WPDEV!!
Kuva: Shutterstock
Rantapallon blogikoulu

Lue vinkit bloggaajalle – millainen on hyvä blogiyhteistyö vuonna 2018?

array(5) { [0]=> array(0) { } [1]=> array(0) { } [2]=> array(0) { } [3]=> array(0) { } [4]=> array(0) { } }

Vaikuttajamarkkinointia luonnehditaan tänä päivänä tehokkaaksi keinoksi tavoittaa haluttu kuluttajaryhmä, ja bloggaajat ovat ilmiössä suuressa roolissa. Poimi vinkit onnistuneeseen blogiyhteistyöhön!

Yleistyvä vaikuttajamarkkinointi on bloggaajan etu

Vaikuttajamarkkinointia ja siihen liittyviä ilmiöitä tarkastellessa käy blogien yhä kasvava merkitys selväksi, vaikka vaihtoehtoisia kanavia on jatkuvasti kasvavissa määrin. Voisi sanoa, että blogit loivat pohjan vaikuttajamarkkinoinnille jo lähes vuosikymmen sitten, minkä jälkeen vaikuttamisen eri kanavat ovat muuttaneet muotoaan.

Tällä hetkellä vaikuttajamarkkinointia tehdään paljon blogien lisäksi esimerkiksi Instagramissa ja Youtubessa, minkä lisäksi podcastit ovat tuoneet viime aikoina uutta ajateltavaa yritysten markkinointipalavereihin.

Blogiyhteistyön luonne kehittyy muutosten mukana – ala kehittyy niin kovaa vauhtia, että jo vuoden kuluttua tämäkin artikkeli on mitä luultavammin päivityksen tarpeessa.

Ammattimaisuus näkyy blogiyhteistöissä

Hyvä blogiyhteistyö on aina toimivaa yhteistyötä eri osapuolten kesken. Ammattimaisuus on yhteistyön a ja o – blogiyhteistyöt eivät ole enää niin sanottua nappikauppaa, mikä tarkoittaa että yrityksen ja bloggaajan välillä liikkuu myös rahaa. Ammattimaisuus tarkoittaa usein suurtakin suunnitteluprosessia ennen postauksen ilmestymistä blogiin, mikä varmistaa sen, että yhteistyö on hyödyksi kaikille osapuolille: yritykselle, bloggaajalle sekä tietenkin lukijalle.

Usein bloggaaja saa blogiyhteistöitä tehdessään vapaat kädet sisällön osalta, mutta luonnollisesti yhteistyön tilanneella yrityksellä voi olla vaatimuksia esimerkiksi linkkien, julkaisuajankohdan ja muiden yksityiskohtien osalta. Näistä on hyvä keskustella etukäteen, mielellään sähköpostitse, jotta kaikki sovittu pysyy tallessa.

Yksi vaikuttajamarkkinoinnin suurista keskustelunaiheista on tänä päivänä yhteistöiden läpinäkyvyys. On tärkeää, että yhteistyöt merkataan niin, että lukijalle ei jää epäselväksi onko kyseessä yhteistyö vai ei. Ammattimainen ote jatkuu yhteistyön jälkeenkin, ja raportointi on tärkeä osa onnistunutta yhteistyötä. Luvut kiinnostavat, kuten myös yhteistyöstä heränneet kommentit ja kysymykset.

Lue lisää: Näin merkitset blogiyhteistyön – läpinäkyvyys on kaikkien etu

Lue lisää: Raportinti yhteistyön jälkeen on yhtä tärkeää kuin itse yhteistyö – lue miksi

Kerro tarinaa

Tarinat ja kokemukset kiinnostavat ihmisiä, ja siksi niitä kannattaa hyödyntää blogia kirjoitettaessa, riippumatta siitä onko kyseessä yhteistyö vai ei – tarinoiden ja henkilökohtaisten kokemusten merkityksen voi ennustaa kasvavan entisestään tulevaisuudessa. Mainosmaisten tuote-esittelyiden sijaan kirjoittajan omat kokemukset kiinnostavat, kuten myös eri näkökulmat ja perusteelliset, pohdiskelevat analyysit.

