Haluaisitko saada blogisi tuottamaan myös rahaa? Lue vinkit tavoitteelliseen bloggaamiseen!2018-07-03T14:35:47+03:00
WPDEV!!
Kuva: Blogikoulu
Blogikoulu

Haluatko blogata tavoitteellisesti? Ota nämä asiat huomioon, kun haluat että blogi tuottaa myös rahaa

ADFKLNASDFKAGDKLADSFNLAKDNF sdfsd

Haluaisitko saada blogisi tuottamaan myös rahaa? Lue vinkit tavoitteelliseen bloggaamiseen!

Luo konkreettinen tavoite, ja mieti miten sen voi saavuttaa

Blogikoulu on käsitellyt paljon bloggaamisen potentiaalia muuttua harrastuksesta tavoitteelliseksi tekemiseksi. Tavoitteellisen bloggaamisen määritelmä on melko häilyvä, mutta voidaan kuitenkin sanoa, että tavoitteellisia bloggaajia yhdistää se, että blogin kirjoittamisella on aina jokin päämäärä. Usein tavoitteellinen bloggaaminen yhdistetään blogin kautta tulevaan taloudelliseen hyötyyn.

Toisaalta, myös harrastuspohjalta tehty blogi voi olla hyvinkin tavoitteellinen. Esimerkiksi moni suomalainen matkabloggaaja tekee erittäin laadukasta jälkeä harrastuspohjalta, määrätietoisesti kehittyen ja ilman taloudellisia tavoitteita.

Kun bloggaaja haluaa viedä blogin seuraavalle asteelle, tulee bloggaajan asettaa itselleen selkeä tavoite. Ihminen toimii tehokkaammin, kun on olemassa mieluinen tavoite, jota kohti pyrkiä. Tavoite voi esimerkiksi olla, että vuoden kuluttua blogista tulee sivutyön verran tuloja.

Tässä vaiheessa kannattaa miettiä, kuinka paljon blogiyhteistöitä tavoitteen toteutuminen vaatii ja miten paljon tuloja voi tulla blogin ulkopuolisista töistä, jotka ovat kuitenkin blogin kautta välillisesti hankittuja.

Matkabloggaajalle välillisesti hankittuja töitä voivat olla esimerkiksi erilaiset matkailuun liittyvät kirjoitustyöt, puhujankeikat, sosiaalisen median konsultointi ja valokuvien myynnit. Laatikon ulkopuolella on paljon mahdollisuuksia.

Sisältösuunnitelma tukee päämäärää

Tavoitteelliseen tekemiseen liittyy läheisesti sisältösuunnitelma, joka vie kohti tavoitetta. Tämä kuulostaa helposti tylsältä sanahelinältä, mutta sillä on tärkeä viesti. Sisältö on blogin tärkein asia, ja sen suunnitteluun tulee panostaa.

Sisältösuunnitelmaa tehdessä kannattaa kiinnittää huomio ainakin seuraaviin asioihin:

* Kuinka usein haluat blogin päivittyvän
* Toimivatko blogissa esillä olevat aiheet?
* Mitkä ovat suosituimmat postauksesi?
* Kuka blogia lukee, ja mistä lukijat ovat kiinnostuneita? Mistä eivät?
* Onko hakukoneoptimointi kunnossa? Miten sisältö toimii hakukoneissa?

Ota ammattimainen tekeminen heti osaksi rutiineja

Kun blogilla on selkeä tavoite, ja sen on tarkoitus houkutella yhteistyökumppaneita, kannattaa ammattimainen ote aktivoida heti. Muista kuitenkin, että kaikkea ei tarvitse osata siltä istumalta. Tavoitteellinen bloggaaminen on loputonta itsensä kehittämistä, sillä ala muuttuu koko ajan.

Tarkista ensin ainakin blogin ulkoasu, tee mediakortti ja panosta hakukoneoptimointiin. Sosiaalinen media myös tärkeä osa yhteistöitä, ja sen kautta voi tulla vastaan mielenkiintoisia mahdollisuuksia.

Hyvänä esimerkkinä ammattimaisesta tekemisestä toimii Aurinkorasvaa ja Aloe Veeraa -blogi, joka on melko lyhyessä ajassa noussut Suomen matkablogimaailman tietoon. Blogi on visuaalisesti siisti, postaukset käsittelevat ajankohtaisia aiheita ja niistä välittyy blogin kirjoittajan Veera Kinnusen persoona ja asiatieto. Kiinnostus yhteistöihin on myös selkeästi ilmaistu blogin yhteistyöt-sivulla.

