Yleinen

Lissabon & Cascais

sunnuntai, toukokuu 27, 2018

Portugalista on viime vuosina tullut ehdoton suosikkini Euroopan kohteista. En osaa sanoa mikä tarkalleen ottaen Porugalissa kiehtoo, mutta se tuntuu jollain tapaa raikkaalta ja minun näköiseltäni paikalta. Olenkin viettänyt Portugalissa osan kesälomastani jo kahtena edellisenä kesänä; vuonna 2016 surffileirin (lue lisää täältä) merkeissä ja viime kesänä muuten vain (Ericeira-osuus omassa postauksessaan täällä). Tämän kesän lomakohteet sijoittuvat nyt muualle, mutta oikein mielelläni olisin jälleen voinut suunnata Portugaliin. Tutkittavaa ja nähtävää olisi varmasti vielä monen reissun verran!

Viime kesänä ostimme lennot Lissaboniin heinä-elokuulle, ja lähdimme matkaan sillä ajatuksella että varaamme kaiken vasta paikanpäällä. Näin ”takki auki” en ole koskaan aikaisemmin lähtenyt matkaan, usein ennakkoon varattuna on ollut edes se ensimmäinen yö. Toinen uusi haaste tällä reissulla liittyi matkatavaroihin; päätimme ensi kertaa lähteä kahden viikon matkalle pelkillä käsimatkatavaroilla. Ennen matkaa kävimme ostamassa Varustelekasta armeijan vanhat reput jotka kokonsa puolesta soveltuivat käsimatkatavaroiksi. Ajatuksena oli myös vuokrata moottoripyörä koko loman ajaksi, eivätkä isot rinkat tällöin olisi tulleet kysymykseen.

Saavuttuamme Lissabonin lentoasemalle aloimme oitis etsiä majapaikkaa ensimmäiseksi yöksi. Emme jaksaneet lähteä reissaamaan kauemmas heti saavuttuamme, joten päädyimme varaamaan ensimmäisen yön lentokentän läheisyydestä löytyvästä hotellista. Hotelli henki vahvasti ehtaa 70-80 -lukua niin sisustuksen kuin pihan ja uima-allasalueenkin puolesta.  Mitään ei oltu päivitetty tähän päivään, ja kaikki tuntui olevan samalla mallilla kuin vuosikymmeniä sitten. Harmi etten tajunnut ottaa paikasta kuvia – tällaisiin paikkoihin joissa aika on niin totaalisen pysähtynyt harvemmin törmää! Hotellin työntekijä esitteli meille huoneen, ja kertoi että voimme hypätä parvekkeeltamme suoraan alla olevaan uima-altaaseen. Luulimme hänen vitsailevan, mutta hämmästykseksemme hän vakuuttelikin, että vieraat tekevät niin koko ajan. Jänistimme kuitenkin tästä huvista.

Seuraavana aamuna otimme taxin lähemmäs keskustaa moottoripyörävuokraamolle, josta vuokrasimme moottoripyörän koko kahden viikon ajalle. Lähdimme ajamaan kohti Cascaita, jossa päädyimme viettämään ensimmäisen viikon kahdessa eri Airbnb-majoituksessa. Päivät kuluivat leppoisasti ympäristöä tutkiessa moottoripyörän selästä käsin, Cascain keskustassa käppäillessä ja altaalla tai rannalla loikoillessa.

Läheltä Cascain keskustaa löytyy muun muassa tällainen ranta.

Länsirannikolla rannat ovat hieman perinteisempiä – ja tuulisia!

Kaltaisillemme merenelävien ystäville Portugali on taivas! Cascain keskusta on täynnä mereneläviä (toki myös muuta) tarjoavia ravintoloita, joskaan mikään paikka varsinaisella ravintolakadulla ei aiheuttanut wow-tunnetta. Sivukadulta löytyi kuitenkin siskoni suosituksesta todellinen helmi; Moules & Gin -niminen ravintola, joka tarjoilee nimensä mukaisesti sinisimpukoita ja Ginistä valmistettuja drinkkejä. Tuskaa tuotti valita listalta höysteet ja mausteet simpukoille, kaikki vaihtoehdot kuulostivat niin herkullisilta. Nyt en tietenkään enää muista mitä tuossa annoksessani oli, muistaakseni ainakin parmesania. Ja hyvää oli! Melkein harmittaa ettemme käyneet Moules & Ginissä kuin kerran. Tuolle ravintolalle siis ehdoton suositus! Tämän lisäksi reissun parhaimmat kulinaristiset kokemukset koimme Ericeirassa.

Pötköttelyä majapaikka nro 2:ssa.

Homemade aamiainen majapaikka nro 1:n pihalla.

Moottoripyörän ansiosta pääsimme tutkimaan ympäristöä näppärästi. Cascain lähistöllä sijaitseva Sintra oli ehdottomasti kohde jossa halusimme vierailla, mutta sen osalta tutkimusretkemme ei mennyt aivan putkeen. Sintran kauniit villat ja palatsit jäivät meiltä valitettavasti näkemättä, kun emme jostain syystä osanneet navigoida oikeisiin paikkoihin. Näin voi käydä jos liikkuu liian fiilispohjalta ja on kaltaisemme haahuilija.. Hukkaan tämä ajelu ei kuitenkaan mennyt, nimittäin nautimme ajelusta Sintran vehreillä ja kiemuraisilla teillä, ja päädyimme hieman sattumalta Cabo da Roca -nimiselle näköalapaikalle. Kyseessä on Euroopan läntisin kohta, ja näkymät merelle olivat näyttävät. Cabo da Rocasta jäi kauniiden maisemien lisäksi mieleen hillitön tuuli! Emme olleet varautuneet kovaan tuleen, ja jouduimme kietomaan lämmikkeeksi kaikki mahdolliset mukana olleet vaatekappaleet.

Cabo da Rocan valloittaja!

Noin viikon jälkeen suuntasimme hieman pohjoisempaan, Ericeira-nimiseen kylään josta olen kirjoittanut oman postauksen (katso täältä). Ericeirassa vietetyn vajaan viikon jälkeen suuntasimme takaisin Lissaboniin, jossa aika loppui tylysti kesken. Kummallakin Portugalin reissulla Lissabon on toiminut pikaisena välietappina, mikä on sääli, sillä todella pidän tuosta kaupungista! Täytyykin seuraavalla kerralla varata kunnolla päiviä myös Lissabonin tutkimiseen ja fiilistelyyn.

Lissabonin ratikkakiskot ovat astetta hurjemmat..

Lissabonin katutaidetta.

Seuraavalla Portugalin matkalla haluan Lissabonin lisäksi tutustua paremmin myös maan pohjoisosiin, esimerkiksi Porto kiinnostaa kovasti. Oletko sinäkin menettänyt sydämesi Portugalille? Kerro parhaat vinkkisi kommenttiboxiin!