Mitä tutumpi tuote tai kohde on, sitä helpompi siitä on jakaa omakohtaisia kokemuksia. Tämän vuoksi pidempikestoinen yhteistyö samat arvot jakavan yrityksen kanssa on myös lukijan etu.

Hyvänä esimerkkinä onnistuneesta tarinankerronnasta mainittakoon suositun Samppanjaa muovimukista -blogin Anne Nykäsen kirjoittama yhteistyöpostaus Finnlinesin laivamatkalta Naantalista Kapellskäriin. Postauksessa yhdistyvät mukavasti kirjoittajan omat risteilykokemukset miehen kanssa vuosikymmenten takaa, kuten myös yhteistyöristeilyn tunnelmat ja faktat.

Blogiyhteistyö jatkuu näkyvästi sosiaalisessa mediassa

Tänä päivänä on hyvin tyypillistä, että blogiyhteistyö on laajasti esillä myös blogin ulkopuolella. Blogiartikkelin lisäksi moni yhteistyökumppani haluaa, että yhteistyö näkyy myös sosiaalisessa mediassa – suosituimpina esimerkkeinä Suomessa etenkin matkablogeissa tehtävien yhteistöiden keskuudessa lienevät Facebook ja Instagram kuvineen ja suosiota kasvattavine tarinoineen. Osa bloggaajista tekee myös vlogeja, ja joku on näkyvästi esillä Twitterissä.

Blogiyhteistyö voi näkyä sosiaalisen median kanavissa yhden Instagram-kuvan verran, mutta myös laajemminkin ja olla osa isompaa kokonaisuutta.

Yhteistöiden laajenemisesta muihin kanaviin nostan esimerkkinä emännöimäni matkachatin, joka on Suomen ainoa viikoittainen matkailuaiheinen Twitterissä toimiva chat. Matkachat tekee satunnaisesti yhteistyötä yritysten kanssa, ja yhteistyöchatin aiheesta tulee aina blogipostaus, joka jaetaan sosiaalisessa mediassa – vaikka itse chat tapahtuukin Twitterissä. Blogi ja Twitter täydentävät toisiaan tehokkaasti ja niiden yhdistäminen tuo uudenlaisen keinon hyödyntää blogin voimaa yritysyhteistöissä.

Hakukoneoptimointia tuottaa hyötyä pitkälle ajalle

Moniin muihin kanaviin verrattuna blogiyhteistyön eduksi voi laskea sen, että blogiartikkeli on parhaimmillaan lähes ikuinen, tai ainakin pitkäikäinen. Joskus kuulee puhuttavan, että blogien kultakausi on jo aikaa sitten mennyt, mutta omat lukijamääräni eivät ole ainakaan pienentyneet ja Googlen merkitys on ollut kasvussa.

Siinä missä tarinat Instagramissa katoavat palvelusta 24 tunnin kuluessa ja kuvat saattavat hukkua massaan, blogiartikkelin elämänkaari on usein pidempi. Toki näitä kahta kanavaa ei voi suoraan verrata, ja molemmilla on omat hyvät puolensa ja seuraajakuntansa.

Pitkäikäisyyden vuoksi postausta kirjoitettaessa kannattaa kuitenkin ottaa myös hakukoneoptimointi huomioon. Onnistuneesti hakukoneoptimoitu artikkeli voi tuottaa hyötyä myös vuosienkin päästä julkaisuajankohdasta, mistä hyötyy niin yhteistyön tilannut yritys kuin blogikin. Blogipostausta, joka nousee hyvin hakukoneissa kannattaa päivittää säännöllisin väliajoin, mikäli tarvetta on.

Lue lisää: Bloggaajan SEO-vinkit

Päivitetty: 1.8.2018

Tämän artikkelin kirjoittaja on Rantapallon vieraileva asiantuntija. Kaikki mielipiteet ovat kirjoittajan omia ja eivät välttämättä edusta Rantapallon näkemystä. Vierailevat kirjoittajat ovat matkailun erikoisalojen tai eri matkakohteiden asiantuntijoita, jotka kirjoittavat säännöllisesti sivustollemme asiantuntijasisältöä omista aihepiireistään.

Haluatko Rantapallon asiantuntijaksi? Ota yhteyttä!

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (No Ratings Yet)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia