Yleinen

Matkapäiväkirja Sri Lanka osa 1 – Kandy ja käytännön vinkkejä

perjantai, kesäkuu 7, 2019

Kandy – tuo Sri Lankan matkamme ensimmäinen etappi josta jäi päällimmäisenä mieleen upeat vuoristonäkymät viidakkoon, hotellin altaalla pulikoinut apinalauma, rento aloitus lomalle sekä keskustan hulina. Olimme varanneet kaksi yötä ennakkoon ihastuttavasta Emerald Hill hotellista, jotta saisimme aloittaa loman mahdollisimman leppoisasti ja helposti. Tuolla vehreää viidakkomaisemaa tuijotellessa rento loman aloitus todella toteutui.

Otimme Kandyyn autokyydin Colombon lentokentältä heti saavuttuamme. Autokyyti järjestyi helposti etukäteen varaamatta, sillä lentokenttä kuhisee palvelualttiita taxikuskeja joiden kanssa neuvotella hinnasta. Ostimme lentokentältä paikalliset sim-kortit Dialog-operaattorilta, ja kuuden euron hintaan saimme käyttöömme netin joka riitti vallan mainiosti kahden viikon reissulle. Noin kolmenkymmenen euron hintaiset viisumit olimme hankkineet netistä ennakkoon, mutta yllätykseksemme näitä ei meiltä kysytty missään vaiheessa mennessä eikä tullessa. Epäselväksi siis jäi viisumin todellinen tarpeellisuus. Olin kuullut etukäteen juttua, että maahan saapuessa ei saisi olla hallussa isoa summaa käteistä paikallista valuuttaa, joten rahannoston olimme jättäneet lentokentälle. Kukaan ei kuitenkaan tarkistanut missään vaiheessa käteistilannettamme (en tiedä miten tämä olisi edes käytännössä ollut mahdollista toteuttaa), joten en tiedä oliko tässä jutussa mitään perää.

Saavuimme maahan juuri paikallisen uuden vuoden alla, ja tästä johtuen ruuhkilta ei voinut välttyä. Normaalisti noin kahden tunnin mittaiseen automatkaan meillä taisi mennä nelisen tuntia. Perillä odotti kuitenkin palkintona satumainen maisema suoraan alas viidakkoon.

Vehreä näkymä huoneemme ikkunasta.

Hotellille saavuttuamme nautimme lounasta ravintolan terassilla ja seurailimme samalla apinalauman touhuja alhaalla uima-altaalla. Aluksi niintä oli vain muutama, mutta loppujen lopuksi laskin altaalla hengailleen jopa kaksikymmentä apinaa, osa niistä jopa sukelteli altaassa! Eläinten leikki loppui kuitenkin melko lyhyeen, kun osa lauman jäsenistä pääsi tunkeutumaan hotelliin sisälle ja kähvelsi sieltä jotain tavaraa. Pian vihainen kokki kokin hattu päässään ryntäsi ulos ja hätisteli apinat tiehensä. Tätä apinashowta oli kiehtovaa seurata suoraan ruokapöydästä, turvallisen matkan päässä eläimistä. Sri Lankassa luonto eläimineen on todella läsnä, tämä oli siitä ensimmäinen osoitus.

Apina-bongailua

Ensimmäisenä iltana kävimme tutustumassa Kandyn kaupunkiin. Alkoholia voi olla paikoitellen vaikea löytää Sri Lankassa, eikä esimerkiksi hotellissamme myyty sitä lainkaan. Matkaseuralaiseni halusi ostaa muutaman oluen, ja meidät ohjattiin kaupungin ainoaan viinakauppaan. Tämä hämyinen liike sijaitsi hyvin syrjässä rakennusten sisäpihalla, ilman minkäänlaista kylttiä, kuin tarkoituksella piilotettuna. Tajusimme saapuneemme oikeaan paikkaan kun edessämme oli pitkä jono paikallisia jonottamassa liikkeeseen. Meidät ohjattiin toiseen, lähes olemattomaan jonoon ja saimmekin palvelua välittömästi. En ainoastaan ollut ainut vaalea nainen paikalla vaan ylipäänsä ainoa nainen tuossa ihmistungoksessa. Kokemus oli jokseenkin hämmentävä ja tuntui kun olisin rikkonut jotain lakia liikkeeseen naisena astuessani. Oluet saatiin kuitenkin ostettua ja tämän jälkeen otimme suunnan kohti näköalapaikkaa. Viinilasin ääreltä oli kiehtovaa ihailla maisemaa ja ottaa upea auringonlasku vastaan.

Toinen Kandy-päivämme oli astetta aktiivisempi, ja aloitimme päivän aamulenkillä helteessä. Kandyn vuoristoinen maasto tuli viimeistään tässä vaiheessa tutuksi, ja aamureippailuiden päätteeksi kelpasi suunnata valmiiksi katettuun aamiaispöytään. Aamupäivän rentouduimme altaalla, ja iltapäivällä edellisiltana tapaamamme kuski tuli noutamaan meitä retkelle josta olimme hänen kanssaan edeltävänä päivänä sopineet.

Retkemme ensimmäinen kohde oli teetehdas, jossa meille esiteltiin teen valmistus -prosessi ja kerrottiin eri teelajikkeista. Kierroksen päätteeksi pääsimme vielä teekupposten äärelle ja luonnollisesti ostoksia tekemään. Teellä on tärkeä merkitys Sri Lankalle niin vientituotteena kuin muutenkin, eikä tätä voinut olla huomaamatta. Valtaviin teeviljelmiin tuli törmättyä reissussa tuon tuosta, ja jopa paikallisten nauttima kahvi muistutti meikä-länkkäreiden makuun pikemminkin teetä kuin kahvia.

Retken seuraava kohde oli herbal garden eli vaihtoehtoiseen lääketieteeseen perehtynyt yrttitarha, josta löytyi luonnonmukaista parannusta jos jonkinmoiseen vaivaan. Vaikka tämäkin kierros toki päättyi myymälään, oli kierros varsin mielenkiintoinen ja mieleen jäi paljon uutta tietoa.

Yrttiteetä herbal gardenissa.

Retken kolmas kohde oli Botanical garden, eli valtava puutarha josta löytyi kasveja ja puita laidasta laitaan. Kaikista eksoottisista lajikkeista huolimatta päädyin näemmä itse ikuistamaan kuviin pääsääntöisesti palmuja, kuinkas muutenkaan 😉 Puutarhassa puiden lomassa ja linnunlaulussa käppäily oli rentouttava kokemus, ja sen jälkeen pääsimme vielä tutustumaan hindutemppeliin. Voisikin sanoa että loman turistiosuus tuli hoidettua alta heti kättelyssä.

Seuraavana aamuna matka jatkui juna-asemalle josta otimme suunnan kohti Ellaa, mutta palataan tähän myöhemmin!