Notice: Trying to get property 'plugins' of non-object in /var/www/www.rantapallo.fi/wp-content/plugins/styles/classes/styles-customize.php on line 150

M/S Borea – laivahostelli Turussa

Onkohan tämä jonkinlainen punainen kuplavolkkari -ilmiö? Tiedättehän: jos on rakastunut tai kaipaa kumppania, katukuvassa ei muuta olekaan kuin käsikkäin kuljeskelevia pareja. Jossain elämänvaiheessa kaikki paikat ovat täynnä lastenvaunuja tai jos on vaihtamassa autoa, muunmerkkiset katoavat ajoradoilta.

Minä bongaan blogeista hostellipostauksia muutama viikko ennen Turun-matkaa. Muru Mou on asunut hostellissa vuoden! Siinäpä tavoitetta minulle, kun olen #kokematonhostellissa. Levoton matkailija laajensi matkabloggaajan kokemustaan hostelliarvioon Dublinissa.

Travel Adventures Without End oli ehtinyt käydä Turun laivahostellissa hieman aiemmin, joten luin juttua kiinnostuneena. Tuntemattomaan ja takaisin -blogin Laura on tutustunut myös Suomen hostellijärjestön kohteisiin.

Alkukesän viikonloppumme Turussa käsitti siis kaksi yöpymistä, kaksi yhteistyötä majoituslahjoineen. Serpan kanssa aloitimme  Laivahostelli Boreasta, ja juuri hänen kanssaan oli siitäkin syystä kiva mennä sinne, että hän on 1990-kuvulla ollut Pietarin-matkalla samaisen laivan kyydissä ja majoittunut siinä. Kotkalaiset viihtyivät mainiosti.

Kuva: HIHostels. Olin keväällä Suomen hostellijärjestön tiedotustilaisuudessa jossa saimme muistitikullisen kuvia hostelleista kuvituskuviksi.

2015-05-30 09.01.52

2015-05-30 08.55.50

Viikonloppu sattui olemaan  aurinkoinen ja kesäinen.  Kun olimme jättäneet laukut hyttiimme, jossa oli pieni olohuone ja makuusoppi, lähdimme kuljeskelemaan keskikaupungille päin.

Bussi nro 1 ajaa aivan kohdalle, mutta jokirantaa on helppo kävelläkin takaisin. Siinä kuljaillessaan voi vaikka suunnitella vieraiua museolaivaan. Me pistäysimme viikonlopun aikana yhdessä. Pääsymaksu ei sisältänyt sen kummempaa opaskierrosta, ehkä kysyttäessä olisi saanut vastauksen, mutta jotenkin en osannut perätä mitään. Taisi nuori väki museolaivassa olla vähän vielä alkukesänkankea. Kuvia sai ottaa omiksi muistoiksi muttei julkaistavaksi. Joka tapauksesssa, käsi ruoriin ja hiiohoi!

Italaialaistyyppisessä ravintolassa pääsimme herkuttelun alkuun, ja kävelimme katselemassa kaunista kaupunkia. Taidemuseon mäkeä takaisin ja sitten joen yli Samppalinnaa kohti. Kulmakaupasta vielä eväitä illalla mutusteltaviksi. Kuka tietää, mikä on norjanmuinkki?

2015-05-29 17.27.17

2015-05-29 17.50.55

Illalla palaillessamme laivaa kohti Serpa huomasi Vaakahuoneen paviljongin ja että siellä soitetaan elävää musiikkia iltaisin. Kun on #kokematonhostellissa eikä hoksaa, että majapaikassakin olisi teetarjoilu (opinpahan lukemaan tiedot ennen poislähtöä), menimme sinne, ja Turku näytti jälleen uuden viisteen ystävälliisistä kasvoistaan.

Palvelu kaikin puolin huomaavaista, ja köyhä teehen tyytyjä sai yhtä ystävällisen kohtelun kuin kuka tahansa. Meidän paikkamme yltä oli lämpölamppu sammunut, ja henkilökunta selitti sitä tosi ystävällisesti koetettuaan korjausupuuhia. Ei kenellekään voinut jäädä mitään väärinkäsityksen vaaraa. Tuolla voisi totisesti viettää useammankin jazzillan ja maistaa kaikkea, mitä nyt ei jaksanut syödä.

Makeasti nukutti. Aamusella tutkailimme vielä yleisiä tiloja, teimme kierroksen kannella ja kapsimme kapeita tikkaita. Ei ihme, että merimiehet ovat  nuoria, hoikkia ja jänteviä.

Hostellissa on vieraskirja.

Oleskeluhuoneessa on monenlaista lukemista, ellei tv kiinnosta.

Kyllä siellä Turussa kelpaisi nuuskia. Vaihtoehtojakin on karttakapupalla:

Mihinkähän sitä sitten aikoisi...

Mihinkähän sitä sitten aikoisi…

Suunnittelimme jo ristiin rastiin kuljeksiessamme uutta matkaa Turkuun, vaan kuinkas kävi. Olen virunut koko kesän töissä toisia tuuraamassa, joten matkoista ei juuri nyt tietoakaan. Tai melkein ei. Vielä yksi hotellikäynti on koettuna, ja siitä kuulette pian.