WPDEV!!
Kuva: Shutterstock
Blogikoulu osa 31

Kuka tahansa voi joutua myrskyn silmään sosiaalisessa mediassa – bloggaaja, mieti miten toimit

array(5) { [0]=> array(0) { } [1]=> array(0) { } [2]=> array(0) { } [3]=> array(0) { } [4]=> array(0) { } }

Sosiaalinen media tuo mukanaan myös ahdistusta, tarpeetonta riitelyä ja ikäviä tunteita. Asiat voivat saada suuretkin mittasuhteet, ja paljon esillä olevat vaikuttajat ovat alttiita erilaisille kohuille.

Myrskyn silmään voi joutua lähes mistä syystä tahansa

Myrsky voi syntyä sosiaalisessa mediassa oikeastaan mistä tahansa.

Hyvänä esimerkkinä tästä toimii alkuvuodesta 2018 sosiaalisessa mediassa puhuttanut välienselvittely Youtube-tähti Elle Darbyn ja hotellinomistaja Paul Stensonin välillä. Tapauksessa oli kyse kaikessa yksinkertaisuudessaan siitä, että Darby otti yhteyttä hotelliin ja ehdotti yöpymistä videota vastaan. Hotellinomistaja suivaantui yhteistyöehdotuksesta, ja kirjoitti ilkeämielisen, julkisen vastineen bloggaajalle. Sosiaalinen media alkoi kuhista muurahaispesän tavoin: osa oli Darbyn puolella ja ajatteli hotellinomistajan olevan kohtuuton, osa lisäsi vettä myllyyn ahneita vaikuttajia kritisoidessaan.

Darby teki kuin kuka tahansa vaikuttaja. Hän tosin unohti tehdä taustatyön, eikä huomannut, että hotellin omistajalla on ollut taipumus ikäviin PR-temppuihin aiemminkin. Darbyn olisi toki myös kannattanut lisätä tarkempi ehdotus mahdollisesta yhteistyöstä melko suppeaan yhteydenottoon, mutta se ei silti tee hotellinomistajan reaktiosta hyväksyttävää.

Esimerkkejä löytyy myös kotimaasta, kun Atrian muutaman vuoden takainen vaikuttajakampanja sai paljon kritiikkiä. Atria kutsui bloggaajia tutustumaan broileritilalle ja teurastamoon korvausta vastaan, ja bloggaajat kirjoittivat asiasta yhteistyöpostaukset blogiin. Lihantuotanto on herkkä aihe, ja bloggaajien kokemukset tiloilta eivät vaikuttaneet kaikkia. Soppa oli valmis, ja keskustelua käytiin kiivaasti blogien kommenteissa ja sosiaalisessa mediassa.

Harva vaikuttaja joutuu koskaan suuren kohun kohteeksi

On huomattava, että harva vaikuttaja joutuu koskaan Darbyn kokemaan myllytykseen. Pienemmän kokoluokan draama on yleisempää, esimerkiksi Facebookissa ja blogien kommenttibokseissa.

Draaman ei tarvitse olla yhtä isoa kertaluokkaa kuin esimerkkitapausten, vaan se voi olla myös ilkeilyä, joukkolynkkausta ja perättömien asioiden levittelyä sosiaalisen median eri kanavissa. Olen nähnyt bloggaajia haukuttavan eräällä keskustelupalstalla ruumiinrakenteidensa vuoksi, ja bloggaajien itsensä mustamaalaavan toisiaan Facebookissa ja blogeissaan. Facebook-ryhmissä käydään nykyään paljon keskustelua, ja ne eivät ole aina rauhan tyyssijoja. Blogien kommenttibokseissa näkyy myös tekstiä, jota harva ääneen toiselle sanoisi, ja Jodelin kaltaiset anonyymit kanavat ovat omiaan lyömään vettä myllyyn.

On toki korostettava, että eivät bloggaajat aina syyttömiä näihin myrskyihin ole, ja ne voivat olla jopa suunniteltuja.

Matkabloggaajat ovat harvoin myrskyn ytimessä

Oma sietokykyni kaikenlaiselta draamaa kohtaan on nykyään melko vähäinen. Tämä voi näyttäytyä London and beyond -blogiani seuraavalle tietynlaisena neutraaliutena. Tiedän, että blogini lukijamäärät varmasti kasvaisivat kantaaottavampien postausten myötä, mutta toistaiseksi matkapostaukset sekä kokemukset ulkosuomalaisuudesta tuntuvat omalta jutulta.

Osa bloggajista ja muista vaikuttajista on kanssani samalla linjalla, osa tekee tietoisesti puhuttelevampaa sisältöä.

