Pyöräilyä Kaakkois-Aasiassa

Päätimme tässä taannoin tehdä perinteisen Vietnamin läpiajon moottoripyören sijasta  fillareilla. Meiltä kyseltiin, että miksi ihmeessä edes lähteä? Vastaus oli yksinkertainen: ”Se kuulostaa hauskalta.”. Kaakkois-Aasiassa pyöräily ei ole niin hankalan kuuloinen rupeama sen jälkeen, kun pääsee paikan päälle. Meillä oli kokemusta jo Euroopan puolella ja Suomen kamaralla pyöräilystä, joten Kaakkois-Aasia vaikutti erittäin houkuttavalta mahdollisuudelta. Olimme kuitenkin käyneet aikaisemmin reppureissaamassa Thaimaassa, joten meillä oli sentään jotain käsitystä siitä, mitä odottaa tältä maailmankolkalta. Siitä huolimatta matka oli positiivisia yllätyksiä täynnä.

Varasimme aikaa yhteensä kaksi kuukautta matkataksemme Hanoista Ho Chi Minhiin. Itsepintaisuutta ja vähän fyysistä rasistusta tarvitaan, mutta siinä se yksinkertaisuudessaan onkin. Tässä artikkelissa annamme vinkkejä kuinka valmistautua, jos itse haluat lähteä vastaavanlaiselle reissulle. Muistakaa varata pitempiaikainen viisumi, koska suomalaisella passilla saa vain 15 päivän läsnäolon maassa ilman erillistä viisumia ja se aika ei missään tapauksessa riitä Vietnamin kokemiseen.

Vietnamissa lähes jokainen kansalainen omistaa pyörän. Tämän johdosta fillareita on helppoa löytää hyvään hintaan isosta kaupungista pikkukyliin. Luonnollisesti kaikki tarjolla olevat pyörät eivät sovellu maan läpi ajamiseen. Jos laskeudut Hanoihin, niin kannattaa suunnata Hanoi Bicycle Collective-nimiseen kauppaan. Tämä kauppa on enemmän high end-laatua, mutta jos epäröit niin täältä varmasti löytää luotettavan kulkupelin. Me päädyimme ostamaan pyörämme kadulta, koska reissasimme pienellä budjetilla. Tämä tosin vaatii tarkkaavaisuutta ostajalta, koska laatu ei ole taattu.

Saimme ostettua varusteet kahdelle hengelle 400 dollarilla (muistakaa, että Kaakkois-Aasiassa suositaan jenkkidollareita!). Vienamin tiet ovat yleisesti ottaen huonoja, joten kannattaa valita peli joka pätee maantiellä ja maastossa. Jousitus helpottaa matkantaittumista paljon. Vaihteettomia pyöriä ei kannata edes ajatella ja tarkastaa että renkaat eivät ole vanhat. Satulan pitäsi olla helposti säädettävissä ja ohjaustanko etunojan mahdollistava. Pyörä kannattaa ostaa ja testata parin päivän ajan ennen matkaanlähtöä, ettei tule yllätyksiä.

Suositeltavia lisävarusteita ovat satulalaukku, lukko, kypärä ja aurinkorasva. Urheiluvaatemerkit kannattaa ostaa Suomesta, koska Aasiassa vaatelaatu saattaa heitellä paljon. Hanskat ja pyöräilyshortsit parantavat mukavuutta kosolti. Vienamissa on myös kattava verkko, joten GPS-paikannus puhelimessa tai tabletissa helpottaa suunnistusta.

Highway One ja Ho Chi Minh-moottoritiet ovat loistavia reittejä suunnata Vietnamin läpi. Ranskalaisvaikutteinen Hoi An jäi ehdottomasti mieleen. Majoituksemme olivat keskimäärin 10-15 dollaria yöltä. Turvallisuus huoletti aluksi, mutta jälkeenpäin totesimme, että todennäköisemmin olisimme joutuneet ongelmiin Suomessa. Kaakkois-Aasia on yleisesti ottaen hyvin turvallinen alue matkaajalle, jossa lähinnä joutuu ongelmiin niitä etsimällä.

Kirjoittelen tarkemmin etapeista tulevassa kirjoituksessa, mutta jos jotain kysymyksiä heräsi niin vastaan mielelläni! Jos teillä on mielessä jotain kohteita, joihin lähteä pyöräilemään niin olisi mahtavaa kuulla niistä!

Previous Post

No Comments

Leave a Reply