Lue blogikoulun aiemmat, aiheeseen liittyvät artikkelit:

Näin merkitset blogiyhteistyön – läpinäkyvyys on kaikkien osapuolten etu

Blogin mediakortti on avain yhteistöihin – näin teet mieleenpainuvan esittelyn

Näin lähestyt potentiaalista yhteistyökumppania ammattimaisesti ja hankit blogiyhteistöitä – lue vinkit!

Kävijämäärillä on merkitystä

Kun tekemisestä tulee tavoitteellista, sisällön tuottaminen on muutakin kuin omaksi iloksi kirjoittamista. Jos tuntuu, että kävijämäärät eivät kasva, mieti voitko panostaa enemmän hakukoneoptimointiin ja tehdä hakukoneystävällisempää sisältöä. Keskity myös aiheisiin, joita luetaan eniten.

Vaikka kävijämäärät eivät aina kerro täyttä totuutta, liittyvät ne hyvin läheisesti blogin kasvuun ja sen tuomiin mahdollisuuksiin.

Oma tavoitteeni kirkastui London and beyond -blogini kanssa noin vuosi sen aloittamisen jälkeen. Halusin, että blogi toimisi porttina yrittäjyyteen, ennemmin epäsuorasti kuin blogiyhteistöihin nojaten.

Analysoin paljon tilastoja ja kirjoitan aiheista joiden tiedän kiinnostavan lukijoita: Saksasta, työstä ja ulkosuomalaisuudesta. Muut työt ovat veroittaneet aikaa bloggaamiselta, mutta loppuvuoden tavoitteeni on tehdä blogista entistä merkityksellisempi. Kävijämäärät ovat tosin pysyneet jokseenkin samana, kiitos hakukoneoptimoinnin ja tuon tilastojen analysoinnin.

Lue lisää: Bloggaaja, tiesitkö että Google Analyticsin avulla voit kasvattaa lukijamäärää? Kiinnitä viiteen asiaan huomiota

Ota käytännön asiat heti haltuun

Kun blogi alkaa tuottaa euroja, tulee sen mukana mietittävää myös virallisten asioiden osalta laskutukseen, verotukseen ja yrityksen perustamiseen liittyen. Suosittelen konsultoimaan verotoimistoa tai veroneuvojaa heti alussa.

Moni bloggaaja aloittaa yhteistöiden laskutuksen kevytyrittäjäpalveluiden kautta, jotka ottavat palvelun käytöstä pienen palkkion. Tällaisia palveluja ovat esimerkiksi Eezy, OP-kevytyrittäjäpalvelu ja Ukko. Kevytyrittäjänä et tarvitse omaa yritystä, vaan voit laskuttaa suoraan palvelun kautta.

Osa bloggaajista tekee töitä verokortilla, ja osa on perustanut toiminnan kasvaessa toiminimen.

Vinkki: Varmista aina blogitulojen ja eri yritysmuotojen vaikutus verotukseen sekä erilaisiin tukiin, kuten esimerkiksi työttömyystukeen, sillä kevytyrittäjä luetaan tätä nykyä yrittäjäksi. Blogikoulu ei halua antaa aiheesta tarkempia neuvoja, sillä asiassa on monta tapauskohtaista muuttujaa – mutta selvitä asia myös tältä kantilta.

Huomioi verot ja sivukulut hinnoittelussa

Yritystoimintaan liittyy läheisesti etenkin verot, erilaiset sivukulut kuten eläkemaksut ja arvonlisävero. Kaikki kulut tulee ottaa oman työn hinnoittelussa huomioon niin, että käteen jää niiden maksun jälkeen muutakin kuin pieniä roposia. Tästä syystä sisältöyhteistyön lähtöhinta on London and beyond -blogissa 350 euroa. Tee työtä, joka kannattaa.

Suomen Yrittäjien sivuilta löytyy roimasti tietoa yrittäjäksi aikovalle. Suomen freelance-journalistit ry:llä on suuntaa antava listaus eri tuotteiden ja palveluiden arvonlisäverosta. Kevytyrittäjäpalveluiden asiakaspalvelusta saa myös ajankohtaista tietoa arvonlisäverosta, ja siitä, miten se toimii kevytyrittäjän laskutuksessa.

Päivitetty: 3.7.2018

Tämän artikkelin kirjoittaja on Rantapallon vieraileva asiantuntija. Kaikki mielipiteet ovat kirjoittajan omia ja eivät välttämättä edusta Rantapallon näkemystä. Vierailevat kirjoittajat ovat matkailun erikoisalojen tai eri matkakohteiden asiantuntijoita, jotka kirjoittavat säännöllisesti sivustollemme asiantuntijasisältöä omista aihepiireistään.

Haluatko Rantapallon asiantuntijaksi? Ota yhteyttä!

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (No Ratings Yet)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia