Notice: Trying to get property 'plugins' of non-object in /var/www/www.rantapallo.fi/wp-content/plugins/styles/classes/styles-customize.php on line 150
Yleinen

Sisilia osa 3 – Pikapyrähdys Palermossa

maanantai, elokuu 6, 2018

Lue ensimmäinen osa Sisilian matkatarinasta täältä ja toinen täältä.

Välittömästi Etna-retken jälkeen hyppäsimme pölyisinä junaan ja otimme suunnan kohti Sisilian pääkaupunkia Palermoa. Reitti kulki sisämaan kautta, ja koko kolmituntisen saimme ihailla kaunista luontomaisemaa. Saavuimme Palermoon yhdeksän aikaan illalla, ja Google mapsin avustuksella lähdimme etsimään Airbnb-majapaikkaamme. Kartta ohjasi meidät meluisalle aukiolle, jossa musiikki pauhasi ja terassit pursusivat ihmisistä. Hetken aikaa aukiolla hämmentyneinä pyörittyämme tuntematon mies tuli koputtamaan meitä olalle, esitteli itsensä hostiksemme ja ohjasi meidät oikeaan rappuun. Yhdessä kiipesimme sokkeloisimman ja ahtaimman näkemäni rappukäytävän ylimpään kerrokseen. Hostimme avasi asuntomme parvekkeen tuplaovet, ja yllätys oli melkoinen; valtava terassi vanhan kirkon seinänaapurina. Kirkon edustaa koristivat uljaat valkoiset patsaat ja näky eläväiselle aukiolle oli elokuvamainen. Hostimme kertoikin, että aukiolla (Piazza Sant’Anna) on kuvattu jokin tunnettu elokuva (jonka nimeä en tietysti saa nyt päähäni).

Emme jääneet ihmettelemään näkyä sen koommin, sillä aikaisemmasta tulivuoriseikkailusta ja matkustamisesta väsyneinä ja nälkäisinä lähdimme välittömästi metsästämään ruokaa. Löysimmekin laadukkaan oloisen pitserian, ja pääsimme nauttimaan Italian-matkan ensimmäiset pitsat (edelleen tulivuoriseikkailusta hikisinä ja pölyisinä). Onnellisina ja kylläisinä kömmimme takaisin kämpille, tungimme korvatulpat korviimme (pakolliset!) ja vaivuimme uneen.

Seuraavana aamuna herättyämme nautimme herkkuaamiaisen terassillamme ja lähdimme haahuilemaan Palermon kapeille kujille. Eksyimme myös pääkadulle, jonka varrelta löytyi kauppoja, ravintoloita, kahviloita ja jäätelöbaareja laidasta laitaan. Ihmisiä oli paljon! Koska Catanian osalta ruoka oli tuottanut pienoisen pettymyksen, päätimme tällä kertaa turvautua hostimme antamiin ravintolasuosituksiin. Lounaspaikaksi valitsimme Osteria Trabucco nimisen kalaravintolan, jonka tonnikala-annos oli erinomainen. Vihdoin laadukasta ja tuoretta kalaa! Palermo tarjosi myös runsaasti silmänruokaa pienten yksityiskohtien ja hulppean mutta historiaa nähneen arkkitehtuurin muodossa. Cataniaan verrattuna Palermo oli kuitenkin astetta siistimpi ja turistimaisempi.

Huomenta Palermo!

Aperol Spritz ja tonnikalaa, pettämätön combo! Ravintola: Osteria Trabucco.

Italialaiset pulut pastan kimpussa, tottakai.

Päiväunet mega-terassillamme.

Illan tullen lähdimme jälleen käppäilemään Palermon kaduille. Myös illallispaikan suhteen luotimme hostiimme, ja valitsimme I Cucci nimisen ravintolan. Ravintola oli hieman fiinimpi kuin paikat joissa normaalisti ruokailemme, mutta hinnat silti oikein kohtuulliset. Palvelu oli myös ensiluokkaista. Illallisen jälkeen jäimme hetkeksi ihmettelemään kaupungin menoa, sitä Palermossa nimittäin riittää! Melkein hieman harmittaa, että olimme Palermo-osuuden aikana niin väsyneitä. Tunnelma kaduilla oli rento ja letkeä, ja meininki muistutti melkein katufestaria. Edellispäivän ohjelma taisi yhä painaa, sillä hetken aikaa kaduilla pyörittyämme meidän oli jälleen palattava kämpille ja antauduttava unelle.

Jälleen onnistuneet kala-annokset. Ravintola: I Cucci.

Seuraavana aamuna oli aika jatkaa matkaa, hypätä taas junaan ja ottaa suunnaksi Liparin saari. Matka jatkuu neljännessä ja viimeisessä osassa.