Matkabloggaaminen on tyylilajina sellainen, joka harvemmin herättää suuria tunteita. Jos verrataan matkablogeja ja äitiysblogeja, on selvää, kumpia ruoditaan enemmän netissä.

Mielenkiinnolla kuitenkin seuraan, miten etenkin käynnissä oleva, tunteita herättävä ilmastokeskustelu sivujuonteineen tulee esiin matkablogeissa ja miten lukijat reagoivat aiheeseen. Se, aiheuttaako lisääntynyt keskustelu kritiikkiä paljon matkustavia bloggaajia kohtaan, jää nähtäväksi.

Kaikkea ei voi itse kontrolloida

Darbyn tapaus kuitenkin osoittaa, että myrskyn silmään voi joutua hyvinkin yllättäen. Näitä tilanteita ei aina osaa ennakoida, mutta bloggaaja voi jo postausta tehdessään pohtia, onko aihe ja näkökulma sellainen, että se tulee aiheuttamaan keskustelua myöhemmin. Jos näin on, kannattaa miettiä, miten asiaan reagoi.

Etenkin yhteistyökampanjoita tehdessään kannattaa olla erityisen huolellinen, sillä bloggaaja edustaa itsensä ohella myös yhteistyökumppania. Atria-kampanja tosin osoittaa, että ihan kaikkea ei voi kontrolloida.

Lukijat ovat tarkkoja ja yksityiskohtiin kiinnitetään huomiota. On oleellista tarkistaa postauksen faktat huolella ennen sen julkaisua, oli kyseessä sitten ihan tavallinen päivitys tai postaus, joka on toteutettu yhteistyössä yrityksen kanssa. On hyvä myös huolehtia, että merkinnät yhteistöistä ovat oikein niin postauksessa kuin sosiaalisen median kanavissakin.

Mieltä askarruttavat asiat ja tietojen paikkansapitävyys kannattaa myös varmistaa aina yhteistyökumppanilta ennen postauksen julkaisua. Tämä ehkäisee mahdollista väärää informaatiota ja siitä aiheutuvaa jatkokeskustelua.

Älä toimi tunnemyrskyssä, vaan odota tilanteen rauhoittumista

Jos joudut sosiaalisessa mediassa myrskyn silmään, pienen tai suuren, on olemassa yksi kultainen sääntö: älä tee mitään tunnemyrskyssä.

Asiaa voi olla hankala hahmottaa kokonaisuudessaan heti sen selvittyä. Hyvä neuvo on nukkua yön yli, mikäli tilanne sen sallii, ja reagoida asiaan julkisesti vasta sitten. Ota kuvakaappaukset, mikäli luulet niille olevan myöhemmin käyttöä.

Samainen logiikka pätee myös pienempiin juttuihin, kuten blogiin tulleisiin ilkeisiin kommentteihin tai käsistä lähteneeseen Facebook-keskusteluun. Rauhoitu ennen kuin reagoit, laske kymmeneen ja muista, että joskus hiljaisuus on kultaa. Keskustelupalstat ja Jodel-juorut kannattaa jättää omaan arvoonsa.

Mikäli yhteistyöpostaus saa kritiikkiä, kysy yhteistyökumppanilta myös mielipidettä, miten asia olisi paras hoitaa. Bloggaajan kannattaa reagoida asiaan, mutta yhteistyökumppanin ääni kannattaa tuoda myös näkyviin yrityksen niin halutessaan.

Muista myös, että myrskyt laantuvat aikanaan, ja tilalle tulee uusia. Alä ota kaikkea kirjoittelua sosiaalisessa mediassa henkilökohtaisesti. Fiksu reagointi antaa lopulta sinusta viisaamman kuvan kiistassa, ja soppaa on turha lähteä keittämään lisää. Asiallinen keskustelu on asia erikseen, ja siihen osallistuminen on jopa toivottavaa, vaikka sen raja onkin joskus häilyvä.

Päivitetty: 15.11.2018

Tämän artikkelin kirjoittaja on Rantapallon vieraileva asiantuntija. Kaikki mielipiteet ovat kirjoittajan omia ja eivät välttämättä edusta Rantapallon näkemystä. Vierailevat kirjoittajat ovat matkailun erikoisalojen tai eri matkakohteiden asiantuntijoita, jotka kirjoittavat säännöllisesti sivustollemme asiantuntijasisältöä omista aihepiireistään.

Haluatko Rantapallon asiantuntijaksi? Ota yhteyttä!

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (No Ratings Yet)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia