselvyydet.

Usein puutteellisissa merkinnöissä tai epäselvissä tapauksissa kyse on yksinkertaisesti tiedon puutteesta – harvoin kyseessä on tahallinen toiminta.

Lukijalle on selvittävä heti postauksen alussa, että kyseessä on yhteistyö

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on ottanut kantaa blogiyhteistöihin, ja sanoma on yksiselitteinen: mainos tulee tunnistaa mainokseksi. Kilpailu- ja kuluttajaviraston lausunto alleviivaa, että mainonta blogeissa tulee olla selkeästi ilmoitettuna lukijalle, ja sen tulee käydä selväksi lukijalle ilman sen kummempaa silmäilyä.

On kuitenkin huomattava, että ohjeistus on vuodelta 2013, ja blogimaailma on ottanut aimo harppauksen eteenpäin viidessä vuodessa. Mainonnan eettinen neuvosto onkin vuonna 2017 todennut Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeistuksen olevan tulkinnanvarainen.

Hieman kimurammaksi asian tekee vielä se, että Kilpailu- ja kuluttajaviraston säännöt eivät koske harrastelijabloggaajia. Yritys on silti vastuussa siitä, että yhteistyö on merkattu blogiin asianmukaisesti, ja moni yritys osaa vaatia oikeanlaisia merkintöjä jo yhteistyöstä sovittaessa. On kuitenkin suositeltavaa, että jokainen bloggaaja merkitsee yhteistyön aina huolellisesti ja selkeästi, oli kyseessä sitten ammattilainen tai harrastaja. Huolella merkatut yhteistyöt vievät koko alaa yhdessä eteenpäin.

Kohu herätti kiinnittämään huomiota merkintätapoihin

Blogiyhteistöiden merkintätapoihin kiinnitettiin entistä enemmän huomiota vuonna 2017, kun blogimaailmassa kuohui niin sanotun Atria-kohun muodossa.

Kohu sai alkunsa, kun Atria kutsui bloggaajia tutustumaan toimintaansa broileritilalle. Kampanjaan osallistuneet bloggaajat olivat käyttäneet vierailusta kertovissa postauksissa yleisesti blogiyhteistöissä käytettyä ”yhteistyössä”-merkintää. Atria maksoi bloggaajille palkkaa rahana bloginäkyvyyttä vastaan.

Mainonnan eettinen neuvosto heräsi ja kiinnitti huomiota yhteistyön merkintätapaan. Se oli sitä mieltä, että ilmaisu ”yhteistyössä” postauksen alussa ei ollut tarpeeksi selkeä ilmaisemaan tavalliselle kuluttajalle, että Atrian kanssa tehdyssä yhteistyössä oli kyse kaupallisesta yhteistyöstä eli markkinoinnista. Lausunnossa linjattiin myös, että markkinoinniksi katsottava sisältö tulee merkitä selkeästi juttuun, joko sanoilla mainos tai kaupallinen yhteistyö. Bloggaajia ei kuitenkaan rangaistu, sillä pyrkimys oli kuitenkin tuoda yhteistyö esille postauksen alussa. Tapaus ja annettu ratkaisu vittaavat omalta osaltaan myös siihen, että ala kehittyy ja säännöt muodostuvat pikkuhiljaa.

Markkinoinnin eettinen neuvosto alleviivasi myös, että yhteistyö tulee merkitä jutun alkuun selkeästi, fonttityyppiin- ja kokoon huomiota kiinnittäen, ilman että se sulautuu muuhun tekstiin. Tämä on linjassa Kilpailu- ja kuluttajaviraston lausunnon kanssa, mutta se kiinnittää entistä enemmän huomiota siihen, että merkinnät yhteistyöstä ovat selkeitä ja erottuvat helposti blogin muusta sisällöstä.

Ala menee eteenpäin ja käytännöt vakiintuvat

Virallisten tahojen ohella vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijayritys Ping Helsinki pyrkii luomaan suomalaiseen blogimaailmaan läpinäkyvämpiä käytäntöjä. Sen luoma Ping Ethics on läpinäkyvyyden puolesta puhuva ohjeistus, jonka niin vaikuttaja kuin yrityskin voi allekirjoittaa. Ping Ethics on saanut ison jalansijan suomalaisten bloggaajien ja yritysten keskuudessa viime vuosina.

Tavoitteellisten bloggaajien keskuudessa yhteistöiden merkintätavoista puhutaan paljon, ja Atria-kohu loi entistä vakiintuneemman käytännön alalle: mikäli yhteistyössä liikkuu raha, se merkitään postauksen alkuun ilmauksella ”kaupallinen yhteistyö (yrityksen nimi) kanssa”.

On kuitenkin olemassa yhteistöitä, joissa raha ei liiku, vaan yritys saa näkyvyyttä tuotetta vastaan. Yleinen esimerkki tästä on matkabloggaajien keskuudessa hotelliyö, josta bloggaaja kirjoittaa vierailun jälkeen blogiin. Näissä tapauksessa yleiseksi merkintätavaksi on muodostunut ilmaisu ”yhteistyössä (yrityksen nimi)”.

London and beyond -blogini noudattaa tätä kaavaa. Koen tärkeäksi, että yhteistyöstä on reilusti mainittu selkeästi heti jutun alussa, niin että lukijalle ei jää pienintäkään mahdollisuutta epäselvyyksiiin. Tämä on reilu peli: jos lukija ei halua lukea kaupallista sisältöä, hän voi päättää jo heti postauksen avattuaan, ettei halua sitä lukea.

Kun yhteistöissä liikkuu raha, merkitsen yhteistyön kaupalliseksi yhteistyöksi. Kun raha ei liiku, merkintätapana on maininta ”yhteistyössä”. Saatan joskus avata yhteistyötä enemmän, jos olen esimerkiksi ottanut itse yhteyttä yritykseen ja saanut tuotteesta esimerkiksi tietyn alennuksen. Suurin osa yhteistöistäni on tänä päivänä kuitenkin puhtaasti kaupallisia yhteistöitä.

Päivitetty: 6.4.2018

Tämän artikkelin kirjoittaja on Rantapallon vieraileva asiantuntija. Kaikki mielipiteet ovat kirjoittajan omia ja eivät välttämättä edusta Rantapallon näkemystä. Vierailevat kirjoittajat ovat matkailun erikoisalojen tai eri matkakohteiden asiantuntijoita, jotka kirjoittavat säännöllisesti sivustollemme asiantuntijasisältöä omista aihepiireistään.

Haluatko Rantapallon asiantuntijaksi? Ota yhteyttä!

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (No Ratings Yet)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia